شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از آخرین جزییات مذاکره با مربی پرتغالی
فدراسیون در بند اصلاحیه‌های کی‌روش
جلال چراغپور در گفت‌وگو با «شهروند»: کفاشیان نباید بله‌ قربان‌گو باشد

گروه ورزش| متفکری که بعد از نمایش‌های دفاعی عالی ایران در جام‌جهانی به اندازه طاووس برای فدراسیون تحت هدایت علی کفاشیان مهم شد، حالا جورکشانی دارد که برای نگه داشتنش حاضر به قبول مشقاتی در حد رقصیدن به سازهای گوناگون او هستند. به نظر می‌رسد بالاخره، داستان تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش واقعا به پایان رسیده و سرمربی تیم‌ملی کشورمان ضمن قبول پیشنهاد سالانه یک‌میلیون و 400‌هزار دلاری فدراسیون، 2بند از مواد قراردادش را اصلاح کرد.
دستیار من یا دستیار شما؟
جنجالی‌ترین اصلاحیه مربوط به بند انتخاب دستیاران و اعضای کادر فنی است. گویا فدراسیون در نظر دارد سرپرست و دستیار ایرانی کی‌روش را به انتخاب خود برگزیند و موضوع دستیار خارجی را به‌عهده کی‌روش بگذارد که این موضوع با مخالفت کی‌روش مواجه شده چون او به کمتر از اختیار تام در انتخاب کادرفنی راضی نیست، البته طبق آنچه کفاشیان می‌گوید کی‌روش، قرارد تنظیم شده از سوی فدراسیون را تأیید کرده و فقط با همان 2بند معروف مشکل دارد. اولین بند اصلاحی از طرف او مورد قبول فدراسیون قرار گرفته؛ آن‌جا که کی‌روش از لزوم تعامل با کمیته فنی حرف زده و گفته تنها به شرطی قادر به تعامل است که اعضای کادر فنی را خودش انتخاب کند، البته کفاشیان با این موضوع موافقت کرده است.
مجهولی به نام «بامداد»
اگر درباره بند مربوط به انتخاب کادرفنی، فدراسیون کوتاه بیاید، آن وقت کی‌روش با خیال راحت شخصی به نام «بامداد میرزایی» را که مدیربرنامه‌هایش است به‌عنوان سرپرست تیم منصوب می‌کند، البته ناگفته نماند این موضوع حاشیه‌های زیادی را در پی خواهد داشت. اگر هم حرف فدراسیون به کرسی بنشیند، کی‌روش زبان خود را تیزتر خواهد کرد و قطعا نطق‌های آتشینی درباره دخالت فدراسیون در امور فنی ایراد می‌کند.
درباره قرارداد کی‌روش
مبلغ قرارداد 4ساله کی‌روش هر 3ماه یک‌بار به او پرداخت می‌شود و این در حالی است که او به فدراسیون پیشنهاد داده چند بازیکن تیم امید را با خود به جام ملت‌های آسیا در ژانویه پیش‌رو (دی‌ماه جاری) ببرد. کفاشیان با این اقدام به ظاهر منطقی او موافقت کرده اما حرف‌وحدیث‌های زیادی پشت این استراتژی جوان‌سازی نهفته است. عده‌ای اعتقاد دارند اگر او با تیمی جوان در جام ملت‌های آسیا نتیجه نگیرد، آرزوهای رو به فزونی ملت فوتبالدوست ایران تباه می‌شود و آقای سرمربی انتقادات زیادی را به جان می‌خرد. گروهی هم این اقدام سرمربی سابق رئال‌مادرید را فرار به جلو می‌نامند و می‌گویند او با جوانگرایی ناگهانی، قصد توجیه ناکامی احتمالی را دارد. اگر پس از 39سال، ایران را قهرمان آسیا کند بر طبل جوانگرایی می‌کوبد و اگر نتیجه نگیرد مدعی می‌شود که با تیم جوان و کم‌تجربه نمی‌توان پیش از این پیش رفت. شکست احتمالی تیم کی‌روش، جهت مثبت تفکرات به سمت او را به سمت منفی می‌چرخاند و شاید پس از بازگشت از استرالیا، افکار عمومی برخلاف دوران فعلی چندان خواهان او نباشد.
کی‌روش کجاست؟
قرار بود سرمربی پرتغالی 10مرداد (اول آگوست) به ایران برگردد اما تاریخ جدید بلیتی که فدراسیون برای او تهیه کرده، 29 مرداد را نشان می‌دهد. سرمربی پرتغالی این روزها بابت اتفاقات اخیر پیرامون بازیکنان تیم‌ملی دل پرخونی دارد و در اشاره به ترجیح لیگ‌های عربی به اروپایی از سوی ستاره‌های ایرانی جام‌جهانی 2014، ادعا کرده لیگ‌های دسته دوم کشورهای متوسط اروپایی بهتر از بالاترین سطح لیگ‌های عربی هستند و به این ترتیب علنا نارضایتی خودش را از انتخاب‌های دژآگه و قوچان‌نژاد اعلام کرده است!
برنامه‌های تیم‌ملی
فارغ از مسائل مربوط به قرارداد کی‌روش، تیم‌ملی 3 مرحله اردو در پیش دارد. طبق اعلام فدراسیون، اولین اردو بین روزهای 17 تا 27 آبان در تهران انجام می‌شود و با میزبانی از کره‌جنوبی در آخرین روز اردو (27 آبان) تیم‌ملی به فاز دوم آمادگی می‌رسد. محل اردوی دوم، استرالیاست و در صورت موافقت سازمان لیگ، اردوی سوم در اروپا برپا می‌شود. گفته می‌شود شخص کی‌روش محل برپایی این اردو را هماهنگ کرده و هنوز نام منطقه‌ای که قرار است پذیرای تیم‌ملی در اروپا باشد، مشخص نشده است.
چراغپور: قرارداد با کی‌روش منصفانه باشد
در میان تمام حاشیه‌هایی که پیرامون تمدید قرارداد کی‌روش وجود دارد، جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران توصیه‌های منطقی در آستانه امضای قرارداد با کی‌روش به فدراسیون می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید: «من کاری به مفاد قرارداد کی‌روش ندارم اما فدراسیون نباید درباره همه‌چیز کوتاه بیاید. کی‌روش اگر برای فوتبال ما مفید بوده اما عامل اصلی حاشیه‌های زیادی در این فوتبال بوده است پس برای ما ضرر هم داشته است. با این تفسیر نباید هرچه گفت، ما قبول کنیم.»وی می‌افزاید: «می‌خواهم بگویم، فدراسیون فوتبال نباید بله قربان گو باشد زیرا اگر ما زیر بار همه‌چیز برویم و کی‌روش بماند، در آینده دچار مشکل می‌شویم. امیدوارم قراردادی که با کی‌روش بسته شده، منصفانه باشد و از طرفی او بتواند فوتبال ایران را به سمتی ببرد که هواداران دوست دارند.»


تعداد بازدید :  68