شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از چگونگی تغییر موضع فدراسیون برای همکاری با سرمربی تیم ملی
غرامت6 /5‌میلیاردی برای فسخ قرارداد کی‌روش

شهروند| با پایان یافتن جام‌ملت‌های آسیا برای تیم‌ملی فوتبال ایران و حذف این تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام شانزدهم، عده‌ای تصور می‌کردند تا شاید کارلوس‌ کی‌روش از هدایت تیم کشورمان برکنار شود و جایش را به یک مربی داخلی بدهد اما در همین چند روز بعد از دیدار با عراق اتفاقاتی رخ داده که همه‌چیز درنهایت به ماندن کی‌روش در ایران رای می‌دهد.
کفاشیان را باور کنید
علی کفاشیان بی‌تردید باهوش‌ترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران است؛ می‌گویید نه؟ کافی است اتفاقاتی را که بعد از ناکامی‌ تیم‌های فوتبال ایرانی در تورنمنت‌های مختلف رخ‌ داده است یکبار مرور کنید. راه دور هم نروید؛ جوسازی‌های رسانه‌ای فدراسیون کفاشیان بعد از ناکامی در هر رقابتی می‌تواند مهم‌ترین گواه برای این ادعا باشد. وقتی تیم‌های فوتبال نوجوانان و جوانان از رقابت‌های آسیایی حذف شدند، او در شرایطی که مورد انتقاد بسیاری از اهالی ورزش قرار گرفته بود و زمزمه برکناری‌اش از سوی مجمع بیشتر از همیشه به گوش می‌رسید، با فریب دادن افکار عمومی خودش نشان داد و ماجرای حق‌پخش تلویزیونی را وسط کشید. البته که اقدام کفاشیان در راستای دریافت حقوق فوتبال بسیار مقتدرانه و کاملا منطقی تلقی می‌شد اما سوال این‌جا بود که چرا درست در گیر و دار برگزاری مجمع و در روزهایی که بحث برکناری رئیس فدراسیون بالا گرفته، باید چنین بحثی وسط کشیده شود؟ به‌هرحال کفاشیان بدون توجه به ناکامی‌ تیم‌های پایه جلوی پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر را گرفت تا تحسین اکثر منتقدهای خود را برانگیزد. حالا با حذف تیم ایران از جام ملت‌های آسیا(فارغ از بحث‌های کارشناسی درباره تیم‌ملی) با پیش کشیدن قصه دوپینگ بازیکن عراقی و صادر نشدن رأی AFC به سود ایران همه چیز روی هوا رفت. همه اینها اما سرآغاز یک فرافکنی بزرگ است.
ماجرای قرارداد کی‌روش
روزهای بعد از جام‌جهانی 2014 را خوب به یاد داریم. دو، ‌سه ماهی که بحث رفتن یا ماندن کارلوس کی‌روش داغ و درنهایت منجر به تمدید قرارداد مربی پرتغالی شد. در همان روزهای داغ تابستانی کفاشیان مدام از جزییات قرارداد با کی‌روش می‌گفت. به این جملات او در مصاحبه با برنامه نود 10 شهریور ماه 1393 دقت کنید:  «برای فسخ قرارداد کی‌روش، قرارداد را 3 مرحله‌ای کرده‌ایم. مقطع اول جام‌ملت‌های آسیا است که به او گفتیم اگر نتیجه خوبی حاصل نشود، کار سخت می‌شود. در این صورت فدراسیون می‌تواند با پرداخت مبلغ ناچیزی کی‌روش را برکنار کند!» حالا اما قصه فرق کرده است. با پایان رقابت ایران در جام‌ملت‌های آسیا دوباره تمام بحث‌های فوتبالی به کی‌روش و ادامه همکاری‌اش مربوط می‌شود و کفاشیان روز گذشته از غرامتی سنگین برای فسخ قرارداد سخن گفت تا مشخص شود تا نه‌تنها مردم ایران بلکه حتی مسئولان وزارت ورزش را هم بازی داده است.
غرامت  6/5 میلیارد تومانی!
رقم را درست خواندید؛ در قرارداد کی‌روش آمده است که در هر زمانی فدراسیون بخواهد او را برکنار کند، مبلغ یکسال از قراردادش (1.4‌میلیون یورو) را به او پرداخت کند. مبلغی که با احتساب قیمت کنونی یورو در ایران (3980 تومان) حدود 5‌میلیارد و 600‌میلیون تومان می‌شود. یعنی اگر همین امروز بخواهیم کی‌روش را برکنار کنیم باید 5‌میلیارد و 600‌میلیون تومان به او بپردازیم. این درحالی است که کفاشیان در هنگام عقد قرارداد جدید با مربی پرتغالی هرگز چنین مساله‌ای را بیان نکرده بود اما حالا که به سر بزنگاه رسیده، دل به دریا زد و اصل داستان را برای مردم گفت.
تائید هیأت رئیسه
با این‌که اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال صحبت درباره ادامه همکاری با کی‌روش را در جلسه روز یکشنبه تکذیب کرده‌اند اما جالب است بدانید یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های جلسه درباره سرمربی تیم‌ملی بوده است. شهرام دبیری، عضو هیأت رئیسه با افشای این ماجرا به «شهروند» می‌گوید: «در جلسه‌ دوساعته حدود یک ساعت درباره کی‌روش صحبت کردیم. اعضای هیات‌رئیسه نظر مثبتی روی کی‌روش دارند و مشکلی با ادامه همکاری با کی‌روش وجود ندارد. البته او باید برنامه‌هایش را برای جام‌جهانی 2018 به فدراسیون ارایه کند تا ما آنها را بررسی کنیم.» دبیری ضمن تأیید غرامت سنگین برای فسخ قرارداد با کی‌روش تأکید می‌کند:  «آن زمان که قرارداد امضا شده، من عضو هیأت رئیسه نبودم اما به تازگی متوجه شدم که اگر بخواهیم قرارداد او را فسخ کنیم، باید این مبلغ سنگین را پرداخت کنیم. یکی از دلایل موافقت هیأت رئیسه با ادامه همکاری کی‌روش همین مسأله است.»
در انتظار واکنش وزارت ورزش
در گیر و دار این اتفاقات، باید منتظر واکنش وزارت ورزش باشیم. وزارتخانه‌ای که با ریاست محمود گودرزی بارها از نحوه اداره فدراسیون فوتبال انتقاد کرده و در ماجرای کی‌روش نیز همواره مواضع تندی گرفته است. حال باید دید وزارت ورزش که عامل مهمی در تصمیم‌گیری‌ها به شمار می‌رود، در مقابله با غرامت سنگین برای فسخ قرارداد چه واکنشی نشان می‌دهد. هرچند که پس از برکناری آیت‌اللهی، نبی و برخی دیگر از معاونان و مدیران فدراسیون رابطه کفاشیان و وزیر ورزش بهتر از قبل به نظر می‌رسد.
چه کسانی سود می‌برند؟
به راستی از امضای قرارداد با کی‌روش چه فرد یا افرادی سود بردند؟! آیا فوتبال ایران با پرداخت این پول‌های‌میلیون دلاری به موفقیت بین‌المللی می‌رسد یا آدرس را از ابتدا اشتباه به ما داده‌اند؟! کاش مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نسبت به این قرارداد هم حساس شود و از رئیس فدراسیون فوتبال توضیح بخواهد.

قلعه‌نوعی علیه کی‌روش بیانیه صادر کرد
وارد بازی‌رسانه‌ای «استاد» نمی‌شوم

امیر قلعه‌نوعی سر حرفش ایستاد و با انتشار بیانیه جواب صحبت‌های کارلوس کی‌روش را داد. در بخشی از بیانیه سرمربی استقلال آمده است: «پس از گذشت چند روز از حرف‌های کی‌روش، هنوز نتوانسته‌ام منطقی در ادعاهای او پیدا کنم. مگر او با در اختیار داشتن بهترین‌های ایران چه دستاوردی داشته که مربیان لیگ ایران را ناکارآمد و ناموفق معرفی می‌کند؟ اگر صعود در دور مقدماتی در جام ملت‌های آسیا یک شاهکار محسوب می‌شود، پس تمام مربیان لیگ ایران هم که در رده باشگاهی آسیا موفق شده‌اند.  تیمشان را به مراحل بالاتر ببرند، شاهکار کرده‌اند! کارلوس کی‌روش چگونه به خود اجازه می‌دهد که تفکری دیکتاتورگونه داشته باشد و از خبرگزاری‌ها بخواهد که صدای مخالف را منتشر نکنند؟!» قلعه‌نوعی ادامه داده است:  «من هیچ نقد غیرمنصفانه‌ای نداشته‌ام که به‌عنوان مسئول نتایج ایران در جام ملت‌های آسیا معرفی شوم! تمام ماجرا چیزی نیست جز یک بازی رسانه‌ای برای سرپوش گذاشتن به ضعف‌های شخصی که من وارد آن نمی‌شوم. باقی حرف‌ها و حواشی ایجاد شده چیزی نیست جز تلاش برای مدیریت رسانه‌ها که دوست و دشمن، مخالف و موافق، کی‌روش را در این زمینه «استاد» می‌دانند. با این حال کی‌روش را درک می‌کنم؛ من هم در همین مرحله با ضربات پنالتی باخته‌ام، البته مقابل یکی از قدرت‌های اول آسیا- کره جنوبی- و بدون داشتن فدراسیونی اما هیچ‌کس را متهم نکردم و تمام مسئولیت شکست را پذیرفتم؛ حتی در دادگاه تلویزیونی که حامی اول رسانه‌ای این روزهای شما برپا کرده بود.»

 


تعداد بازدید :  448