شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
سارقان، گوشت‌های الاغ را به رستوران‌های پایتخت می‌فروختند
بازداشت 79 تبهکار در عملیات‌های همزمان پلیس
سردار ساجدی‌نیا جزییات سرقت‌های 10 باند سارق را فاش کرد

شهروند| عمليات همزمان ماموران آگاهی در تهران و شهرهای حاشيه پايتخت 12 ساعت زمان بُرد تا راز باندهای مرموز تبهکاران، برملا شود. 79 سارق، زورگیر و قاچاقچی موادمخدر حرفه‌ای در عملیات همزمان پلیس دستگیر شدند. این 10 باند تبهکار که با نقشه‌های از پیش تعیین‌شده فعالیت‌های مجرمانه‌شان را در تهران و شهرهای اطراف اجرایی می‌کردند، در بن بست قانون گرفتار شدند.
از چندي قبل مأموران پليس آگاهي پايتخت در جريان فعاليت باندهای تبهکاری قرار گرفتند كه تحقیقات نشان مي‌داد در پايتخت و حاشيه تهران دست به زورگيري و سرقت مي‌زنند. همین موضوع کافی بود تا کارآگاهان با اقدامات اطلاعاتي، اعضای باندهاي سرقت را شناسایی کرده و در عملیات بامدادی دوشنبه 6 بهمن‌ماه سال‌جاري 79 تبهکار دستگیر شدند.
اعضای این باندها از تبهکاران سابقه‌داری بودند كه در قالب 10باند مختلف در زمينه كيف‌قاپي، سرقت منزل، سرقت لوازم خودرو، ‌زورگيري با سلاح سرد و قاچاق موادمخدر فعاليت داشتند. اما یکی از عجیب‌ترین فعالیت‌های این باندهای تبهکار، باند 4 نفره‌ای بود که با سرقت از قصابی‌های سطح شهر تهران سناریویی هولناک رابه اجرا می‌گذاشت.
توزیع گوشت الاغ در رستوران‌های تهران
اعضای این باند 4 نفره به سرکردگی مرد میانسالی که به دلیل سوابق متعدد ازجمله سرقت مسلحانه اماکن و سرقت محموله، به گرگ پیر مشهور شده بود، پرونده عجیبی داشتند. این تبهکاران در نیمه شب با بریدن کرکره آهنی قصابی‌ها، گوشت‌های گوساله و گوسفند مغازه‌ها را به تاراج می‌بردند و سپس آنها را در سطح رستوران‌های تهران پخش می‌کردند. وقتی اعتماد رستوران‌داران به این سارقان که در قالب فروشنده به آنها گوشت می‌فروختند جلب شد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آنها گوشت الاغ را هم در میان اجناس خود به فروش برسانند. سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت با اعلام این خبر به «شهروند» گفت: « اعضای این باند اقدام به سرقت گوشت از قصابي‌ها کرده و اين گوشت‌هاي سرقتي را به رستوران‌هاي مختلف پايتخت مي‌فروختند .این متهمان به فروش گوشت الاغ به چند رستوران هم اعتراف کردند.»
اعضای این باند که ادعا می‌کردند یکدیگر را نمی‌شناسند افراد سابقه‌داری بودند که همگی از استان اردبیل به تهران آمده بودند. این درحالی است که تحقیقات برای شناسایی این رستوران‌ها ادامه دارد.
کرگدن‌ها در کوچه‌های خلوت
3 مرد تبهکار تیم زورگیری تشکیل داده بودند. اعضای این باند که به کرگدن‌های خشن معروف شده‌اند سناریوی عجیبی داشتند. خیابان‌های خلوت را زیر نظر می‌گرفتند و با طراحی سرقتی خشن شکارهایشان را غافلگیر می‌کردند. وقتی سوژه‌های مناسب در رصدشان قرار می‌گرفت برنامه نقشه‌شان آغاز می‌شد. یکی از تبهکاران با چاقو خودرو را پنچر و دیگری با شکستن شیشه خودرو سرنشین خودرو‌ها را غافلگیر می‌کردند و سپس با به سرقت بردن لوازم از محل متواری می‌شدند.
رابین هودهای سارق
باند 7 نفره‌ای که با طعمه قرار دادن افراد خیر سرقت‌های‌شان را اجرایی می‌کردند به آخر خط رسیدند. 4 برادر به‌خاطر خرج اعتیادشان باند سرقت تشکیل دادند. وقتی یکی از اقوام شان نقشه سرقت طراحی کرد، دست رَد نزدند. همین موضوع کافی بود تا 3 نفر از دوستانشان هم به این باند اضافه شوند. لباس و کفش‌های ارازن قیمت می‌خریدند و در بسته‌های پلاستیکی قرار می‌دادند. بعد از آن در پوشش نیکوکارانه به مناطق فقیرنشین تهران می‌رفتند. ادعا می‌کردند خَیر هستند و از اهالی محل سراغ خانه فقرا را می‌گرفتند. سوژه‌شان را سوار خودرو می‌کردند تا آدرس خانه ساکنان فقیر محله را به آنها نشان دهند. در بین راه بود که با اجرای نقشه‌ای حرفه‌ای افراد ساده‌لوح را سرکیسه می‌کردند. مسلم 30ساله در رابطه با نحوه سرقت‌هایش به «شهروند» گفت: «تیم ما 7 نفره بود اما به‌صورت جدا از هم سرقت می‌کردیم. بسته‌های پلاستیکی را که در آن برای فقرا لباس گذاشته بودیم، سوراخ می‌کردیم و با شناسایی طعمه‌های مان و به بهانه پرسیدن آدرس خانه فقرا آنها را سوار خودرو می‌کردیم. در طول مسیر از انگشتر طلایی که در دست داشت تعریف می‌کردم و اجازه می‌گرفتم تا از نزدیک ببینمش. وقتی آنها انگشتر را به من می‌دادند وانمود می‌کردم بعد از دیدن، آن را در کیسه پلاستیکی اجناسی که قرار بود به فقرا تحویل بدهند انداخته‌ام در صورتی که سوراخ بودن این کیسه‌ها باعث می‌شد انگشتر کف خودروام بیفتد. پس از آن به سرعت متواری می‌شدم.»
اختراعی برای تبهکاری
باند سرقت لوازم داخل خودرو برای اجرایی کردن سرقت‌های‌شان دستگاه ساده‌ای طراح کرده بودند. این دستگاه کوچک وقتی روی قفل در خودرو قرار می‌گرفت با ضربه‌ای محکم قفل در را خرد می‌کرد.
کشتی‌گیری که سارق شد
پسر جوانی که با همدستی یک زن و مرد دیگر باند سرقت از منازل را تشکیل داده بود به ایستگاه زندان رسید. این پسر تبهکار که ادعا می‌کرد قهرمان کشتی فرنگی بوده است، حکایت عجیبی داشت. دست‌ها و کمرش پُر بود از خالکوبی‌های رنگی، او ادعا می‌کرد بامداد دوشنبه وقتی در خانه‌اش خوابیده با عملیات گسترده ماموران دستگیر شده است. در حالی که اموال و اشیاي سرقتی از خانه این پسر مرموز کشف شده بود او ادعای متفاوتی داشت:
   چند‌سال داری؟
33‌سال.
   برای چه دستگیر شده‌ای؟
به جرم سرقت من را دستگیر کرده‌اند اما سارق نیستم.
   پس چرا اینجایی؟ بین همه سارقان و زورگیران!
من در کار فروش لوازم خانه هستم و از خانه خودم به‌عنوان انبار استفاده می‌کردم، حالا می‌گویند لوازمم سرقتی است.
   سابقه داری؟
سابقه دعوا دارم.
   خالکوبی‌های روی بدنت برای چیست؟
به خالکوبی علاقه دارم دلیل خاصی ندارد.
   از گذشته‌ات بگو؟ قبلا چه کار می‌کردی؟
من کشتی‌گیر هستم.‌ سال 78 و 83 هم قهرمان آسیا و جهان شدم.
آخر خط، زندان
اعضای باند‌های دیگر هم با به سرقت بردن لوازم صنعتی، خودور، لوازم منزل در لیست سیاه پلیسی قرار گرفته بودند. این باندهای تبهکار که میانگین سنی‌شان بین 25 تا 30‌سال بود همگی دارای سوابق کیفری متعدد بودند که در عملیات همزمان پلیسی بار دیگر به دام افتادند.
300 عملیات پلیسی
سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران در رابطه با عملیات‌های دستگیری تبهکاران توسط پلیس گفت: «از ابتدای‌ سالجاری تا کنون 300 عملیات پلیسی انجام شده است. این اقدامات پلیسی در راستای شناسایی و دستگیری مجرمان و با هدف برقراری و ایجاد امنیت و آرامش برای شهروندان در تهران اجرا شده است. با توجه به اقدامات موثر و موفق پلیس تهران در حوزه مقابله با سرقت و شناسایی و دستگیری گسترده سارقان، امیدواریم در پایان ‌سال‌جاری گزارش مثبتی از روند کاهش سرقت در پایتخت را به شهروندان ارایه کنیم.»


تعداد بازدید :  257