شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
رئیس سازمان محیط‌زیست مطرح کرد:
ورود مواد دستکاری شده ژنتیک در بخش کشاورزی

شهروند| تهرانی‌ها، همان 14‌میلیون نفری که در این کلانشهر زندگی می‌کنند،‌ سال آینده، بیش از هر‌سال دیگری سلامتی‌شان به خطر می‌افتد. بارندگی‌ها آن‌قدر کم بوده که تا همین حالا، ذخایر سدهای بزرگ، کاهش 28‌درصدی داشته‌اند، کاهشی که باعث افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی و در ادامه آن بالا رفتن نیترات در آب مصرفی مردم می‌شود. تکلیف سرطانزایی نیترات هم روشن است. کلرزنی برای آلودگی‌زدایی آب را هم باید به دایره تأمین آب آشامیدتی تهرانی‌ها، اضافه کرد. کلری که خود در ابتلا به سرطان بی‌تأثیر نیست. همه اینها را معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، در همایش سرطان و پیشگیری عنوان کرد. او به ماجرای دیگری هم اشاره کرد. ورود مواد دستکاری شده ژنتیک در بخش کشاورزی و برخی فرآورده‌های دارویی به کشور. موادی که هیچ تأیید پزشکی و محیط زیستی ندارند و به گفته ابتکار، تهدیدی برای محیط‌زیست و سلامت کشور به شمار می‌روند. «این مواد هم اکنون وارد کشور می‌شود، در زمینه بذرها اما کمتر فرآورده‌های روغنی حاصل از مواد دستکاری شده به کشور وارد شده که می‌تواند از موارد توسعه‌ای کشاورزی باشد.»
به‌گزارش فارس، ابتکار به تأثیر مستقیم آلودگی‌ها و تغییرات محیط زیستی روی سلامت مردم و به‌طور ویژه ابتلا به سرطان اشاره کرد: «ما هر روز با عوامل جدیدی روبه‌رو می‌شویم به‌طوری که سالانه 70‌هزار ماده شیمیایی جدید به محیط جهان عرضه می‌شود که از نظر ریسک خطر و سرطان نگرانی و تلاش جدی را می‌طلبد.» روزانه 16‌هزار کیلو هوا مصرف می‌شود. به همین خاطر هم امکان ورود آلاینده از هوا بیشتر است. اینها را رئیس سازمان محیط‌زیست کشور گفت و ادامه داد: «به خاطر همین موضوع، در شهرهای بزرگ که متاثر از سوخت و احتراق سوخت فسیلی بوده‌اند برنامه مقابله با آلودگی هوا اجرا شد همچنین برنامه‌های کنترل صنایع، بهبود آن، بهبود صنایع حمل‌ونقل و کنترل دقیق ترافیکی ازجمله این برنامه‌هاست.»  ابتکار به اتفاقات خوبی که در دولت یازدهم برای محیط‌زیست کشور رخ داد، اشاره کرد. «دراین دولت، به محیط‌زیست توجه جدی شد به‌طوری که مصوبه هوای پاک را به تصویب رساندیم و در این میان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بقایای دیزل در هوا می‌تواند سرطان‌زا باشد و پیوند آلودگی هوا و سرطان را براساس مطالعات قطعی اعلام کرد که منشأ آن دیزل اعلام شد.»  ابتکار بنزن را یکی از دغدغه‌های جدی در بحث آلودگی هوا دانست. «این ماده سمی توسط شهرداری و برخی دانشگاه‌ها در تهران اندازه‌گیری شد که میزان بسیار نگران‌کننده‌ای از‌ سال 89 به دست آمد اما متاسفانه اقدامات لازم از سوی دولت وقت انجام نشد. در دولت جدید توزیع بنزین پتروشیمی در شهرهای بزرگ متوقف شد چرا که مقادیر بالایی از دیزل و بنزن را داشتند و در مقابل بنزین یورو 4 در 6 شهر بزرگ اجرا شد که دستاورد خوبی است.» به‌گفته رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، برنامه‌های این سازمان یک شبه قابل تحقق نیست. حذف گوگرد نیز که تا 7‌هزار PPM رسیده بود اکنون در گازوئیل شهرهای بزرگ بیش از 157 PPM وجود ندارد. بنابراین باید این راه را ادامه داد، چرا که آلودگی هوا از دلایل ایجاد سرطان است و نقش مردم و آگاهی آنها همراه جنبش‌های اجتماعی، استفاده نکردن از خودروی شخصی و استفاده از الگوی حمل‌ونقل عمومی در این راه اهمیت دارد و تنها راه مقابل با آلودگی هواست.
او در بخش دیگری به سموم آفت‌کش در فرآورده‌های غذایی اشاره کرد. «استفاده از سموم آفت‌کش و کود شیمیایی قوانینی دارد اما هیچ‌وقت عملیاتی نمی‌شد، بررسی‌ از نظر بقایای حد مجاز سم و نیترات مشخص کرد که به‌طور قطعی نیترات از عوامل سرطان‌زا است که در دورانی مصرف بی‌رویه آن را داشته‌ایم.»  ابتکار کاهش 28‌درصدی ذخایر سدهای بزرگ را عاملی برای برداشت از آب‌های زیرزمینی و نیترات دانست. موضوعی که سلامت 14‌میلیون تهرانی را با خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مواجه می‌کند. «این اقدامات در کنار استفاده از کلر در آلودگی‌زدایی آب، نگرانی‌هایی ایجاد کرده، چرا که استفاده از این مواد، می‌تواند سرطان‌زا باشد.»
او در ادامه، به پارازیت‌ها و خطری که می‌تواند برای سلامت داشته باشد، اشاره کرد. «بحث پارازیت‌ها نگران‌کننده است، دولت یازدهم هم این ماجرا را پیگیری کرده و مطالعات میدانی در این زمینه داشتیم، هر چند که هنوز این موضوع ابعاد ناشناخته‌ای ندارد اما باید هرگونه فعالیتی که در زمینه امواج الکترومغناطیسی صورت می‌گیرد، با رعایت استانداردها باشد، زیرا این امواج آثار مخربی دارند.»


تعداد بازدید :  266