شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

آغاز گرد‌همایی مخالفان سوری  در مسکو
گردهمایی 3 روزه مخالفان سوریه در مسکو از روز گذشته و با ورود هیأت مخالفان سوریه به روسیه آغاز شد تا روزنه‌ امیدی برای حل خونین‌ترین بحران خاورمیانه در سال‌های اخیر، باز شود.
به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گردهمایی مسکو که گروه‌های مخالف سوری و نیز هیاتی بلندپایه از دولت دمشق در آن شرکت خواهند کرد، گفت: «ما امیدواریم که این گردهمایی بتواند نقشی سازنده در بحران سوریه داشته باشد».لاوروف افزود: گردهمایی مسکو برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگوی فراگیر میان تمامی گروه‌های درگیر در سوریه است و همه گروه‌های شرکت‌کننده در آن بر ضرورت تحقق صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه متفق هستند.وزیرخارجه روسیه ادامه داد: آنچه که در مسکو آغاز شده مذاکرات یا گفت‌وگوی فراگیر نیست، تنها یک گردهمایی است که در آن شرکت‌کنندگان بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر شده‌اند و به گفت‌وگو با یکدیگر می‌پردازند.  قرار است هیأت دولت سوریه به ریاست بشار جعفری روز چهارشنبه وارد مسکو شود. میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که احتمال نشست دو طرفه میان وزیر خارجه روسیه و مخالفان سوری از یک سو و هیأت دولت سوریه از سوی دیگر وجود دارد.با این حال روسیه اصرار دارد که از نام گردهمایی برای دیدار مخالفان سوری و دولت این کشور در مسکو استفاده کند تا بگوید که این رخداد مذاکره یا نشست سیاسی نیست و بدون دستور جلسه یا برنامه تعیین شده خاصی برگزار می‌شود و هدف از آن تنها اجرای گفت‌وگو میان طرفین برای نزدیک کردن آراء آنهاست.سوریه موافقت خود را با شرکت در گردهمایی مسکو اعلام کرده است و قرار است هیأت سوری به ریاست بشار الجعفری، و متشکل از معاون وزیر خارجه، دو حقوقدان از وزارت خارجه، سفیر سوریه در روسیه و چند سیاستمدار دیگر سوری که همان هیأت شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو هستند، در گردهمایی مسکو حضور یابند.

بررسی چالش‌های امنیتی نیجریه در دیدار جان‌کری و گودلاک جاناتان
وزیرخارجه آمریکا برای گفت‌وگو با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیجریه دیروز به این کشور سفر کرد. به گزارش مهر، جان‌ کری در این سفر تلاش کرد تا نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیجریه را متقاعد کند تا نتایج انتخابات آتی را بدون تهدید به خشونت بپذیرند. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با گودلاک جاناتان رئیس‌جمهوری نیجریه و «ممدو بحاری» فرمانده سابق ارتش که در رقابت انتخاباتی ‌سال 2011 شکست خورد نیز دیدار کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری نیجریه در 14فوریه درحالی برگزار خواهد شد که فعالیت‌های گروه‌های افراطی تروریستی بوکوحرام و القاعده در این کشور شدت گرفته است. وزارت خارجه آمریکا در آستانه سفر کری به نیجریه اعلام کرد که جان کری قصد دارد از جاناتان و بحاری درخواست کند از طرفداران خود بخواهند از خشونت خودداری کنند. پیروزی جنجالی جاناتان در دور قبل انتخابات ریاست‌جمهوری در‌سال 2011 منجر به بروز ناآرامی‌هایی در شمال این کشور شد که 800 کشته برجای گذاشت.

داوود اوغلو:  هدف ما ایجاد خاورمیانه‌ای جدید است
نخست‌وزیر ترکیه با تأکید بر ضرورت به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای ایجاد یک راه‌حل صلح‌آمیز در مسأله کردها اعلام کرد: ترکیه درپی یک خاورمیانه جدید است که همزمان خانه‌ ترک‌ها، کردها و اعراب باشد.
به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه طی سخنرانی خود در کنگره استانی حزب عدالت و توسعه گفت:  هدف ما ایجاد یک خاورمیانه جدید است. وی افزود:  ما خواهان خاورمیانه‌ای هستیم که ترک‌ها، کردها و اعراب در آن با هم زندگی کنند. داوود اوغلو ضمن اعلام این مسأله که ترکیه به اشاعه اسلام ادامه می‌دهد، اظهار کرد:  ترک‌ها و کردها دوباره در همه جا با هم خواهند بود و ما امیدواریم که این برادری جاودانه شود. او در ادامه اظهاراتش مدعی شد:  روند حل مسأله کردها برای ما یک مسأله حیاتی است. این صلح آینده کشور است. نخست‌وزیر ترکیه همچنین متعهد شد تا برای ایجاد برادری، صلح در خاورمیانه جدید در مقابل کسانی که از سرگیری درگیری‌ها سود می‌برند مقاومت و پایداری کند.

دیدار هیأت نظامی افغانستان و مقامات عالی ارتش پاکستان
هیاتی متشکل از فرماندهان عالی نیروهای مرزبان افغانستان که برای رایزنی‌های امنیتی به پاکستان سفر کرده است، روز گذشته با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در شهر راولپندی، با مقامات عالی‌رتبه ارتش کشور میزبان دیدار و گفت‌وگو کردند.
 این دیدار در قالب بخشی از همکاری‌های امنیتی-نظامی جدید دو کشور صورت گرفت. دولت جدید افغانستان و دولت پاکستان در ماه‌های اخیر توافق کرده‌اند برای کاستن از مشکلات امنیتی دو کشور همسایه، همکاری‌ها در این زمینه را بیش از پیش تقویت کنند.


تعداد بازدید :  510