شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری:
مردم باید بدانند چه برآنها گذشته است
با بی‌عقلی‌ها کاری کردند آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند

فساد اقتصادی و لزوم مبارزه با آن مدتی است که بیش از هر زمان دیگری در کشور مشاهده می‌شود.  شاید این مسأله زمانی اهمیت دو چندان یافت که بحث فساد بزرگ سه‌هزارمیلیاردی در کشور مطرح شد؛ اتفاقی که در دو‌سال پایانی دولت دهم فاش شد.  کاملا بدیهی بود که دولت جدید نیز پس از روی کار آمدن با این چالش مواجه باشد. شاید به همین دلیل بود که دولت حسن روحانی در نخستین تصمیم‌هایش ستادی به نام ستاد مبارزه با فساد اقتصادی را بنیان نهاد که اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری هم ریاست این ستاد را برعهده گرفت. در این میان اما هرازچندگاهی سخنی از برخی موارد فساد اقتصادی که میراث دولت قبل بود، از زبان برخی مقامات دولتی مطرح شد.  از بحث معوقات هزاران‌میلیاردی تعدادی افراد خاص گرفته تا استفاده از بیت‌المال به نفع برخی اشخاص و زد و بند در استخدام‌های دولتی و گم شدن چند
‌میلیارد دلار از پول نفت که هیچ‌کسی نمی‌داند به کدام حساب واریز شده است.  
در سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به شهرکرد و در جریان سخنرانی‌های او بار دیگر شاهد یکی دیگر از گلایه‌ها درخصوص فساد سازمان‌یافته اقتصادی بودیم.  روحانی در جریان ششمین سفر استانی‌اش، خواستار افشای ابعاد فسادهای مالی سال‌های اخیر شد و در پاسخ به تمام کسانی که دولت را به رانت‌خواری و فساد محکوم می‌کنند گفت که مگر بعضی‌ها می‌توانند این دولت پاک را لکه‌دار کنند.  او همچنین در پاسخ به برخی حامیان دولت قبل که از تریبون‌های رسمی کشور در جهت تخریب دولت روحانی، استفاده می‌کنند گفت: فساد غرق‌شده سال‌های قبل را مگر می‌شود با این سر و صداها شست، این دولت اعتقادش بر این است با رانت‌خواری، فساد، خویشاوندبازی، جناح‌بازی و حزب‌بازی و طایفه‌بازی نمی‌توانیم کشور را به
پیش ببریم.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، با بیان این‌که کار باید به افرادی که شایستگی دارند واگذار شود، گفت: با رانت‌خواری و جناح‌بازی نمی‌توان کشور را به پیش برد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: حل معضلات جامعه و پاسخ به مطالبات مردم هرگز به نقطه نهایی نمی‌رسد و کامل نمی‌شود. اگر روزی برسد که بگوییم امروز تمام مشکلات حل شده است این به معنای مرگ و نابودی مردم است، هر روزی که هر فرد فکر کند به بالاترین مقامش رسیده است مرحله نابودی اوست.  رئیس‌جمهوری با بیان این‌که دولت منتخب مردم است و کارهایی هم که دولت انجام می‌دهد معنایش این نیست که دولت مدعی باشد رئیس‌جمهوری دارد این کارها را انجام می‌دهد یا هیأت وزیران یا تنها بخش اجرایی انجام می‌دهد، تأکید کرد:  زمانی ما موفق هستیم و خواهیم بود که همه دست به دست هم دهیم؛ قوای سه‌گانه، سایر مسئولان، نیروهای مسلح با هدایت‌های مقام معظم رهبری، همه در کنار هم هستیم. او با تأکید بر این‌که نخبگان جامعه باید راه حل درست را پیش‌بینی کنند، تأکید کرد: این‌که ما فکر می‌کنیم نفتی داریم آن را می‌فروشیم و پولش را در خزانه می‌گذاریم و بخشی از آن را در استان‌ها توزیع می‌کنیم، آخرش همه ناراضی‌اند، چرا ناراضی برای این‌که منابع درآمدی ما با هزینه‌های ما فاصله‌ای بسیار زیاد  دارد.
 روحانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: «یکی از وزارتخانه‌ها شهامت کرد و به یک نفر گفت اگر بتوانی کشتی‌هایت را با اعتباری که در دنیا داری خالی کنی من پول کالاها را به شما می‌دهم»؛ یک عده‌ای آمدند هیاهو و شایعه کردند که رانت‌خواری شد و گرفتند و بردند و متاسفانه رسانه‌های گروهی به این قضیه دامن زدند که انشاءالله تعمدی نبوده و روی کم‌اطلاعی بوده باشد.  رئیس‌جمهوری افزود: «ولاتحف ما لیس لک بهی علم ان صمع والبصر و فواد کل اولئک کانم انهم مسئولا.» به هر چیزی تأکید نکنیم، به هر شایعه‌ای اعتماد نکنیم؛ یک نفر از یک گوشه‌ای به هر دلیلی حرفی می‌زند آن حرف از همه جا و همه کانال‌ها مدام تکرار می‌شود چرا ناصحیح حرف می‌زنید؛ مگر بعضی‌ها می‌توانند این دولت پاک را لکه‌دار کنند.  او تأکید کرد:  فساد غرق‌شده سال‌های قبل را مگر می‌شود با این سر و صداها شست، این دولت اعتقادش بر این است با رانت‌خواری، فساد، خویشاوندبازی، جناح‌بازی و حزب‌بازی و طایفه‌بازی نمی‌توانیم کشور را به پیش ببریم؛ ما باید متحد باشیم.  هر کسی شایستگی بیشتری دارد کار باید به آن واگذار شود، جناح راست یا چپ فرقی نمی‌کند.  حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر این‌که هیچ یک از وعده‌هایی را که در زمان انتخابات به مردم داده‌ام از یاد نبرده‌ام، گفت: البته برخی یکسری چیزهایی به حرف‌ها و وعده‌های ما اضافه می‌کنند و می‌گویند بنده آن قول را هم داده‌ام که ما نگفتیم ولی حالا می‌فرمایند، به‌هرحال ما سکوت می‌کنیم و حرفی نمی‌زنیم ولی آن قول‌هایی که داده شده آنها را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: با بی‌عقلی‌ها چه کردیم؟ می‌گویند چه دارد آن کس که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد.  با بی‌عقلی‌ها کاری کردند آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند.  اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند و این کار شدنی است. دکتر روحانی گفت: تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند و این بازی‌هایی که بعضی‌ها درمی‌آورند و می‌گویند فلان جا رانت شد برای پوشاندن این رسوایی‌هاست. ما قصد دعوا با کسی را نداریم باید مردم بدانند که در سال‌های گذشته بر آنها چه گذشته است؟
رئیس‌‌جمهوری گفت: مردم بدانند همه چیز ما باید مقاومتی بشود اقتصاد،‌ سیاست، فرهنگ و حتی مسائل امنیتی ما باید مقاومتی و استقامتی شود و روی پای خود بایستیم.
حسن روحانی در دیدار علما، ایثارگران و نخبگان این استان با بیان این‌که اگر امروز در برابر فشار قدرت‌های بزرگ و جنایتکاران جهانی سروقامت بودیم و ایستادگی کردیم به معنای احترام به شهیدان است، گفت:  اگر در راه توسعه و اعتلای کشور عزیز ایران فداکاری کردیم این به معنای احترام به شهیدان و ایثارگران خواهد بود. روحانی ادامه داد:  اگر در برابر آنهایی که می‌خواهند در امور داخلی کشورها مداخله کنند سر تسلیم فرود نیاوریم و راه انقلاب را ادامه دهیم به ایثارگران و شهدا
 احترام گذاشته‌ایم.
هدیه روحانی به خبرنگاران
رئیس‌جمهوری همچنین در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار این روز را به همه خبرنگاران تبریک گفت و اظهار داشت: به‌عنوان هدیه روز خبرنگار به وزیران ارشاد و تعاون ابلاغ می‌کنم که بیمه تکمیلی خبرنگاران عملیاتی شود. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف محلی و ملی در شهرکرد افزود: در زمینه رفاهی در شرایط خاصی که مشکل بیکاری برای خبرنگاری پیش می‌آید بیمه تکمیلی وجود دارد که در دست پیگیری است و عملیاتی می‌شود.
 او افزود: هدیه دوم معنوی است و آن آموزش رایگان فنی کار خبرنگاری است که دولت در این زمینه گام‌هایی را برخواهد داشت. رئیس‌جمهوری در ادامه گفت:  اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ای با شایعات مقابله کنیم راه آن فعال شدن خبرنگاران و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مردم است. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: دولت لایحه‌ای را در زمینه انجمن مربوط به صنف خبرنگاران تهیه خواهد کرد تا این انجمن در زمینه کار خبرنگاری فعالیت کند و اگر تخلفی در این زمینه رخ داد این انجمن صنفی و تخصصی درمورد آن تخلف اظهارنظر کند.  
همچنین حسن روحانی به دیدار خانواده شهید صارمی هم رفت و در این دیدار تأکید کرد:  دولت مصمم به ایجاد ارتباط دوسویه و تنگاتنگ با رسانه‌هاست. خبرنگاران و رسانه‌ها از یک سو می‌توانند اطلاعات صحیح را به جامعه عرضه کرده و باعث آگاهی و تعالی جامعه شوند و همچنین می‌توانند واسطه بسیار خوبی بین جامعه، نظام و دولت باشند. رئیس‌جمهوری، خبرنگاران و رسانه‌ها را عامل بسیار مؤثری برای پیشگیری از فساد در جامعه دانست و با تأکید بر این‌که باید پدیده شوم فساد را تقبیح کنیم، گفت:  فساد موضوعی است که مبارزه دایمی را می‌طلبد و برای مقابله با این معضل، خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند تأثیر زیادی داشته و در مهار و پیشگیری از آن، موثر باشند.


تعداد بازدید :  90