شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
جزییات تازه سازمان خصوصی‌سازی از شرایط واگذاری
استقلال و پرسپولیس منحل می‌شوند

شهروند| در حالی‌ که قرار است ماراتن نفسگیر واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با برگزاری مزایده فروش 27 بهمن‌ماه جاری به پایان برسد، اما همچنان ابهامات بسیاری بر سر راه خصوصی‌سازی این دو باشگاه محبوب پایتخت وجود دارد. در اطلاعیه رسمی سازمان خصوصی‌سازی هیچ اشاره‌ای به میزان بدهی این دو باشگاه نشده، ضمن این‌که آگاهی دقیق از میزان دارایی‌های این دو شرکت نیز برعهده خریداران گذاشته شده است. از سوی دیگر قرار است باشگاه‌های سرخابی پس از واگذاری قطعی منحل شده و دارایی آنها به شرکت جدیدی که توسط خریداران تأسیس می‌شود منتقل شود. اما تمام دعاوی‌های حقوقی‌ له یا علیه این دو باشگاه نیز برعهده شرکت‌های فعلی گذاشته شده که به‌طور قطع در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
در واقع می‌توان گفت این واگذاری بدون تعیین‌تکلیف تمام ابعاد و همچنین شفاف کردن مسائل مالی شامل بدهی و طلب انجام خواهد شد. بر این اساس در صورتی که برخی از مسائل مالی که از سال‌ها قبل نیز بلاتکلیف باقی مانده‌اند، در فاصله انتشار آگهی واگذاری تا برگزاری مزایده روشن نشود ممکن است ابهاماتی برای خریداران ایجاد کند.
طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی پس از انعقاد قرارداد قطعی واگذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان تشریفات انحلال دو شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و ورزشی - فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) را به عمل می‌آورد. به‌علاوه این‌که پاسخگویی به کلیه دعاوی له و علیه استقلال و پرسپولیس در سنوات قبل و بعد، برعهده شرکت‌های فعلی خواهد بود.
قراردادهای اسپانسری شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و شرکت ورزشی - فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) تا پایان فصل 94 - 93 لیگ برتر فوتبال (31تیرماه 1394) معتبر خواهد بود و بهره‌مندی و استیفای خریداران نسبت به حقوق اسم و علایم تجاری (برند) و دارایی‌های خریداری شده، از ابتدای مردادماه‌ سال 1394 تعیین شده است.
خریداران مکلف به رعایت ضوابط وزارت ورزش
همچنین صدور مجوز فعالیت ورزشی این باشگاه‌ها (شرکت‌های تأسیس شده توسط خریداران) و تعیین ضوابط صلاحیت حرفه‌ای هیأت‌مدیره باشگاه‌های ورزشی توسط وزارت ورزش و امور جوانان صورت خواهد پذیرفت و خریداران ملزم به رعایت موارد اعلامی این وزارتخانه هستند.
قیمت پایه 580 میلیاردی برای سرخابی‌ها
بنابر اعلام این سازمان اسم و علامت تجاری (برند) و دارایی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال ایران ــ سهامی خاص در مجموع به ارزش 290‌میلیارد تومان در روز دوشنبه 27بهمن به مزایده گذاشته می‌شود. براساس این گزارش، اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و تأسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 38500مترمربع و 4289مترمربع اعیان، ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 224مترمربع و 900مترمربع اعیان و ملک واقع در منطقه تلو به مساحت عرصه 30‌هزار مترمربع از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه استقلال برای واگذاری هستند. همچنین اسم و علامت تجاری (برند) و دارایی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی - ورزشی پیروزی (پرسپولیس) ــ سهامی عام نیز در مجموع به ارزش 290‌میلیارد تومان در روز دوشنبه 27بهمن به مزایده گذاشته می‌شود.
اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر و تأسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 17969مترمربع و مساحت اعیان 4125مترمربع به علاوه ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 194مترمربع و مساحت اعیان 750مترمربع از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه پرسپولیس برای واگذاری هستند. مبلغ سپرده شرکت در واگذاری این دو تیم نیز 87‌میلیارد ریال تعیین شده و قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صورت 40‌درصد نقد و بقیه اقساط 2ساله واگذار شوند و خریدار هم 20روز کاری پس از قطعیت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پیشنهادی خود را بپردازد. فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز 6ماهه و نرخ سود فروش اقساطی 15‌درصد است و در واگذاری‌های اقساطی، خرید کلاً نقدی بلامانع است. همچنین مبلغ 580‌میلیارد تومان تعیین‌شده، قیمت پایه کل دارایی‌های قابل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بوده و بدیهی است بالاترین قیمت پیشنهادی در مزایده مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد و به درخواست‌های خارج از فرم مزایده ترتیب اثر داده نخواهد شد.


تعداد بازدید :  136