شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
داغ حذف از جام‌ملت‌ها برای بازیکنان و مردم تازه شد
بی‌قانونی‌های AFC، حق ایران را پایمال کرد
با وجود این‌که حقانیت ایران در ماجرای دوپینگ بازیکن عراقی ثابت شد اما مسئولان AFC بدون هیچ توضیحی پرونده را مختومه اعلام کردند

شهروند| شاید اولین بار بود که تیم‌ملی ایران 2 بار از جام ملت‌های آسیا حذف شد(!) یک بار بعد از شکست از عراق و یک بار دیگر نیز بعد از اعلام رای کمیته انضباطی AFC درباره شکایت ایران از عراق به دلیل استفاده از یک بازیکن متخلف.
از ساعات پایانی شب تا ظهر
ماجرای رسیدگی به پرونده تخلف عراقی‌ها بیش از آن‌که تصور می‌شد در جامعه سروصدا به پا کرد تا حدی که خیلی از مردم امیدوار شده و تا ساعاتی بعد از نیمه‌شب شنبه در شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها به دنبال یافتن نتیجه این پرونده بودند. این انتظار البته تا ظهر دیروز ادامه داشت زیرا مسئولان AFC‌ بعد از برگزاری 3 جلسه به بررسی‌های خود درباره این پرونده پایان دادند. حتی زمانی که نشست خبری سرمربیان تیم‌های عراق و کره درحال برگزاری بود، هنوز مردم ایران به حضور در نیمه‌نهایی امیدوار بودند.
رد اعتراض و تکرار ناراحتی
در حالی‌که تقریبا تمام کارشناسان پزشکی و فنی در ایران از قطعی بودن دوپینگ بازیکن عراقی صحبت می‌کردند، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که اعتراض ایران مورد قبول قرار نگرفته و بدون هیچ توضیحی عراق را به صورت قطعی یک پای نیمه‌نهایی جام ملتها دانست. این رأی درنهایت حکم به خروج ایران از استرالیا بعد از 2 روز تأخیر داد.
تأیید بر حقانیت ایران
هوشنگ مقدس، سرپرست کاروان اعزامی تیم‌ملی فوتبال ایران به استرالیا پس از اعلام حکم نهایی کمیته انضباطی AFC در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه (AFP) می‌گوید: «اعتراض ایران پذیرفته نشد و عبدالزهرا می‌تواند به بازی‌اش ادامه دهد. عراق امروز می‌تواند بازی کند و ما هم به خانه بازخواهیم گشت. جالب است AFC از بازیکنانی که دوپینگ کرده و با مصرف دارو بازی می‌کنند، حمایت می‌کند. اصلاً چنین تصمیماتی را نمی‌پذیرم.» خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: «بر اساس مدارکی که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده، تست دوپینگ عبدالزهرای 27 ساله به خاطر استفاده از ماده ممنوعه‌ای به نام «متیل هگزامین» از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ واقع در کلن آلمان مثبت اعلام شده بود.
دوپینگی‌ای که راحت بازی می‌کند!
در حالی‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا سعی کرده بدون کوچکترین توضیحی از مخالفت با اعتراض ایران خبر بدهد،‌ از هر جهتی که به این موضوع نگاه می‌شود، حداقل جریمه توبیخ بازیکن عراقی و محرومیت او بوده است که این اتفاق هم رخ نداد تا این بازیکن دوپینگی خیلی راحت به فوتبالش ادامه دهد. تمام مسئولان پزشکی فدراسیون و نادوی ایران با انتشار نامه‌های رسمی اعلام کرده‌اند که فیفا و ستاد بین‌المللی مبارزه با دوپینگ در جریان این موضوع بوده‌اند. همچنین آزمایشگاه کلن آلمان این دوپینگ را تأیید کرده است اما چه اقدامی باعث شده تا AFC‌ از روی تمام این مستندات به راحتی بگذرد، باید از جنبه‌های دیگر بررسی کرد. البته ایران بعد از رد اعتراض از سوی کمیته انضباطی AFC،‌ آن‌را تحویل کمیته استیناف داد، اگرچه دیگر هیچ امیدی نیست.
واکنش تند کی‌روش
کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم‌ملی فوتبال کشورمان پس از قطعی شدن خروج ایران از استرالیا می‌گوید:  «بابت مسأله دوپینگ عصبانی و ناراحت هستم. احتمال این‌که نتیجه بازی ایران و عراق تغییر کند، یک به‌هزار بود که این اتفاق رخ نداد. عراق عدالت را رعایت نکرد و از این کار سودی نخواهد برد زیرا واضح است که این بازیکن اجازه بازی کردن نداشته است. از همه ابزاری که در اختیار داشتیم استفاده کردیم اما نشد.»
آشفته‌بازار  AFC
اتفاق پیش آمده بار دیگر اوضاع آشفته‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا را نمایان کرد. کنفدراسیونی که برخلاف سایر قاره‌ها بارها دیده شده برخلاف قوانین عمل کرده و تصمیمات در اکثر مواقع براساس سابقه و ملیت امضای هیات رئیسه آن گرفته شده. این بار هم این بی‌قانونی‌ها گریبان کشور ایران را گرفت تا حق مسلم کشورمان نادیده و شادی از مردم فوتبالدوست ایران گرفته شود.
کاش کرسی داشتیم
در حالی‌که انتظار می‌رفت AFC درباره اعتراض ایران هم مثل دفعاتی که حریفان به ایران اعتراض کردند، قاطع برخورد کند اما به نظر می‌رسد تا زمانی که نفوذ و قدرتی در مجامع بین‌المللی نداریم، فقط باید در چنین ماجراهایی قربانی باشیم. نمونه‌های مشابه برای محکوم شدن ایران در سال‌های گذشته 2 بار رخ داده که تیم امید کشورمان مقابل عراق و همچنین تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا 3 بر صفر بازنده شدند اما این اتفاق به نفع ایران رخ نداد تا بار دیگر نبود کرسی بین‌المللی به شدت احساس شود.

کی‌روش نباید علیه مربیان داخلی حرف می‌زد

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به رد اعتراض ایران از سوی AFC می‌گوید: «قطعا مدارک ما کامل بود. 6 ماه قبل از این بازیکن، زمانی که می‌خواست به تراکتورسازی بپیوندد انواع تست‌ها از وی گرفته شد که یکی هم تست دوپینگ بود. منتظرم نماینده‌های ما برگردند ببینم چرا نتوانستند نتیجه‌ای بگیرند. مطمئن باشید پیگیر این موضوع خواهم شد. فیفا باید پاسخگوی ما باشد که چطور از این بازیکن دوپینگی که نمی‌توانست فعالیت کند، استفاده می‌شود.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق جدال لفظی کی‌روش با مربیان داخلی هستید، می‌افزاید:  «من این موضوع را نمی‌پسندم و کی‌روش نباید در عصبانیت این صحبت‌ها را مطرح می‌کرد. او باید بیشتر خویشتن‌داری می‌کرد چون یکی از برنامه‌های ما برای آینده همکاری او با مربیان داخلی است و باید از مشورت‌های یکدیگر استفاده کنند.»


تعداد بازدید :  93