شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس مجلس گرجستان: تنش بین کشورهای همسایه به ضرر ثبات منطقه است
رئیس‌جمهوری در دیدار رئیس مجلس گرجستان با بیان این‌که وجود تنش بین کشورهای همسایه به ضرر همه و ثبات و امنیت منطقه است، گفت:  راه برقراری صلح و ثبات این است که همه به مرزهای جغرافیایی دیگر احترام گذاشته و چنانچه مشکلی وجود دارد آن را از طریق گفت‌وگو، حل‌وفصل کنند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» روز گذشته در دیدار «داویت اوساپا شویلی» رئیس مجلس گرجستان گفت:  جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط نزدیک‌تر بین دو کشور است و این سفر می‌تواند نقطه عطف و آغاز خوبی برای ایجاد تحرک در روابط تهران – تفلیس باشد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی ایران و گرجستان، فعال کردن تمام ظرفیت‌های موجود بین دو کشور را به منظور ایجاد تحرک و شتاب در مناسبات و همکاری‌های تهران و تفلیس ضروری دانست.
روحانی اظهار کرد:  به‌رغم ظرفیت‌ها و امکانات گسترده ایران و گرجستان، روابط اقتصادی دو کشور محدود بوده و باید با تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تقویت فعالیت اتاق‌های بازرگانی، مناسبات و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش دهیم. رئیس‌جمهوری، حوزه انرژی را یکی از زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های گسترده بین دو کشور دانست و گفت:  گرجستان می‌تواند یکی از راه‌های صادرات گاز ایران به اروپا باشد و از سوی دیگر کریدور شمال به جنوب و مسیر خط‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند بنادر گرجستان را به خلیج‌فارس و دریای عمان متصل کند. روحانی گفت:  جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد در زمینه مسائل علمی و فرهنگی، همکاری‌های خود را با گرجستان گسترش دهد. رئیس‌جمهوری در ادامه اهمیت همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: درخصوص مسائل منطقه‌ای همه باید با یکدیگر همکاری کنیم و راهی جزء همکاری برای ایجاد ثبات و امنیت وجود ندارد. روحانی با بیان این‌که وجود تنش بین کشورهای همسایه به ضرر همه و ثبات و امنیت منطقه است، تصریح کرد: راه برقراری صلح و ثبات این است که همه به مرزهای جغرافیایی دیگر احترام گذاشته و چنانچه مشکلی وجود دارد آن را از طریق گفت‌وگو، حل‌وفصل کنند.
رئیس‌جمهوری همچنین با تأکید بر این‌که باید بین ادیان، فرهنگ‌ها و تفکرات مختلف هم ارتباط دوستانه و نزدیکی وجود داشته باشد، اظهار داشت:  معتقدیم که باید به همه پیامبران الهی و ادیان آسمانی احترام گذاشت.
روحانی اضافه کرد: همه باید به فرهنگ‌های یکدیگر احترام بگذارند، نمی‌شود ادعای احترام به ملتی را داشت، اما به فرهنگ و دین آن ملت بی‌احترامی کرد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد:  همه باید دست‌به‌دست یکدیگر داده و با افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم مقابله کنیم. دکتر روحانی ارتباط نزدیک پارلمان‌ها را در توسعه روابط ایران و گرجستان بسیار موثر دانست و گفت:  دولت از رفت‌وآمد و روابط نزدیک پارلمان‌های دو کشور حمایت می‌کند.

وزیر امورخارجه:  امیدواریم عربستان با واقع‌بینی زمینه همکاری در همه حوزه‌ها را فراهم کند
وزیر امورخارجه کشورمان درباره سفرش به عربستان گفت: در این سفر تسلیت دولت و مردم ایران را به‌طور رسمی اعلام کردیم. به‌هرحال ضرورت داشت به‌عنوان کشور همسایه در این مراسم حضور داشته باشیم و امیدواریم دولت عربستان با نگاهی مبتنی بر حسن همجواری و واقع‌بینی زمینه همکاری در همه حوزه‌ها را فراهم کند.
وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد:  ایران و عربستان در روابط دوجانبه به‌ویژه رفت و آمد زائران ایرانی و سعودی مشکلی ندارند اما درباره مسائل منطقه نیاز است دو کشور به راه‌حل مشترکی دست یابند. وی گفت: امیدواریم با آمادگی مشابه از سوی همسایگان و برادران‌مان شاهد کاهش دردهای مردم منطقه و ثبات و امنیت باشیم که حتما باید این مسأله توسط مردم منطقه صورت گیرد نه نیروهای خارجی.
وزیرخارجه در رابطه با سفرش به عربستان، گفت: سفر من به عربستان سه چهار ساعت بیشتر به طول نینجامید و بعید می‌دانم در شرایط حاکم بر عربستان امکان گفت‌وگو و مذاکره سیاسی بین هیات‌های شرکت‌کننده با مقامات سعودی و یا با ما وجود می‌داشت. وی ادامه داد:  ما همواره آمادگی داریم با همه دوستان و همسایگان‌مان برای توسعه ثبات و امنیت در منطقه گفت‌وگو داشته باشیم. دعوت من از وزیرخارجه عربستان باز است و دعوت او هم از من باز است. امیدوارم در شرایط مناسب بتوانیم این دعوت‌ها را اجابت کنیم.


تعداد بازدید :  101