شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
با حضور صادق خرازی و علیرضا زاکانی
نخستین مناظره با موضوع مذاکرات هسته‌ای در صداوسیما برگزار شد

شهروند| درخواست‌های منتقدان مذاکرات هسته‌ای از صداوسیما برای ساخت برنامه‌هایی در نقد روش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مذاکرات سرانجام مورد قبول صداوسیما قرار گرفت و این سازمان شنبه‌شب در یک برنامه مناظره زنده، با حضور صادق خرازی فعال سیاسی و دیپلمات به‌عنوان موافق مذاکرات و علیرضا زاکانی از نماینده اصولگرا مجلس به‌عنوان منتقد، روند مذاکرات هسته‌ای را به بوته نقد گذاشت.
 اگرچه این برنامه نام مناظره بر خود داشت اما در عمل آنچه از یک مناظره داغ و چالشی انتظار می‌رفت دراین مناظره محقق نشد. این‌طور به نظر می‌رسد که صداوسیما خود نیز تمایل چندانی به چالشی شدن مناظره ندارد. سوال‌های پی در پی بیش از اندازه مجری برنامه، می‌توانست جای خود را به طرح چند موضوع اساسی بدهد تا مجال برای استدلال و استنتاج طرفین بیشتر فراهم آید. در این برنامه اما که اتفاقا طولانی‌مدت نیز بود، مجری بیش از اندازه سوال مطرح می‌کرد و مانع از این می‌شد که موضوعات مطرح شده به‌طور جامع مورد بررسی قرار بگیرند.
صادق خرازی که خود از دیپلمات‌های باسابقه ایران بوده‌ است و سال‌ها مسئولیت سفارت ایران در فرانسه را برعهده داشته است در موضع موافق با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر این عقیده بود که مذاکرات جدی و هدفمند در دولت حسن روحانی آغاز شده است و تیمی که امروز مسئولیت مذاکرات را برعهده دارد علاوه بر تخصص و تجربه و تعهد بالا، حقیقتا به کار مذاکر مشغول است. خرازی همچنین به مذاکراتی که در زمان سعید جلیلی با طرف انجام می‌شد نیز اشاره کرده و معتقد بود که در ان زمان مذاکرات به معنای چانه‌زنی صورت نمی‌گرفت و تیم ایرانی تنها حامل پیام‌هایی بود که برای طرف غربی برده می‌شد و طرف غربی نیز به تبع به این پیام‌ها پاسخ می‌داد.
در مقابل علیرضا زاکانی اما بر این عقیده بود که مذاکراتی که درحال حاضر تیم محمدجواد ظریف مشغول به آن است عملا هیچ دستاوردی برای کشور نداشته و تنها موجب می‌شود که غرب و در رأس آنها آمریکا در دشمنی خود با ایران جسورتر شوند. زاکانی همچنین معتقد بود که ایالات متحده آمریکا تاکنون به هیچ‌کدام از تعهدات خود در توافقنامه موقت ژنو عمل نکرده است. این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از موضع تیم مذاکره‌کننده ایران در مقابل مواضع مقامات غربی، تیم مذاکره‌کننده را تیمی منفعل دانسته و این روش را خلاف منافع ملی کشور ارزیابی کرد.
زاکانی همچنین با دفاع از تیم مذاکره‌کننده در زمان سعید جلیلی و رد سخنان صادق خرازی بر این عقیده بود که اگر امروز ایران در موقعیتی قرار گرفته است می‌تواند با کشورهای غربی روی میزه مذاکره بنشیند به دلیل دستاوردهایی است که سعید جلیلی در مذکرات خود داشته است.  موضوع دیگری که در این مناظره مطرح شد موضوع لزوم مذاکره با آمریکا بود.
صادق خرازی آغاز روند مذاکره با آمریکا را مربوط به یک‌سال آخر دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته و با اشاره به ابراز تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران درخصوص برخی مسائل منطقه‌ای که از طریق سلطان عمان به ایران منتقل شده بود گفت: «با تصویب شورایعالی امنیت ملی و موافقت رهبر معظم انقلاب، معاون آقای صالحی، وزیر خارجه وقت، در عمان گفت‌وگوهایی با مقامات آمریکایی داشتند. بنابراین این‌گونه نبوده است که دولت آقای روحانی مذاکره با آمریکا سرخود و بدون مقدمه کلید زده باشد.»
  در مناظره این‌گونه به نظر آمد که زاکانی با این اظهارات خرازی مخالفتی نداشت. مخالفت زاکانی با این بود که چرا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از شکاف میان اروپا و آمریکا در این مذاکرات استفاده نمی‌کند و تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آمریکایی‌ها ریخته است. زاکانی همچنین به مذاکرات متعدد و طولانی جواد ظریف با طرف آمریکایی خود منتقد بود.
 البته طرفین مناظره در تمامی طول مناظره همواره حمایت خود را از تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام می‌کردند. به نظر می‌آمد سخنان زاکانی در این برنامه مناظره تا حدود زیادی نرم‌تر از انتقاداتی بود که از او در مجلس و در سمت نمایندگی سراغ داریم.


تعداد بازدید :  90