شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
از اوکراین باز هم بوی جنگ می‌آید
درگیری‌های سنگین روز گذشته در شرق اوکراین 27 کشته بر جای گذاشت

شرق اوکراین بار دیگر به‌شدت ناآرام شد. این منطقه از اوکراین اگرچه طی ماه‌ها همواره شاهد درگیری‌های نیروهای جدایی‌طلب حامی روسیه و ارتش اوکراین بوده است و درگیری‌هایی که طی روز گذشته(خصوصا روزگذشته) دراین منطقه ایجاد شده، وضع را از حالت عادی خارج کرده و احتمال یک رویارویی تمام عیار را افزایش داده است.
نبرد توپخانه‌ای در ماریوپول در شرق اوکراین در روز گذشته 27 کشته بر جای گذاشته است و رهبر  شورشیان جدایی‌طلب در این منطقه اعلام کرد که نیروهایش خود را برای حمله به ماریوپول آماده می‌کنند. هنوز مشخص نیست که نقش روسیه در درگیری‌های اخیر تا چه اندازه است. آنچه ذهن‌ها را به سمت احتمال دخیل بودن روسیه در این درگیری‌ها سوق می‌دهد این است که اگر شورشیان بتوانند ماریوپول را تصرف کنند می‌توانند این شهر را به مرزهای شمالی شبه جزیره کریمه که در اختیار روسیه قرار گرفته است متصل کنند.  ماریوپول پیش از این نیز مورد حمله قرار گرفته بود اما آتش‌بسی که اواخر ماه سپتامبر ایجاد شد، موجب شد تا جدایی‌طلبان تنها به حملاتی به نواحی خارجی شهر اکتفا کنند. هنوز مشخص نیست که آیا در پس حمله روز گذشته، حمله‌ای بزرگ‌تر و همه‌جانبه طرح‌ریزی شده است و آیا این حمله نشانه‌ای از عزم روسیه برای نفوذ بیشتر در خاک اوکراین است یا خیر؟ اما استفاده گسترده از موشک‌های گراد در این درگیری‌ها نشان می‌دهد این حملات چندان هم بی‌برنامه نبوده‌اند. از این موشک‌ها برای انهدام تدارکات طرف مقابل استفاده می‌شود. همچنین نشانه‌هایی مبنی بر نفوذ تفنگداران دریایی روسی به خاک اوکراین و حضورشان در نواحی تحت کنترل شورشیان جدایی‌خواه وجود دارد. این حملات یک روز پس از آن انجام شد که نیروهای روسی کنترل فرودگاه دونتسک را به‌دست گرفتند. این فرودگاه از اهمیتی استراتژیک در درگیری‌های شرق اوکراین برخوردار است. این حملات همچنین یک روز پس از آن صورت گرفت که ژنرال بن‌هادجز، فرمانده ارتش آمریکا در اروپا، به اوکراین سفر کرد و علنا اعلام کرد که تعداد معدودی از افسران آموزشی ارتش آمریکا به اوکراین خواهند آمد.
مخالفت روسیه با قطعنامه شورای امنیت
علیه جدایی‌طلبان
در واکنش به این حملات شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه داد که به گفته دیپلمات‌ها، روسیه اجازه تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت جدایی‌طلبان فعال در شرق اوکراین را نداد.به گزارش رویترز از مقر سازمان ملل متحد، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای به‌شدت حمله خمپاره‌ای به ماریوپول را که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است محکوم کرد.
 وی همچنین «نقض یکجانبه آتش‌بس مورد توافق توسط جدایی‌طلبان و اظهارات جنگ‌طلبانه آنها را در مورد ادعای اشغال مناطق بیشتر» به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.انگلیس با بیانیه شورای امنیت که محکومیت جدایی‌طلبان را دربرداشت مخالفت کرد و خواستار تحقیق و بررسی حملات روز گذشته شهر بندری ماریوپول شد، اما روسیه اجازه انجام تحقیقات را نداد. برای تصویب بیانیه‌های شورای امنیت به رأی قاطع همه اعضای دایم و موقت یعنی 15 عضو نیاز است. یک دیپلمات عضو شورای امنیت گفت: روسیه به‌دلیل محکومیت حملات اخیر جدایی‌طلبان در شرق اوکراین با بیانیه شورا مخالفت کرد. این درحالی است که فشارها بر روسیه برای حمایت نکردن از جدایی‌طلبان بعد از تشدید درگیری‌ها در ماریوپول افزایش یافته است. در پی حملات روز گذشته دفتر شهرداری ماریوپول اعلام کرد درگیری‌های ماریوپول 30 کشته و 97 زخمی برجای گذاشته است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد راکت‌ها از دو منطقه‌ای شلیک شده‌اند که در کنترل جمهوری خلق دونتسک است. حمله به شهر ماریوپول به‌عنوان آخرین شهری که در شرق اوکراین در کنترل کی‌یف قرار دارد با انتقادات شدید مقامات غربی روبه‌رو شد.
پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین سفر خود به عربستان‌سعودی را پیش از موعد پایان داد و برای شرکت در نشست شورای امنیت و دفاع به کی‌یف برگشت. وی در بازگشت وعده داد تا از سرزمین مادری مانند وطن‌پرستان واقعی دفاع کند تا پیروزی نهایی حاصل شود.
پوروشنکو:  600 شورشی مسلح در نبردهای شرق اوکراین کشته شدند
پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین نیز گفت که در نبردهای دو روز اخیر در منطقه دونباس 600 نفر از جدایی‌طلبان کشته شدند. پوروشنکو روز یکشنبه در جلسه شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین همچنین گفت: نیروهای اوکراینی 8 دستگاه آتشبارهای گراد (نوع پیشرفته کاتیوشا) نیروهای دشمن را نابود کردند. وی همچنین گفت که بر اثر حمله تروریستی روز گذشته شورشیان به بندر ماریوپول 30 نفر کشته و 92 نفر دیگر مجروح شدند. رئیس‌جمهوری اوکراین یادآور شد: حال 17 نفر از مجروحان این حادثه وخیم است.
پوروشنکو همچنین اعلام کرد که امروز دوشنبه اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و وضع اوکراین و حمله تروریستی ماریوپول در آن بررسی خواهد شد. وزیر دفاع اوکراین در این جلسه گفت که نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مناقشه تقویت شده‌اند و نیروهای تازه‌نفس به منطقه دونباس اعزام شده‌اند.
در حالی اوکراین شبه‌نظامیان را به حمله روز گذشته به بندر ماریوپول متهم کرده است که جدایی‌طلبان منطقه دونتسک نیروهای اوکراینی را مسئول این حمله دانستند.


تعداد بازدید :  102