شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد سرور قوم هون
1610 سال پیش، برابر با بیست
 و ششم ژانویه 405 میلادی، آتیلا سرکرده قوم هون که در زمان حیاتش بزرگ‌ترین امپراتوری را در اروپا، از رود اورال تا دانوب داشت در مجارستان کنونی به دنیا آمد. آتیلا در زمان فرمانروایی‌اش از مخوف‌ترین دشمنان امپراتوری‌های روم غربی و شرقی بود. رومیان به آتیلا لقب تازیانه خداوند داده بودند و به او باج می‌دادند تا کاری به کار روم نداشته باشد. در بیشتر کشورهای اروپای غربی آتیلا نمادی از بیرحمی و تجاوزگری است اما در فرهنگ مجارها و ترک‌ها او یک قهرمان شناخته می‌شود. در قزاقستان تصویر آتیلا بر روی سکه‌های ۱۰۰ تنگه‌ای حک شده است.

روز ملی استرالیا
227 سال پیش، برابر با بیست و ششم ژانویه 1788 میلادی، دریادار انگلیسی آرتور فیلیپ، با چند کشتی نظامی حامل صدها محکوم و زندانی خطرناک در جنوب غربی استرالیا مستقر شد. آن‌ها در ادامه شهری را ساختند که به افتخار لرد سیدنی وزیر داخله وقت انگلستان «سیدنی» نام گذاشته شد. استرالیا به معنای «جنوبی»، نامی است که یک دریانورد هلندی براین منطقه گذاشت زیرا که در جنوب  اقیانوس آرام واقع شده است. هلندی‌ها پیش از سایر اروپاییان وارد استرالیا و نیوزیلند شده بودند.

رسوایی بیل کلینتون
17 سال پیش، برابر با بیست و ششم ژانویه 1998 میلادی، در پی افشای مدارک غیرقابل انکار درخصوص رابطه نامشروع بیل کلینتون چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با یکی از کارآموزان کاخ سفید به نام مونیکا لوینسکی، کلینتون در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به گناه خود اعتراف و از مردم آمریکا عذرخواهی کرد. مدتی بعد مجلس سنای ایالات متحده آمریکا کلینتون را به اتهام ادای شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت محاکمه کرد، اما او با یک رأی اضافی توانست از برکناری رهایی یابد.


تعداد بازدید :  125