شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
روی میز خبر

رئیس شورای شهر تهران: همشهری یک بنگاه اقتصادی بزرگ و نیازمند نظارت است
ایسنا| احمد مسجدجامعی در واکنش به حساسیت‌هایی که درباره‌ تصویب یک فوریت طرح نظارت شورای شهر بر موسسه شهروند و روزنامه «همشهری» ایجاد شده، با تشریح ابعاد این نظارت، می‌گوید: نظارت‌های عام و کلان وظیفه شورای شهر است؛ نمی‌دانم چرا این‌قدر فضای رسانه‌ای درباره این موضوع حساس شده است.
احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، درباره طرح نظارت شورای شهر بر روزنامه همشهری، گفت:  به‌طورکلی کار ما نظارت است و این نظارت بر کار روزنامه «همشهری» هم بوده است.  در زمان شهردار پیشین، تعداد اعضا 15 نفر بود و سه نفر بر «همشهری» نظارت می‌کردند.  حالا ما 31 نفر هستیم و قاعدتا باید الان بیش از شش نفر نظارت داشته باشند.
او ادامه داد: این موضوع سابقه داشته و حتی ظاهرا در شورای اول هم بوده، اما در شورای سوم نبوده است.  پیش‌تر هم این موضوع همیشه مطرح می‌شد. یک بار هم در شورا گفته شد که سخنگوی شورا در «همشهری» حضور پیدا کند.  در یکی از جلسات اول یک طرح دوفوریتی آمد، بعد هم دو فوریتش‌ به یک فوریت تبدیل شد. علت هم این است ما که در بازیافت، در تربار و...  نماینده داریم، در آن‌جا هم نماینده‌ای داشته باشیم؛ البته بعضی دوستان گفتند چون در شوراهای دیگر این نظارت بوده، نیازی به تصویب نیست، اما تصویب فوریت به این دلیل بود که این موضوع در شورای پیشین لغو شده است. درنهایت هم یک فوریتش به تصویب رسید.
مسجدجامعی همچنین درباره شائبه لطمه وارد‌شدن به استقلال رسانه‌ای «همشهری» با تصویب طرح نظارت شورای شهر بر این رسانه، اظهار کرد: هیچ‌کدام از اعضای شورا این طور فکر نمی‌کنند که باید فضای رسانه را بست. سخنگوی شورا هم چیزهایی را که از قول ایشان مطرح شده بود درباره بحث قرون وسطایی بودن این طرح رسما تکذیب کرده است.
مسجدجامعی در پاسخ به این پرسش که نظارت شورای شهر بر «همشهری» در چه حدی خواهد بود، گفت: به‌هرحال آن‌جا یک بنگاه اقتصادی بزرگ هم هست. بزرگترین بنگاه اقتصادی در فعالیت‌های فرهنگی «مؤسسه همشهری» است.  حجم گردش‌های مالی و اقتصادی «ایسنا» یا رسانه‌ها و روزنامه‌های دیگر این‌قدر نیست.  بنابراین به‌طور طبیعی بخشی از مسأله نظارت بر این جنبه است. او ادامه داد: بخش دیگر هم باید نظارت به‌طور عام، کلی و در قالب سیاست‌گذاری و چارچوب‌های کار باشد.  چنین بحث‌هایی مطرح است وگرنه اصلا عضو شورا وقتش را ندارد که برود آن‌جا.  این هم که برود آن‌جا در اتاق تیتر بنشیند، برای عضو شورا اجرایی نیست.  شأن شورا هم به صورت ناظر تعریف شده است نه به صورت مجری. بنابراین چارچوب به این صورت است.  ما وظیفه نظارت عام و کلان داریم. این نظارت‌های کلان برعهده شورای شهر است. نمی‌دانم چرا این‌قدر فضای رسانه‌ای درباره این موضوع حساس شده است. مسجدجامعی تأکید کرد: روزنامه‌ای که مرتب دعوای این و آن را بنویسد و از این و آن مچ‌گیری کند، جایگاهش را از دست می‌دهد. درست است که بخشی از جایگاه «همشهری» به دلیل آگهی‌هایش است، اما بالأخره این روزنامه جایگاه ویژه‌ای دارد و روزنامه بسیار محترمی است.  خیلی از روزنامه‌نگارهای ما از «همشهری» بیرون آمده‌اند. شورا نمی‌تواند نسبت به حفظ این جایگاه بی‌تفاوت باشد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور:50‌درصد آمبولانس‌های کشور فرسوده است
شهروند| رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور می‌گوید که 50‌درصد آمبولانس‌ها فرسوده هستند.  این تنها معضل مرکز اورژانس نیست. به گفته امین صابری‌نیا، این مرکز، با کمبود 7‌هزار نیروی انسانی هم مواجه است که چالش بزرگی در مجموعه اورژانس به شمار می‌رود.  به گزارش ایسنا، صابری‌نیا در حاشیه بازدید اعضای ستاد تحول نظام سلامت کشور از مراکز درمانی استان مرکزی در جمع خبرنگاران اضافه می‌کند: «هم اینک 2087 اورژانس شهری و جاده‌ای در کشور ارایه خدمات دارند که کسری نیروی انسانی با فشار مضاعف بر پرسنل موجود و اضافه کار جبران می‌شود.» با این همه رئیس مرکز اورژانس کشور تأکید می‌کند که:  «اصلاح فرآیند خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در قالب طرح سطح‌بندی در دستور کار قرار گرفته و با تصویب آن وضع کمی و کیفی خدمات فوریت‌های پزشکی بهبود می‌یابد.»
به گفته او بیش از 90‌درصد اهداف و تکالیف برنامه چهارم در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی کشور محقق شده، اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز در تکالیف برنامه پنجم عقب‌افتادگی وجود دارد.
صابری‌نیا با اشاره به نیاز به راه‌اندازی 40 پایگاه اورژانس هوایی در کشور می‌گوید: «براساس محاسبه انجام شده برای تکمیل چتر اورژانس هوایی کشور باید 40 پایگاه در مناطق مختلف ایران راه‌اندازی شود که هفته آینده 14 اورژانس هوایی آن دایر می‌شود.»او ادامه می‌دهد: « تاکنون فقط سه پایگاه نیمه فعال اورژانس هوایی در کشور وجود داشته که براساس تفاهمنامه با ارگان‌های هوانیروز، هلال احمر، ناجا و هوا دریا برنامه ملی فعال‌سازی پایگاه‌های هوایی کشور کلید می‌خورد.»

 


تعداد بازدید :  80