شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
شورای شهر تهران پیشنهادات شهرداری برای افزایش کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی را رد کرد
بلیت مترو 50 تومان و کرایه تاکسی و اتوبوس 20‌درصد گران می‌شود
افزایش 30‌درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک در ‌سال 94

شهروند| بلیت مترو در تهران از‌ سال 94 براساس مصوبه شورای شهر تهران 50 تومان گران می‌شود. کرایه تاکسی و اتوبوس‌ها هم 15 تا 20‌درصد افزایش خواهد داشت.
اعضای شورای شهر تهران دیروز در یکصد و بیست و ششمین جلسه غیرعلنی روز یکشنبه، لایحه تعیین قیمت بلیت مترو در‌سال آینده را در دستور کار داشتند و درنهایت پس از بحث و بررسی‌ها با افزایش 50 تومانی قیمت بلیت مترو موافقت کردند این درحالی است که شهرداری تهران پیشنهاد افزایش 80‌درصدی قیمت مترو را به شورای شهر تهران داده بود. با تصویب اعضای شورا قیمت بلیت تک سفره 600 تومان و بلیت دو سفره یک‌هزار تومان تعیین شد. به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، در جریان بررسی این لایحه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت:  طبق قانون یک سوم بهای بلیت مترو باید توسط مردم، یک سوم توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری پرداخت شود که با بررسی‌های انجام شده تا پایان‌سال 690‌میلیارد تومان هزینه بلیت مترو خواهد بود که تنها 90‌میلیارد تومان آن را مردم پرداخت می‌کنند. از این رو شهرداری تهران پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو تا 80‌درصد را ارایه داشته است که نظر کمیسیون برنامه و بودجه البته بسیار کمتر از این میزان است. در ادامه جلسه، محسن سرخو، به‌عنوان مخالف افزایش قیمت بلیت مترو گفت: نباید هزینه‌های مترو بر اقشار ضعیف جامعه وارد شود و شورای شهر همواره دید حمایتی نسبت به این اقشار داشته است. وقتی هزینه‌های مترو را بالا می‌بریم یعنی فشار بر فقرا، دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار کم درآمد وارد می‌کنیم. چگونه است که اعضای شورا در مصوبات تراکمی جنوب شهر را نوعی دیگر می‌بینند ولی در این‌جا نه.احمد دنیامالی نیز در ادامه این جلسه گفت: امروز هر عددی تصویب شود اثرات تورمی در کلانشهر‌ها و کشور خواهد داشت.
رضا تقی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: ما باید منطق را حاکم کنیم. قانون می‌گوید یک سوم هزینه بلیت مترو باید توسط مردم پرداخت شود درحالی‌که هم‌اکنون از 690‌میلیارد تومان تنها 90‌میلیارد تومان را مردم می‌پردازند.
وی ادامه داد:  نباید با اینگونه موارد احساسی برخورد کرد هنوز تجربه نرخ بنزین را فراموش نکرده‌ایم، زمانی که قیمت‌گذار شیب افزایش قیمت را در بهای 70، 80 تومان ثابت نگاه داشته بود و بعد از 4‌سال شاهد انفجار قیمت بنزین بودیم. اینگونه فشار بر مردم بیشتر خواهد بود درحالی‌که افزایش قیمت با شیب ملایم فشاری بر مردم وارد نخواهد کرد.پرویز سروری نیز گفت: اگر اعضای شورا به یاد داشته باشند ما خودمان در جلسات شورا تخفیفاتی برای اقشار کم درآمد، دانشجویان و دانش‌آموزان در نظر گرفتیم. اگر ما امروز با یک شیب ملایم حرکت نکنیم بار تورمی سنگینی در آینده بر مردمی که مترو سوار می‌شوند وارد خواهد آمد. این افزایش ملایم برای آسایش و راحتی خود مردم است.
در ادامه جلسه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:  مترو متعلق به همه مردم است و قطعا افرادی که از آن استفاده می‌کنند باید سهمشان را بپردازند. اگر این افزایش قیمت‌ها با شیب ملایم طی هر‌سال انجام شود نه به مردم فشار می‌آید نه به مدیریت شهر. ما در شرایطی پیشنهاد افزایش متوسط 50 تومانی قیمت بلیت مترو را داده‌ایم که کالاهای اثرگذار بر زندگی مردم گرانی‌های بسیاری را به خود دیده‌اند و کسی هم اعتراضی نکرده است.علیرضا دبیر نیز خطاب به سرخو گفت:  ما ابتدا از هیأت 3 نفره‌ای که از سوی شورا مامور شده‌اند بدهی‌های دولت به شهرداری را مطالبه کنند و آقای سرخو هم جزو آنان است گزارش کار بگیریم که تا چه اندازه توانسته‌اند این اعتبارات را وصول کنند؟ امروز شهرداری از دولت قبل هم طلب دارد و در چنین شرایطی نمی‌توان تمام هزینه‌ها را به شهرداری تحمیل کرد.
در این جلسه همچنین سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از فاصله زیاد بین پرداخت‌های مردم با قیمت‌های واقعی سخن به میان آورد و گفت:  روزی که مترو در تهران راه‌اندازی شد برای آن‌که شهروندان جذب این سیستم حمل و نقلی شوند قیمت‌های ارزان برای بلیت‌ها در نظر گرفته شد که به نظر من همین امر فتح باب مشکلات امروز است.تشکری ادامه داد:  امروزه ما مشاهده می‌کنیم که نمودار یارانه‌های مترو سیر صعودی دارد درحالی‌که تخصیص‌ها به مترو اینگونه نیست. امروزه بخش عمده‌ای از درآمد‌های شهرداری به جای توسعه امور عمرانی صرف یارانه‌های مترو می‌شود.تشکری گفت: نکته بعد این‌که ما یکبار بیاییم طبقات محروم جامعه را تعریف کنیم. درحال حاضر ما به گروه‌هایی نظیر دانشجویان، دانش‌آموزان، معلولان، خانواده شهدا، جانبازان، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و... تخفیف داده‌ایم. این سیاست خوبی نیست که از اغنیا بگیریم و به فقرا بدهیم و به نظرم اجرای فرهنگ قیمت واقعی بهتر از هر امر دیگری است.وی در پایان افزود: یکبار برای همیشه غائله فاصله قیمت واقعی بلیت‌ها و پرداخت‌های مردم را ختم کنیم تا با یک رویه نرم فاصله میان آنچه را که مردم پرداخت می‌کنند تا آنچه را که باید پرداخت کنند میان برداریم.در پایان پیشنهاد افزایش متوسط 50 تومانی بلیت اعتباری مترو به رأی گذاشته شد که با اکثریت رأی موافق به تصویب رسید. همچنین قیمت 600 تومانی بلیت تک سفره و نیز قیمت یک‌هزار تومانی بلیت دو سفره با رأی موافق اعضا تصویب شد.
 افزایش 15 تا 20‌درصدی نرخ کرایه مترو
علاوه بر بحث قیمت بلیت مترو اعضای شورا دیروز درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و کرایه اتوبوس و نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک تصمیم‌گیری کردند. اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از افزایش 15 تا 20‌درصدی نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس خبر داد و گفت:  اعضای شورا با عدد پیشنهادی شهرداری تهران مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌ها موافقت نکردند. براساس مصوبات صبح دیروز نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس به صورت متوسط حداقل 15 و حداکثر 20‌درصد افزایش می‌یابد.
 به گفته شاکری، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 30‌درصد افزایش یافته است. او افزود:  ورود به محدوده طرح ترافیک جزو حمل‌ونقل عمومی نیست و باید جریمه آن به قدری باشد که حالت بازدارندگی داشته باشد.  رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین در مورد نرخ کرایه نقدی اتوبوس‌ها نیز گفت:  براساس مصوبه امروز، پرداخت نقدی اتوبوس‌ها 25‌درصد بیشتر از پرداخت الکترونیکی است، چراکه تمامی اتوبوس‌ها به دستگاه کارتخوان مجهز بوده و باید در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل الکترونیکی، این اتفاق رخ دهد.

 


تعداد بازدید :  118