شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
رئیس موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران در گفت‌وگو با «شهروند»:
اساسنامه دانشگاه بین‌المللی هلال تقديم شورايعالي انقلاب فرهنگي شده است

حسام خراسانی| تقریبا از یک‌سال پیش موضوع تأسیس دانشگاه بين‌المللي هلال‌ ايران پیگیری شد. اکنون موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرای علاقه‌مندان به تحصیل به‌خصوص رشته‌های مرتبط با پیشگیری و امدادونجات است. دکتر داوود شجاعی‌زاده رئیس موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران در گفت‌وگویی با «شهروند» درخصوص موضوعات مختلف موسسه و مهمتر از همه تأسیس دانشگاه جمعیت هلال‌احمر صحبت کرده است.
  موضوع تأسیس دانشگاه جمعیت هلال‌احمر که تا طرح در شورایعالی انقلاب فرهنگی پیش رفته بود اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
آيين‌نامه و طرح تأسيس دانشگاه بين‌المللي هلال‌ ايران و اساسنامه آن به عنوان يك دانشگاه غيردولتي غيرانتفاعي خاص و بين‌المللي تقديم شورايعالي انقلاب فرهنگي شده و نظرات اعضاي محترم كميسيون معين شورا اخذ و لحاظ شده و در آن‌جا به اتفاق آرا مصوب شده است. درحال حاضر منتظر جسله‌ نهايي شورا هستيم كه قطعا نظر مثبتي است و ان‌شاءالله به‌زودي شاهد تأسيس و راه‌اندازي دانشگاه خواهيم بود.
  تأسیس این دانشگاه چه مزایایی می‌تواند به‌ویژه برای قشر جوان داشته باشد؟
جمعيت هلال‌احمر ایران عضوي از نهضت جهاني صليب‌سرخ و هلال‌احمر و عضو فدراسيون بين‌المللي جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است. فدراسيون، استراتژي و اهداف مصوبي دارد ازجمله توسعه دانش‌ در جمعيت‌هاي ملي و معاونتي به همين نام در زيرمجموعه دبيركل فدراسيون فعال است. هدف از اين موضوع توسعه كيفي جمعيت‌هاي ملي از طريق مديريت دانايي و توسعه دانش و مهارت‌هاي موردنياز در بخش‌هاي مختلف ماموريتي اين نهاد بين‌المللي است ازجمله جوانان، امداد و نجات، بهداشت و درمان، خدمات داوطلبانه و بشردوستانه و... در اين رابطه فدراسيون بين‌المللي رسما 12 مركز آموزشي تخصصي آكادميك در كشورها دارد كه تماما در كشورهاي اروپايي و آمريكا است اما در آسيا و منطقه منا مركز آموزش بين‌المللي به شكل آكادميك و دانشگاهي در زمينه فعاليت‌هاي فدراسيون وجود ندارد. جمعيت هلال‌احمر ايران كه هميشه در زمينه خدمات بشردوستانه و امدادونجات در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا برتر بوده و سابقه فعاليت‌هاي دانشگاهي‌اش به 7دهه قبل در مدارس عالي پرستاري و در سال‌هاي اخير نيز موسسه آموزش عالي تأسيس كرده كه با 34 مركز آموزشي در كشور و 25‌هزار دانشجو مشغول فعاليت است قطعا مي‌تواند با داشتن يك دانشگاه بين‌المللي در سطح جهاني و منطقه‌اي بازوي توانمند فدراسيون بين‌المللي باشد و ضمن ارايه توانمندي‌هاي اين جمعيت ملي و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با توسعه علوم مرتبط با ماموريت‌هاي خود در سطح ملي و بين‌المللي اثرگذار باشد.
قطعا مخاطبان اصلي دانشگاه در سطح ملي و بين‌المللي و منطقه‌اي جوانان پرشور و علاقه‌مند به خدمات بشردوستانه و امدادي هستند و البته كارشناسان و مديران حوزه‌هاي مديريت بحران، امداد و نجات، بهداشت و درمان اضطراري و.... نيز در زمره مخاطبان خاص ما خواهند بود.
بديهي است براي فعاليت در هر يك از اين حوزه‌ها و در مقاطع مختلف تحصيلي از كارشناسي تا دكتري، برنامه‌هاي درسي به تصويب وزارتخانه‌هاي ذيربط (علوم يا بهداشت و درمان و آموزش پزشكي) خواهد رسيد.
  چه برنامه‌هایی برای بهبود خدمات به دانشجویان در موسسه آموزش عالی هلال ‌ایران دارید؟
موسسه با 20‌سال سابقه خدمات آموزشي از موسسات برتر دانشگاه جامع علمي-كاربردي و وزارت علوم است. خدمات آموزشي مناسب به دانشجويان شامل فراهم‌‌آوردن فضاي آموزشي مناسب اعم از كلاس‌هاي درس مجهز به امكانات سمعي و بصري كامل و لابراتوارها و آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي و كتابخانه مرجع و نمازخانه‌ و سالن غذاخوري و آمفي‌تئاتر و... و تجهيزات آموزشي مانند سيستم پيشرفته آزمايشگاه زبان - تجهيزات آموزشي كمك‌هاي اوليه و احيا، تجهيزات امدادونجات، كامپيوترهاي مناسب و... تماما در اختيار دانشجويان است.
استادان موسسه در تمام رشته‌ها از بهترين استادان دانشگاه‌ها هستند و اعضاي هيأت‌علمي ثابت موسسه نيز همه نفرات شاخص در رشته‌هاي تخصصي خود و صاحب‌نظر هستند كه در ساير دانشگاه‌ها نيز از ايشان دعوت به تدريس مي‌شود و با بسياري سازمان‌ها همكاري‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي دارند و به همين دليل گاهي در امر آموزش دانشجويان سختگيري‌هاي منطقي دارند كه قطعا در امر آموزش دانشجويان مفيد و موثر است و دانش‌ و مهارت فارغ‌التحصيلان موسسه در هرجا كه مشغول خدمت هستند گواه اين مدعا است. البته در همين رابطه ما قطعا سياست‌هاي توسعه داريم و در تمام اين شاخص‌ها روند توسعه لحاظ خواهد شد.
پرسنل موسسه در تمام معاونت‌ها پرسنل با سابقه‌اي هستند كه بهترين خدمات را به دانشجويان ارايه مي‌كنند. ما به‌لحاظ تعداد نفرات و كيفيت خدمات آموزشي و پژوهشي فراتر از حداقل استانداردهاي وزارت علوم هستيم و اين‌كه تاكنون نه‌تنها حتي يكي از مراكز علمي-كاربردي هلال در كل كشور پرونده نظارتي در دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی يا وزارت علوم نداشته‌اند بلكه در بسياري استان‌ها مثل كرمانشاه و همدان و چهارمحال و بختياري و گلستان و مازندران و كرمان و... مورد تشويق دانشگاه و مركز نظارت وزارت علوم قرار گرفته و موفق به اخذ تقديرنامه وكسب رتبه برتر شده که نشانه كيفيت بالاي خدمات آموزشي است.
در زمينه خدمات دانشجويي فرهنگي و رفاهي در مورد تمام دانشجويان علمي-كاربردي تسهيلات صندوق رفاه دانشجويي و غذاي گرم و امكانات ورزشي از طريق اجاره سالن ورزشي و استخر و برنامه‌هاي فرهنگي و تفريحي و مذهبي و... ارایه مي‌شود كه اين خود باعث شده تا موسسه در دانشگاه علمي-كاربردي از جهت برنامه‌هاي فرهنگي، مذهبي و رفاهي شاخص و موردتوجه خاص باشد و اين در استان‌ها نيز نشر و توسعه يافته است و انشاء‌الله شاهد توسعه اين فعاليت‌ها نيز خواهيم بود.
از سوي ديگر فعاليت‌هاي پژوهشي موسسه از قبيل انتشارات پژوهشي مثل كتب تخصصي و منابع درسي و نشريه علمي پژوهشي و... و مشاركت موسسه در بسياري برنامه‌ها و سمينارها و كنگره‌هاي پژوهشي مانند كنگره طب اورژانس و ...موجب ارتقاي كيفي آموزش و زمينه‌ساز مشاركت و حضور دانشجويان در فعاليت‌هاي پژوهشي است اما در مراكز استان‌ها ما به دنبال راهكارهايي براي بهسازي ساختمان‌ها يا خريد و احداث ساختمان‌هاي مناسب مراكز علمي-كاربردي و تجهيز آنها و اجراي آيين‌نامه مالي معاملاتي و استقلال نسبي مالي آنها هستيم كه اين نيز به خواست خدا محقق خواهد شد.


تعداد بازدید :  97