شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
گفت‌و‌گوی«شهروند» با مدیرعامل شرکت سها کیش
واکسن «وبا» وارد می‌شود

امیر هاتفی‌نیا|  شركت بازرگاني سها كيش به‌عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال‌احمر نقش پررنگی در واردات داروهاي اورژانسي و تجهيزات پزشكي براي بيماران خاص مانند بيماران پيوندي، سرطاني و متابوليك دارد و براي دستيابي به بازارهاي تقاضاي داخلي و كشورهاي همسايه و ارایه خدمات دارویي مناسب در كوتاه‌ترين مدت زمان ممكن وارد عمل شده است. دکتر اشکان احسانی، مدير‌عامل شركت بازرگاني سها كيش در گفت‌و‌گو با «شهروند» از آخرین فعالیت‌های این شرکت صحبت کرده است.
  اگر موافق هستید با تازه‌ترین فعالیت‌های «سهاکیش» شروع کنیم؛ آیا داروی تازه‌ای وارد کشور شده است؟
ما در حال حاضر پیگیر 2 کار مهم و استراتژیک هستیم؛ یکی از این موارد واکسن وباست؛ با توجه به آن‌که یکی از مشکلات در سفرهای زیارتی بحث آب است، در این میان ممکن است وبا یکی از گزینه‌هایی باشد که زائران را به شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
  یعنی واکسن وبا را وارد کرده‌اید؟
ما کمک کردیم که واکسن وبا در وزارت بهداشت ثبت شود و مجوز ورود آن را بگیریم و همچنین با معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر جلسه‌ای بگذاریم که بتوان واکسن وبا را برای متقاضیان زائر و کلیه کسانی که می‌خواهند به عتبات عالیات بروند و همین‌طور برای افراد نیازمندی که در معرض آب‌های آلوده هستند فراهم کنیم تا ان‌شاءالله این خدمت نیز همانند واکسن مننژیت ضمانت‌کننده سلامت زائران عزیز و افراد در معرض خطر قرار گیرد.
  این کار به چه اقداماتی نیاز دارد؟
کار سنگینی است و احتیاج به این دارد که آن را در شورای راهبری سلامت جمعیت هلال‌احمر هم تصویب کنیم و بتوانیم آن را به‌عنوان یک خدمت پایدار انجام دهیم.
  اگر بخواهیم درباره ضرورت این امر صحبت کنیم به چه مواردی می‌رسیم؟
موردی که این مسأله را ضروری می‌کند این است که ما در طبقات محروم کشور که یکی از وظایف جمعیت هلال‌احمر خدمت‌رسانی به همین طبقه است مشکلات زیادی در زمینه آب آلوده داریم. باید کمک کنیم که بیماری وبا که به‌شدت در طبقات محروم و حاشیه‌نشین شهر که از آب‌های ناسالم استفاده می‌کنند وجود دارد، از بین برود و این خدمت ارایه شود. این فعالیت، کار بزرگی است که انجام می‌شود.
  در ابتدای گفت‌وگو به 2 کار مهم و استراتژیک اشاره کردید؛ از مورد دوم بگویید.
با عنایت به این موضوع که کشور ما بحمدالله در زمره کشورهای هسته‌ای قرار گرفته است، بحث بهداشت و اورژانس هسته‌ای یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کامل کرد. با عنایت به این مهم شرکت سها کیش برای واردات انتقال تکنولوژی داروی موردنیاز این حوزه اقدامات لازم را انجام داده است.
  وضعیت این دارو در چه مرحله‌ای است؟
این دارو در حال حاضر در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ثبت شده و مجوز آن را هم گرفته‌ایم؛ حالا باید با سازمان پدافند غیرعامل و سازمان انرژی اتمی هم مذاکراتی انجام دهیم. با توجه به آن‌که در شورایعالی امنیت ملی، سازمان پدافند غیرعامل مسئول اورژانس هسته‌ای معرفی شده است، امیدواریم بتوانیم با همکاری دوستان این دارو را هم تأمین کنیم.
درباره تجهیزات پزشکی نیز دکتر ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، یک نامه راجع‌به این‌که در مناقصاتی که وزارت بهداشت برای تأمین تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های پزشکی در سراسر کشور برگزار می‌کند به وزارت بهداشت فرستادند تا هلال‌احمر هم بتواند جزو تأمین‌کنندگان رسمی معرفی شده از طرف این وزارتخانه باشد. ما پیرو این‌ نامه، یک نامه هم به مهندس صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ارسال و توانایی و علاقه‌مندی خود را اعلام کردیم. باید گفت که سازمان تدارکات پزشکی و جمعیت هلال‌احمر مزایایی دارند که می‌توانند برای تأمین تجهیزات با قیمت مناسب و در شرایطی بسیار بهینه به وزارت بهداشت کمک کنند. کارهای اجرایی این موارد در حال پیگیری است و امید داریم در‌ سال آینده بعد از هیأت امنای پزشکی یکی از بزرگترین شرکا و معتمدان وزارت بهداشت برای تأمین تجهیزات پزشکی باشیم.
  به عنوان سوال آخر می‌پرسم که بخش اصلی داروهای وارداتی را چه نوع داروهایی تشکیل داده‌اند؟
در حال حاضر داروهای تک‌نسخه‌ای که وارد می‌کنیم بیشتر داروهایی هستند که برای بیماران آرتریت روماتوئید، بیماران درگیر سرطان و دارای مشکلات متابولیک است؛ ما به وزارت بهداشت هم کمک می‌کنیم که لیست درخواستی‌هایی که بیشترین فراوانی را برای تک‌نسخه‌ای‌ها دارند تهیه کند؛ یعنی ما می‌توانیم رصد کنیم که در جامعه پزشکی‌مان - در بخش داروهای تک‌نسخه‌ای- چه داروهایی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. یک تفاهم هم با سازمان غذا و دارو برقرار کردیم که لیست این داروها را به وزارت بهداشت بدهیم که اگر لازم بود این وزارتخانه بتواند آنها را در فهرست دارویی جمهوری اسلامی ببرد که دیگر از حالت تک‌نسخه‌ای خارج شوند.


تعداد بازدید :  143