شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
آبروریزی تجار ایرانی در افغانستان و عراق
مردم: از بازرگانان متخلف خسارت بگیرید

شهروند| «آبروریزی تجار ایرانی در عراق و افغانستان» عنوان گزارش «شهروند» است که انتشار آن بازتاب قابل‌توجهی در رسانه‌ها داشته و تعدادی از مخاطبان پیرامون آن اظهارنظر کرده‌اند. این گزارش درباره کیفیت محصولات صادر شده برای دو مشتری بزرگ ایران یعنی عراق و افغانستان است. صدور کالاهای بی‌کیفیت و با هدف سودجویی بیشتر باعث اعتراض این دو کشور شده است، به‌گونه‌ای که مقامات عراقی و افغان از طرح کنترل کیفیت کالاهای ایرانی در مبادی ورودی کشورهای خود خبر داده‌اند. نظر مخاطبان نسبت به این گزارش را در ادامه می‌خوانید.
علی: این تجار فکر کردن اونجا هم ایرانه که هر نوع کالای بی‌کیفیتی‌رو در غیاب نظارت‌های موثر به مردم تحمیل کنن.
ناشناس: بسیاری از تاجران ما اصول بازاریابی بین‌المللی‌رو بلد نیستن.
رضا: وقتی استانداردهای تولید در ایران ضعیف باشه و سالیان‌سال هم ارتقا پیدا نکنه همین میشه که مردم به کالای خارجی گرایش پیدا می‌کنن و بازار صادراتی‌مون‌رو هم از دست می‌دیم.
ناشناس: مسئولان این موضوع را مدیریت کنن. سال‌هاست این مسأله از سوی فعالان بخش تولید مطرح میشه ولی کو گوش شنوا؟
الهام: از بحران قیمت نفت عبرت بگیرین و این بازی‌ها را با صادرات غیرنفتی انجام ندین.
راحله: بازار داخلی، تولید‌کننده‌رو به این وضع عادت داده. اگه کیفیت و حقوق مشتری فدای تولیدکننده نمی‌شد و انحصار بازار شکسته می‌شد، تولید‌کننده به مسائلی فراتر از سود و منفعت شخصی فکر می‌کرد.
ناشناس: جنس ایرانی که در بازار داخل بدنامه، ببینیم این پروژه‌رو تو سطح جهان هم تکرار می‌کنید یا نه؟
جواد: این همه تشکیلات عریض و طویل خصوصی و دولتی از اتاق بازرگانی و گمرک گرفته تا اتحادیه‌ها. چرا هیچ‌کس کاری نمی‌کنه؟
رهامی: از این تجار باید خسارت گرفته بشه تا با بازار دیگران و منافع ملی بازی نکنن.


تعداد بازدید :  103