شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

آتش‌بس پایان یافت
غزه بار دیگر زیر آتش
آتش‌بس 72 ساعته میان حماس و اسراییل به پایان رسید و به محض پایان آتش‌بس درگیری‌ها میان طرفین بار دیگر آغاز شد. هر کدام از طرفین دیگری را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. حماس البته اعلام کرده است که با تمدید آتش‌بس مخالف است چراکه خواسته‌هایش در مذاکرات مورد قبول طرف اسراییلی واقع نشده است. رفع کامل محاصره نوار غزه، بازگشایی بنادر و گذرگاه‌ها ازجمله خواسته‌های اصلی گروه‌های مقاومت فلسطین بود که اسراییل در این مذاکرات آن را نادیده گرفت.
گرچه تا صبح دیروز پیش از پایان مهلت آتش‌بس، موشکی از سوی دو طرف شلیک نشد اما بعد از پایان مهلت آتش‌بس رژیم صهیونیستی با این ادعا که گروه‌های فلسطینی پیش از آتش‌بس به سمت جنوب اسراییل موشک شلیک کرده‌اند، مناطق وسیعی از نوار غزه را بمباران کردند و جنبش مقاومت اسلامی حماس هم با شلیک چندین موشک شهرک صهیونیست‌نشین عسقلان را هدف قرار داد. اما پیش از این در فاصله زمانی آتش‌بس 72 ساعته، گروه‌‌های امدادی فلسطین پیکر شماری از شهدا را که زیر آوار مدفون شده بودند از خاک بیرون کشیدند و مردم غزه با گذشت حدود یک‌ماه، آرامشی نسبی پس از طوفانی سهمگین را تجربه کردند. براساس آخرین آمارها شمار شهدا در نوار غزه به 1893نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به 9806 نفر رسیده است. از میان این شهدا، 432 نفر کودک، 243 نفر زن و 85 نفر نیز سالخورده هستند و همچنین در میان زخمی‌ها نیز 2979 نفر کودک، 1903 نفر زن و 374 نفر نیز سالخورده هستند.

هیلاری کلینتون:   داعش را خودمان ساختیم
وزیرخارجه سابق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» سخنان غافلگیر کننده‌ای را مطرح ساخته و اذعان کرده است که داعش درواقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.  به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود که اخیرا در آمریکا چاپ شد، نوشته است:  ما وارد جنگ عراق، لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در 30 ژوئن رخ داد و همه چیز ظرف 72 ساعت تغییر کرد.  
وی در ادامه آورده است:  من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تأسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید.   توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز  5/7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تأسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریع‌تر آن را به رسمیت بشناسیم.  این مقام سابق آمریکا خاطرنشان کرده است:  همه چیز در مقابل ما بدون هشدار قبلی فرو ریخت.  اقدام هولناکی رخ داد.  ما به توسل به زور فکر کردیم اما ارتش مصر، سوریه یا لیبی نیست؛ ارتش مصر بسیار قدرتمند است و مردم مصر هیچگاه ارتش خود را تنها نمی‌گذارند. زمانی که ما با ناوهای آمریکایی به سمت اسکندریه رفتیم از سوی گروهی از زیردریایی‌های بسیار جدید با نام «گرگ‌های دریا» زیر نظر گرفته شدیم، این زیردریایی‌ها به جدیدترین سلاح‌ها و تجهیزات رهگیری مجهز بودند.  

عبدالله: با غنی برای تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردیم
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت: با اشرف غنی درباره دولت وحدت ملی توافق کردیم.
 به گزارش تسنیم عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی در پایان نشست سه‌جانبه‌ای با وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفت: تیم ما و‌ غنی روی جزییات تشکیل دولت وحدت ملی کار می‌کند. وی افزود: ما به فرآیند بازشماری آرا متعهد هستیم و تا پایان این روند با یکدیگر همکاری می‌کنیم. وی افزود: جهان تعهدتش را برای پیشرفت افغانستان نشان داده است.
 احمد غنی نیز در این کنفرانس خبری گفت: ما در مقابل ملت به صورت یکسان مسئول هستیم و اعلامیه مشترک ما نتیجه گفت‌وگوهای ما و براساس منافع ملی است.

جمهوری آذربایجان ارمنستان را به جنگ تهدید کرد
رئیس‌جمهوری آذربایجان در اظهارات شدیداللحنی در رسانه‌های اجتماعی ارمنستان را به جنگ تهدید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در صفحه توییتر خود پس از آن‌که ده‌ها آذربایجانی در درگیری‌ با نیروهای ارمنستان در منطقه قره‌باغ که مورد مناقشه دو طرف است کشته شدند، ارمنستان را به جنگ تهدید کرد.
علی‌اف در صفحه توییتر خود نوشت: در نتیجه این حملات که از سوی نیروهای اشغالگر ارمنستان انجام شد، نیروهای ارتش ما خسارت دیدند و چندین تن نیز شهید شدند. رئیس‌جمهوری آذربایجان در ادامه عنوان داشت: ما حاکمیت خود را بازمی‌گردانیم. پرچم جمهوري آذربایجان در تمامی مناطق اشغال‌شده ازجمله شاشا و خان کندی (در قره باغ) به اهتزاز درخواهد آمد.


تعداد بازدید :  72