شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
آنها ضریب هوشی بالایی دارند

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه شناس

مهاجرت به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شود: مهاجرت‌های داخلی و مهاجرت‌های خارجی. به نظرم افراد مهاجر از لحاظ هوش و شخصیت باهوشتر از افراد معمولی دیگر هستند. آنها که مهاجرت می‌کنند، موقعیت‌سنجی میکنند. حتى افراد مشهورى چون آدامز و بسیاری از جامعه‌شناسان مشهور دیگری که حضور آنها باعث پیشرفت آمریکا شد، افرادی بودند که از روستا به  شهر آمدند.
اما اصولا مهاجرت بیگانگان برای کشوری که خودش با نیروی کار فراوان روبه‌روست و حدود 5/10‌درصد جمعیت فعالش بیکار هستند، مضر است. اين اتفاق شامل همه کشورهاى مهاجرپذیر مى‌شود اما به ناگاه در کشور ما در سال‌هاى اخير رشد فزاينده‌اى در مواجهه با این اتفاق داشته است. چون وقتى مهاجران به کشور ديگرى مهاجرت مى‌کنند، برخى از نيروهاى خودى از بين مى‌روند.
حال این سوال مطرح مى‌شود که چرا نیروی کار مهاجر افغان بیشتر مورد توجه سازمان‌ها قرار می‌گیرند؟ مگر آنها نمى‌دانند نیروی کارشان بیکار است؟
بالطبع گاهى اوقات مهاجران به خاطر ضريب هوشى بالايشان و آستانه تحملشان در کشور مهاجرپذير، بازدهی کارشان بالاست. آنها کارهایی انجام می‌دهند که نیروهای خودمان انجام نمی‌دهند. با این وجود به نظرم اگر آنها از کشور بروند بسيارى از مشاغل آن کشور مى‌خوابد.

 


تعداد بازدید :  82