شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
راه های برنامه‌ريزي‌شده برای كارآفريني

كشور اتريش با داشتن بيش از 8 ميليون‌نفر جمعيت در اروپاي‌مركزي قرار دارد. اين كشور جزو كشورهاي صنعتي است كه از وضعيت اقتصادي خوبي برخوردارند. بعضي از شاخص‌هاي اقتصادي اين كشور در مقايسه با 47 كشور دنيا به قرار ذيل است: سرانه ناخالص داخلي به‌ازاي هر نفر شاغل حدود 52 هزار دلار آمريكا است. (رتبه 9 بين 47 كشور) توانايي سرمايه‌گذاري مخاطره‌آميز براي توسعه كسب‌وكار در اين كشور داراي مقياس حدود 2/4 (از مقياس يك تا 10) است. (رتبه 33 از بين 47كشور) ميزان درك مديران اين كشور از كارآفريني داراي مقياس حدود 5/6 (از مقياس يك تا 10) است. (رتبه 20 از 47كشور) هزينه كل تحقيقات در اين كشور حدود 3 ميليارد دلار آمريكا است. (رتبه 41 از 47 كشور)
رشد اقتصادي و كارآفريني در اتريش
رشد سريع اقتصادي اتريش در‌سال 1999 به‌صورت افزايش استخدامي منعكس شد. براي اولين‌بار از ‌سال 1994 ميزان بيكاري كاهش يافت. ميزان كسب‌وكارهاي جديد به‌طور ثابتي در چند‌سال اخير افزايش يافته است. تعداد شركت‌هاي به‌وجود آمده به‌عنوان درصدي از تعداد كل شركت‌ها حدود 4/0درصد افزايش يافته‌ است. 6/99درصد كسب‌وكارها، در تجارت و صنايع را در اتريش، SMEها (شرکت های کوچک و متوسط) تشكيل مي‌دهند.
مشكلات كارآفريني در اتريش  
ميزان راه‌اندازي كسب‌وكارها هنوز هم كمتر از حد استانداردهاي بين‌المللي است، هرچند كه ميزان بقا نسبتا بالاست. به‌نظر مي‌رسد، اقتصاد اتريش فاقد گروه‌هاي بزرگي از شركت‌هاي با رشد سريع است كه بخواهند چشم‌انداز رشد را در طولاني‌مدت تحكيم بخشند. از دو مانع مي‌توان در اين ميان نام برد: يكي، سيستم مالياتي و ديگري، محيط  قانوني.
علاوه بر موانع بالا از وام‌هاي بانكي كه از ابزارهاي تأمين مالي غالب براي شركت‌ها محسوب مي‌شوند، مي‌توان نام برد. با وجود اين‌كه هنوز بازارهاي سرمايه اتريش توسعه نيافته‌اند، اما دولت اتريش با ايجاد رشته‌هاي كسب‌وكار تا حدودي امكان سرمايه‌گذاري‌هاي مخاطره‌آميز را افزايش داده‌ است. برنامه‌هاي حمايت مستقيم مالي دولت درحال‌حاضر گسترش يافته و بسياري از آنها افزايش مشاركت را در بعضي نقاط تشويق مي‌كنند. نكته مهم اين است كه كارآفرين بخش عمده ريسك‌ها را برعهده دارد و نبايد فقط به راه‌اندازي، خوداشتغالي و تكنولوژي بالا محدود شود و اين برنامه‌هاي مالي نبايد كارآفرينان را به‌فعاليت‌هاي      rent- seeking  (سودجویی غیرمتعارف) تشويق كند.
برنامه‌هاي دولت اتريش در ارتقاي كارآفريني  
آموزش براي يك جامعه كارآفريني، دسترسي به منابع مالي براي شركت‌هاي كوچكتر و در يك مرحله زودتر، تأمين مالي براي گسترش شركت‌ها و با تكنولوژي بالا، دسترسي به تحقيق و نوآوري و با استفاده بهتر از پتنت‌ها توسطSMEها، بهبود ديدگاه خدمات حمايتي، بهبود امور دولتي، بهبود استخدام و شرايط كاري.
حمايت از كارآفرينان جوان
 از طريق آموزش و مشاوره  
دنياي كار در آينده به‌طور فزاينده‌اي از طريق خوداشتغالي تعيين خواهد شد. اگر شبكه‌هاي واحدهاي كوچك و مستقل با سلسله‌مراتب پايين به‌جاي ساختارهای سنتي شركت‌ها درآيد، اهميت زياد خواهد يافت. همچنين روند رو به رشد خصوصي‌سازي و كار در بازار نوين مزاياي SMEها را ارتقاء خواهد‌ بخشيد. تقويت فعاليت‌ها براي راه‌اندازي SMEها يك موضوع صريح و آشكار در سياست‌هاي اقتصادي اتريش بوده‌ است. هدف اصلی افزايش شرکت‌های جديد از طريق موارد زير است:  
بهبود کارآفر‌ينی، بهبود شرا‌يط برای پيدايش يک کارآفرين، اطلاعات و مشاوره برای سرمايه‌گذاران بالقوه، کاهش ريسک برای سرمايه‌گذار از طريق اقدامات حمايتی مستقيم يا تغيير در بيمه‌اجتماعی. راه‌اندازي كسب‌وكارها يك نكته عمده در بازار كار محسوب مي‌شود، به‌ويژه اگر خسارت‌هاي شغلي در بخش‌هاي سنتي صنعت يا وقفه‌هاي كامل در استخدام نيروهاي جديد در ادارات دولتي را مدنظر قرار دهيم. از طريق ايجاد شركت‌هاي جديد انتظار مي‌رود كه تأثيرات مثبتي در رشد اقتصادي، تغيير تكنولوژي و رقابت ايجاد شود. نكات اصلي در اين رابطه افزايش تعداد نوآوري‌ها، افزايش درصد، شركت‌هاي نوآور و نوين و افزايش تعداد شركت‌ها به‌طور كلي است.  رشد شركت‌ها به شرطي سريع‌تر مي‌شود كه: راه‌اندازي و ايجاد شركت توسط يك گروه انجام گيرد نه توسط يك فرد تنها. راه‌اندازي و ايجاد شركت مورد حمايت قرار گيرد. در آغاز تعداد كاركنان بيشتر است. صلاحيت‌ها و قابليت‌هاي مديريتي متمايزتري بين تأسيس‌كنندگان وجود داشته ‌باشد.
در سطح ايالتي 3 دسته از اقدامات مورد توجه كارآفرينان جوان قرار دارد  
برنامه‌هاي حمايتي براي كارآفرينان جوان كه به‌صورت كمك‌هاي‌مالي تسهيلات را در اختيار آنها قرار مي‌دهند. اين تسهيلات برای راه‌اندازی شرکت است. برنامه‌هاي تأمين مالي براي حمايت از راه‌اندازي كسب‌وكارها در زمينه تكنولوژي‌هاي جديد، با مهارت‌هاي فني برجسته كه هزينه‌هايي براي متخصصان خارجي و ... را به صورت كمك‌هاي مالي پرداخت مي‌كنند. طرح پس‌انداز براي تأسيس‌كنندگان كه به موجب آن مي‌توان حق‌بيمه براي راه‌اندازي كسب‌وكار را به‌صورت مالي و اعتبارات سرمايه‌گذاري طلب کرد.
برنامه‌هاي كارآفريني در دانشگاه‌هاي اتريش  
دانشگاه‌ها به‌طور مستقل هم بر موضوع كارآفريني به‌صورت آموزش، تحقيقات و مشاوره توجه داشته‌اند و هم در برنامه‌هايي كه به‌منظور توسعه كارآفريني در كشور اتريش مطرح مي‌شود، شركت کرده‌اند. در اين‌جا به معرفي 3 برنامه مي‌پردازيم:  
1- برنامه «دانشمندان كسب‌وكار تأسيس مي‌كنند، دانشمندان كسب‌وكار را راه‌اندازي مي‌كنند» :
هدف آن فعال‌کردن اقتصاددانان دانشگاهي در مسير نوآوري و كاربرد نوآوري است كه فعاليت‌هاي آن به قرار ذيل است:  
پيشبرد نوآوري موسسات درحال‌تأسيس و ايجاد كسب‌وكار از طريق محققان براي نوآوري.
2- برنامه رقابتي ايده تا كسب‌وكار:  
هدف ايجاد اقتصاد روان، انتقال تكنولوژي نو، دادن خدمت به ايده‌هاي نو، حمايت از ايده‌های نو و انتقال آنها به بازار و برنامه‌ريزي رقابتي كسب‌وكارها و ايجاد شبكه‌های تأسيس است. به‌طوركلي فعاليت اين موسسه در 3 فاز بيان مي‌شود: جهت‌دادن به ايده‌ها، توسعه برنامه زماني كسب‌وكار و ايجاد فضاي مناسب براي ايده‌هاي نو.
3- برنامه تأسيس مركز B+A:  
هدف از اين برنامه افزودن دایمي تعداد دانشگاه‌ها به بحث كسب‌وكار، بالا بردن كيفيت و امكان موفقيت در ايجاد كسب‌وكار، توسعه توانايي ايجاد موسسات از طرف دانشگاه‌ها و مدارس عالي خارج از دانشگاه، بهبود مسير تحقيقات براي ايجاد شركت، حمايت از انتقال تكنولوژي، استفاده از روش‌هاي مختلف آموزشي، تدريس بيشتر رشته كارآفريني در دانشكده‌هاي مهندسي و بازرگاني است.

ربط بهداشت و درمان و مالیات

در اتریش، بیمه‌درمانی اجباری است؛ به این معنی که هر کارکنی به‌طور خودکار دارای پوشش بیمه‌درمانی است. بیمه‌درمانی وابسته به کارفرمای فرد یا محل آن است. سهم بیمه به‌طور مستقیم از حقوق و دستمزد شخص کسر و به صندوق بیمه‌درمانی همراه با سهم کارفرما پرداخت می‌شود. مبلغ قابل‌پرداخت، بستگی به‌حقوق و دستمزد ناخالص از بیمه افراد دارد.کارکنانی که حقوق و دستمزد آنها پایین‌تر از آستانه حداقل است، به‌طور خودکار بیمه نیستند. می‌توان به‌طور داوطلبانه خود را بیمه خدمات‌درمانی و حقوق بازنشستگی کرد. میزان سهم بیمه برای همه مردم یکسان است.
در اتریش علاوه بر بیمه‌خصوصی همچنین می‌توان از بیمه‌های‌تکمیلی که توسط شرکت‌های بیمه‌خصوصی ارایه می‌شوند، استفاده کرد. به‌عنوان مثال، بیمه‌خصوصی انتخاب آزادانه دکتر، بیمارستان، اتاق با حمام، سرویس دستشویی و تلویزیون را تقبل می‌کند و هزینه‌های اضافی برای دندان یا بهداشت را با استفاده از روش درمانی جایگزین پوشش می‌دهد، علاوه بر این بیمه خدمات‌درمانی، شامل گزینه‌های دیگر بیمه (مانند بیمه حوادث یا بیمه خودرو) نیز است.
 مالیات بر درآمد
همه افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند ‌باید شخصا اظهارنامه مالیاتی را پر و ارسال کنند. این اظهارنامه برای تعیین مالیات بر درآمد شخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بازکردن حساب‌بانکی
افتتاح حساب‌های بانکی برای خارجی‌ها در اتریش، نسبتا آسان است. شما نیاز به پاسپورت و در برخی بانک‌ها فرم ثبت‌نام دارید. پس از افتتاح حساب‌جاری، دارنده حساب، حق استفاده از مشاورانی را که در هر ساعت برای پاسخ به سوالات آماده هستند  دارد. در اتریش معاملات‌بانکی را می‌توان به‌راحتی از طریق تلفن، فکس یا اینترنت انجام داد.
انجمن حفاظت از اعتبار
انجمن حفاظت اعتباری (KSV) از ‌سال ۱۸۷۰، بزرگترین انجمن حفاظت از اعتبار در اتریش است. هرکسی که در اتریش وامی دریافت کند- این شامل هر وام بانکی یا خرید قسطی است- در پایگاه انجمن ثبت می‌شود. اطلاعات (شامل نام، آدرس، آدرس‌قبلی، شغل، کارفرما، درآمد، بدهی و پارامترهای دیگر) توسط KSVمحاسبه و ارزش‌گذاری می‌شوند که شامل اطلاعاتی درمورد اعتبار فرد  است.


تعداد بازدید :  100