شماره ۴۸۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
نظام آموزشی و کمک‌هزینه‌های نگهداری از کودک

تحصیل برای همه کودکانی که به‌طور دایمی ساکن اتریش هستند، اجباری است. ورود به مدرسه در آن سالی صورت می‌گیرد که کودک در آن پیش از اول سپتامبر، 6 ساله شده باشد. در اتریش تعهد تحصیل ۹‌سال به‌طول می‌انجامد.
سن الزام ورود به مهدکودک: همه کودکانی که پیش از اول سپتامبر، ۵ ساله شده باشند، ملزم به ثبت‌نام در مهدکودک هستند.

ساختار نظام آموزشی اتریش
نهادهای نگهداری از کودک عبارتند از مهدکودک شیرخواران، مهدکودک کودکان از 3 سالگی، مرکز نگهداری کودکان و رسیدگی به تکالیف درسی در سنین مدارس ابتدایی و گروه‌های مراقبت از کودکان.

مقاطع تحصيلي  ‌
مقطع ابتدایی: در مقطع ابتدایی، در اتریش دوران مدرسه آغاز می‌شود. در این مرحله کودک به مدرسه‌عمومی (ابتدایی) می‌رود. مرحله مقدماتی 4سال به‌طول می‌انجامد.
مقطع متوسطه‌یک: پس از پایان مقطع ابتدایی، مقطع متوسطه‌یک آغاز می‌شود. این مرحله نیز 4 سال به‌طول می‌انجامد. در این مقطع دانش‌آموزان، از امکان تحصیل در مدارس ذیل بهره‌مند هستند: سطح عالی از مدرسه عمومی، دبیرستان، مدرسه متوسطه جدید یا مرحله ابتدایی از مدرسه عالی عمومی.
مقطع متوسطه‌دو: به‌دنبال مقطع متوسطه‌یک آغاز می‌شود. دانش‌آموزان از امکانات ذیل برخوردارند: مدارس پلی‌تکنیک، مدارس علمی- فنی، مدارس متوسطه‌حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی مشاغل پزشکی- بهداشتی، مدارس‌عالی حرفه‌ای، سطح عالی مدارس عالی عمومی و همچنین دوره مقدماتی حرفه‌ای و دوره آموزشی همگرایی حرفه‌ای.
در پایان مقطع متوسطه‌دو، این امکان برای دانش‌آموزان وجود دارد که در مراکز آموزشی غیردانشگاهی به تحصیلات خود ادامه دهند. در این مقطع، دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس تخصصی، کالج یا برای نمونه فرهنگستان مشاغل پزشکی- بهداشتی به ادامه تحصیل بپردازند.

هزینه نگهداری از کودک
همه شهروندان کشور اتریش و شهروندان اتحادیه اروپا و همچنین آن دسته از شهروندان کشورهای ثالث که محل سکونتشان اتریش باشد و فرزندانشان در خانه به‌سر برند، مجاز به بهره‌مند شدن از کمک‌هزینه نگهداری فرزند هستند. همه فرزندانی که هنوز به‌پایان 18 سالگی نرسیده باشند، از این کمک‌هزینه بهره‌مند خواهند شد. تقاضا برای دریافت این کمک‌هزینه برای خانوار باید به اداره دارایی در حوزه امور سکونتی ارایه شود. به هر ذینفع مبلغی به‌عنوان حق نگهداری از فرزند تعلق می‌گیرد.


تعداد بازدید :  96