شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
جزییات تخلف تیم‌ملی عراق در استفاده از بازیکن دوپینگی
كورسوي اميد

شهروند|  ماجرای دوپینگ عبدالزهرا به روزهای حضورش در ایران برمی‌گردد؛ زمانی که در لباس تراکتورسازی به جرم مصرف ماده متیل‌هگزاتامین، دوپینگی شناخته شد و این موضوع در آزمایش‌های او به چشم می‌خورد. حالا از آن‌جایی که گفته می‌شود فدراسیون فوتبال عراق باید این بازیکن را محروم می‌کرد، معلوم نیست آیا این محرومیت اعمال شده و اگر بله، مدت دوری او تا زمان شروع دوره اخیر جام ملت‌های آسیا به پایان رسیده یا در این مسابقات هم پابرجا بود؟
ادعای سایت عراقی
عراقی‌ها در یکی از معدود واکنش‌های خود از قول یک مقام آگاه اعلام کردند فدراسیون فوتبال عراق نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده که در آن درخصوص شکایت فوتبال ایران از یک ملی‌پوش عراقی صحبت به میان آمده و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار توضیحاتی درباره این بازیکن در باشگاه ایرانی شده است. زیرا ایران به اتهام دوپینگ از این بازیکن به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده و اعلام شده با توجه به مثبت بودن این بازیکن او باید محروم می‌شده است. فدراسیون فوتبال عراق ادعا کرده هیچ حکمی مبنی بر محرومیت علاءعبدالزهرا از سوی فیفا و کنفدراسیون آسیا دریافت نکرده. اگرچه فدراسیون فوتبال ایران پیگیر شکایتش است با این حال کنفدراسیون آسیا روش کار مشخصی در مورد محرومیت بازیکن دارد و اگر از بازیکنی شکایت شود تا زمانی که بازیکن محکومیتش اثبات و اعلام نشود می‌تواند در باشگاه یا تیم‌ملی کشورش بازی کند. در مورد عبدالزهرا تا زمان ارسال صفحات روزنامه به چاپخانه تاکنون این مسأله ثابت نشده است. درواقع اگر حکم محرومیت از سوی کنفدراسیون آسیا به فدراسیون فوتبال عراق ابلاغ شده باشد، چرا کنفدراسیون آسیا برای جام ملت‌های 2015 برای عبدالزهرا کارت بازی صادر کرده است؟
3 شرط برای 3 بر صفر
با وجود خوش‌بینی‌های موجود درباره برگرداندن نتیجه به نفع ایران، به گفته براتی، کارشناس حقوقی فوتبال باید هر 3 شرط لازم برای تغییر نتیجه وجود داشته باشد؛ کمیته انضباطی فیفا حکم محرومیت عبدالزهرا را صادر کرده باشد، حکم به فدراسیون عراق رسیده باشد و ایران تا 2ساعت پس از بازی اعتراضش را اعلام کرده باشد.
از ماجرا خبر داشتند!
دبیرکل پیشین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اما حرف‌های دیگری دارد. پورکاظمی با قاطعیت گفته هم‌هافبک تیم‌ملی عراق و هم فدراسیون فوتبال این کشور از موضوع محرومیت باخبر بودند. پورکاظمی ادعا کرد روزی که نتیجه تست دوپینگ این بازیکن اعلام شد به او گفته حق شرکت در هیچ مسابقه‌ای را ندارد. بعد از این مسأله این بازیکن از تراکتور‌سازی جدا شد و به عضویت تیم پلیس عراق درآمد. پورکاظمی می‌گوید: همه مستندات به فدراسیون فوتبال عراق داده شده و علاوه بر آن به صورت کتبی   فیفا هم از این قضیه مطلع شده است.
سفر به قصد اثبات حقانیت
تیم ملی در استرالیا مانده تا رأی امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شود. مهدی محمدنبی و هوشنگ مقدس روز شنبه به سیدنی سفر کردند تا موضوع شکایت ایران به کنفدراسیون آسیا را پیگیری کنند. برای این‌که به یک جمع‌بندی کلی درباره این اتفاق برسیم، حرف‌های رامین طباطبايی، دبیرکل قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ راهگشا به نظر می‌رسد. او گفته قوانین بین‌المللی می‌گوید باید اطلاعات بازیکنی که ملیت ایرانی ندارد و مقیم آن کشور هم نیست به فدراسیون جهانی داده شد و طبق قوانین این مسأله را به فدراسیون جهانی ارجاع دادیم. یا این بازیکن رأی محرومیت را گرفته و با وجود محرومیت درحال بازی کردن است یا این‌که صدور رأی از سوی کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ به کشور عراق سپرده شده و
 آنها یا رأی را اعلام نکردند یا محرومیت کمی درنظر گرفتند.


تعداد بازدید :  296