شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
پس لرزه ها بعد از حذف ایران
کی روش: مدال نبردیم اما غرور ملی برآورده شد
درخشان و قلعه‌نوعی استحقاق مربیگری ندارند

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال روز گذشته در نشست خبری حرف‌های جالبی را بر زبان آورد. او صحبت‌های خود را درباره حذف ایران اینگونه آغاز کرد:‌ «قبل از جام جهانی با هر مشکلی که برای بازی‌های دوستانه و اردوهای تیم ملی بود سعی کردیم قدم به قدم پیش برویم و یک بازی این طرف و یک اردو آن طرف برگزار کنیم و در نهایت در جام جهانی عملکردی داشتیم که اکثریت مردم از تیم ملی راضی بودند و بعد از جام جهانی هم افتخار داشتم تا آقایان کفاشیان از بنده تقاضای ادامه همکاری داشته باشند و همینطور حمایت‌هایی که از هواداران دریافت کردم و البته از اعتقاد و شور و اشتیاقی که بازیکنان برای ادامه همکاری با من نشان دادند که واقعا برایم دلگرم‌کننده بود و خیلی خوب بود که دعوت به ادامه همکاری را داشتم؛ در درجه اول به خاطر حمایت‌هایی که شد و در درجه دوم به خاطر اینکه این رویا را داشتم که بعد از جام جهانی شرایط بهتر خواهد شد اما متاسفانه داستان اینطور نشد و سناریو برای ما بدتر شد و دشواری‌های بدتری را تجربه کردیم و هیچ حمایت مالی از ما نشد و این واقعیتی بود که ما با آن روبه‌رو بودیم. واقعیت ما راجع به این بود که کاری نمی‌توانستیم بکنیم و در نتیجه به خاطر این نحوه کار کردن باید می‌دیدیم یکی پس از دیگری بازی‌ها و اردوها لغو می‌شوند. ضمن اینکه بازی تدارکاتی نداشتیم و دیدید که اجبار پیدا کردم تا از ارتباطات خودم استفاده کرده و در اردوی پرتغال 3 بازی را برگزار کنیم و همینطور در اردوی آفریقای جنوبی این اتفاق افتاد.»
سرمربی تیم ملی شفافیت را سرلوحه حرف‌هایش قرار داد و بیان داشت: «همیشه سعی می‌کنم به خوبی دور و برم را نگاه کنم و آن زمان می‌بینم که مربیان زیادی در فوتبال ایران هستند که با همین نوع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. همیشه صحبت‌هایی که با بازیکنانم می‌کنم می‌خواهم با شما در میان بگذارم. قطر و امارات منابع بیشتری دارند اما این مطلب باید ما را قوی‌تر کند یا ضعیف‌تر یا باید به ما روحیه دهد یا روحیه ما را بگیرد؟ همیشه به بازیکنانم می‌گویم هیچ بهانه‌ای ندارید بلکه با مجموعه مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم باید آنها یک منبع انگیزه و چالش بزرگی باشد که ما را تبدیل به تیمی قدرتمند کند. »
کی‌روش چند کلامی نیز درباره هواداران تیم ملی حرف زد: «همه می‌دانند و هواداران فوتبال داخل و خارج ایران واقعیت را درک می‌کنند برای همین اکثریت به این تیم ملی و بازیکنانش افتخار می‌کنند چراکه آنها در 3 بازی قبل در مرحله مقدماتی عملکرد خوبی داشتند و در مقابل عراق نیز با 10 نفر بازی خوبی را به نمایش گذاشتند که در نهایت کار به پنالتی کشید و متاسفانه بازی را باختیم. آرزوی ما بود که برای هواداران مدال بیاوریم و به همین دلیل هیج کس ناراحت‌تر از بازیکنان و کادر فنی و مطمئنا هواداران فوتبال ایران نیست. متاسفانه تیم سومی که مقابل عراق در حال بازی بود دست و بال ما را بست. بازی در دستان ما بود اما آنها زنجیر انداختند و ما را محاصره کردند. این واقعیت فوتبال است و فوتبال از آن برنده‌هاست. ما نتوانستیم مدال بیاوریم اما اینجا توانستیم یک مطلب بزرگ را به دست بیاوریم. فکر می‌کنم اینجا رسانه‌های استرالیا، هواداران و حتی مربیان تیم‌های دیگر به تیم ایران احترام گذاشتند و می‌گذارند. وقتی هواداران خودشان را در قالب تیم ملی تصور می‌کنند و روحیه تیمی را لمس می‌کنند به خاطر این است که غرور ملی و انگیزه هواداران برآورده شده است.»
وی می‌افزاید: «در این جام 10 بازیکنان جدید و جوان را به تیم ملی اضافه کردم و واقعا باید از مربیان بازیکنان جوانی مثل غفوری، رضاییان، پورعلی گنجی و امیری به خاطر کاری که برای آنها انجام دادند کمال تشکر را داشته باشم. همینطور بازیکنانی مثل رفیعی، آزمون و جهانبخش که همین وضعیت را داشتند. امروز به خانه برمی‌گردیم بدون هیچ مدالی اما این بازگشت ما به خانه با یک آینده همراه است اما باید یک موضوع را تاکید کنم که کاری که نباید انجام می‌دادیم را انجام دادیم.»
از سرمربی تیم ملی درباره ماندن یا رفتنش سوال شد اما او اینگونه از پاسخ به این سوال طفره رفت: «نمی‌خواهم در مورد این سوال بنا بر منافع ملی و علائق شخصی صحبت کنم چون اگر در این خصوص صحبت کنم اشتباه است فکر می‌کنم باید این سوال را بنا بر مدرن کردن فوتبال ایران و مسیری که می‌خواهد انتخاب کند به آن پاسخ داد. من شفاف صحبت‌هایم را مطرح می‌کنم. در 4 سال گذشته همیشه سعی کردم آرامش خودم را حفظ کنم. در مورد یکسری از قسمت‌های فوتبال ایران سکوت کنم. حتی در یک قسمت‌هایی که در مورد تیم ملی به صورت غیرمحترمانه برخورد شد، صحبتی نکردم و فقط جاهایی صحبت کردم که راجع به منافع تیم ملی بود نه شخص کارلوس کی‌روش ولی این سکوت و نگرش بنده باعث سوءتفاهم یکسری افراد شده است.»
اوج صحبت‌های کی‌روش اظهارنظر درباره سرمربیان سرخابی بودخدمت آقای درخشان می‌گویم ایشان چه اختیار فکری در خود می‌بینند که در مورد تیم ملی صحبت کند او به عنوان مربی زیر 17 سال زمانی که تیم دستش بود بهترین عملکردش این بود که با تقلب و با حضور بازیکنان صغر سنی 4 سال از مربیگری محروم شود به خاطر یک عمل غیرقابل قبول و او فقط باعث شرم کشور شد.  او و قلعه‌نوعی مسئول یکسری وظایف در ایران هستند اما شک نداریم یک قبیله پشت اینهاست و باز هم تاکید می‌کنم که این دو نفر استحقاق نشستن روی صندلی مربیگری را ندارند.»
صحبت‌های پایانی کی‌روش هم جالب توجه بود: «فوتبال ایران باید تغییر کند آنهایی که باید همدل‌تر و متحدتر باشند ما مربیان هستیم اما واقعیت این است که این دو نفر کار خود را نمی‌کنند و فقط در مورد کار بقیه صحبت می‌کنند وقتی نگرش یکسری آدم‌ها عوض نمی‌شود پس خود آدم‌ها باید عوض شوند. اتفاقا بگذارید حرفی بزنم که سورپرایز شوید احتمالا باید خود من عوض شوم و تغییر کنم اما اجازه دهید این تصمیم در اختیار مسئولان و هواداران باشد نه مربیان و این مورد را خودم می‌گویم که باید عوض شوم. یک بار دیگر تاکید می‌کنم درباره فوتبال ایران می‌خواهم صحبت کنم و افراد و سیستم‌ها در این فوتبال باید تغییر کنند و باید متدهای جدید در آن وارد شوند. مخصوصا کسانی که دنبال پایین کشیدن فوتبال هستند باید بروند. خاضعانه می‌گویم که باید من تغییر کنم و مشکلی با این موضوع ندارم اما اجازه دهید این تغییر در اختیار کفاشیان و مقامات باشد نه قلعه‌نویی و درخشان. »

 


تعداد بازدید :  133