شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
در پی سردرگمی مردم، تولیدکنندگان از دولت خواستند
معرفی شرکت‌های متخلف در لبنیات روغنی
یک تولیدکننده: روغن پالم برای خوراک دام وارد شد اما در لبنیات استفاده شد

گروه اقتصادی شهروند| «لبنیات...، همیشه تازه، همیشه سلامت، همیشه بدون پالم؛ جهت اطمینان مصرف‌کنندگان محترم تأکید می‌نماید، لبنیات... بدون روغن پالم است.» این پیامکی است که روز گذشته یکی ازشرکت‌های فعال درصنعت شیر به مردم ارسال کرده تا شاید از فرصت ایجادشده به نفع خود تبلیغی کند و این شرکت و مردم را به خریدن کالاهای خود ترغیب کند. حال آن‌که با گذشت یک هفته از افشای ماجرای استفاده از پالم در شیرهای پرچرب، همچنان بازار اتهام‌زنی‌ها و در مقابل شانه خالی کردن‌ها داغ است، این شرکت فرصت را مغتنم دانسته تا در بلاتکلیفی عمومی، خبری بدهد که شاید درست است و شاید هم نه! چرا که اکنون نوک پیکان اتهام عمومی است اما برخی تولیدکنندگان می‌گویند این موضوع به زیان همه تمام شده و درحالی‌که دولت راسا اقدام به واردات پالم کرده است حالا هم باید پاسخگو باشد. برخی از تولیدکنندگان هم می‌گویند اصلا امکان فنی استفاده از پالم در شیر توسط دامداران وجود ندارد و در آخر هم همگی خواستار مجازات متخلفان شده‌اند. در این میان اما گمانه‌هایی نظیر زیان میلیاردی صنایع در صورت عدم استفاده از پالم و همچنین مخاطرات شیرهای نامرغوب برای سلامت افراد، ازجمله اخباری است که هر علاقه‌مند به شیری را در فکر فرو می‌برد.
کلیه شیر و ماست‌های موجود سلامت است
در همین باره کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به این‌که هیچ محصول لبنی بدون مجوز تولید نشده، گفته است: وزارت بهداشت اگر اطلاعاتی در زمینه استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات دارد بهتر است به جای هجمه علیه کل صنعت لبنیات با متخلفان برخورد کند. وی ‌با اشاره به این‌که طبق قانون استاندارد از حدود 300 فرآورده لبنی مجوز استفاده از روغن نباتی در تولید 8 فرآورده صادر شده است‌ و کلیه واحدهای تولیدی نیز از وزارت بهداشت پروانه دارند، افزود: اگر وزارت بهداشت اطلاعات خاصی درباره تخلفات احتمالی در این زمینه دارد بهتر است اعلام کرده و حتی اسامی برندهای متخلف را نیز اعلام کند که ما نیز از این کار استقبال می‌کنیم. زرگران گفت: هیچ شیر و ماستی مجوز استفاده از روغن پالم را ندارد و همه واحدها نیز این قانون را رعایت می‌کنند و واحدهای لبنی نیز برای صیانت از سلامت مردم و برند تجاری خود از حریم قانونی پای خود را جلوتر نمی‌گذارند. پس کلیه شیر و ماست‌های موجود در بازار سلامت بوده و از استانداردهای لازم برخوردارند. زرگران با بیان این‌که واردات روغن پالم در هشت‌سال گذشته بیش از دوبرابر شده است، توضیح داد: واردکننده اصلی روغن پالم دولت بوده است. باید از دولت پرسید این روغن بر مبنای چه تقاضایی وارد کشور شده است. سیاست‌گذاری در این زمینه مربوط به حوزه کلان بوده و ربطی به واحدهای لبنی و روغن ندارد.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان این‌که سوال اصلی اینجاست که چه کسی پاسخگوی خسارت واردشده به صنایع لبنی به دلیل شایعات و هجمه‌های اخیر است، گفت: رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در نشست خبری اخیر خود با حمایت از عملکرد صنایع لبنی تأکید کرد که فقط یک مورد تخلف استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات کشف شده که با آن یک مورد نیز برخورد شده است. بنابراین هجمه‌های اخیر علیه صنایع لبنی‌ کاملا بی‌دلیل و مدرک بوده است. لازم به ذکر است صنعت لبنیات در‌ سال گذشته نزدیک به ٦٠٠‌میلیون دلار صادرات داشته است و این هجمه‌های بی‌دلیل بازار صادراتی آن‌را در خطر قرار داده است و باید هرچه سریع‌تر سلامت این محصولات تأیید مجدد شود.
متخلفان را معرفی کنید
حسین چمنی مشاور صنایع شیر ایران هم با تأکید بر معرفی متخلفان در ماجرای افزودن پالم به شیر و فرآورده‌های لبنی، گفته است: این موضوع قطعا یک تخلف بوده و برخلاف استانداردهاست اما در یک مجموعه‌ای که دو‌میلیون دامدار و 1700 برند تولیدی شیر وجود دارد تخلف چند نفر طبیعی است. وی با بیان این‌که مسأله حایز اهمیت، روش اطلاع‌رسانی نادرست درباره این موضوع بوده است، افزود: این موضوع به نحوی اطلاع‌رسانی شد که گویا به کل محصولات لبنی پرچرب روغن پالم اضافه شده است در صورتی که باید کارخانه‌های متخلف صراحتا به مردم معرفی شوند تا مردم شیر پالم‌دار نخورند نه این‌که به‌طورکلی شیر مصرف نکنند.
روغن پالم؛ خوراک دامی که وارد لبنیات شد
یک تولید‌کننده لبنیات هم با اشاره به این‌که تولید لبنیات پرچرب براساس استانداردهای علمی و بین‌المللی با افزودن خامه یا کره حیوانی به شیر مجاز است، گفت: روغن پالم برای خوراک دام وارد کشور شد ولی در فرآورده‌های پرچرب لبنی استفاده شد. محمدعلی باهری رئیس هیأت‌مدیره یکی از شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات گفت: روغن پالم که دارای اسیدهای چرب مضر برای سلامت بوده و مهم‌ترین تبعات آن گرفتگی‌های عروق قلبی، مغزی و سکته است، پیش از این برای خوراک دام وارد کشور می‌شد، اما متاسفانه عده‌ای از تولیدکنندگان غیرمتعهد برای تولید فرآورده‌های پرچرب لبنی از آن بهره گرفته‌اند. باهری تصریح کرد: وجود مواد رسوب‌دهنده جدار عروق در این ماده آن‌قدر زیاد است که تولیدکنندگان با وجدان و با شرف از روغن پالم و روغن‌های نباتی در تولید محصولات خود استفاده نمی‌کنند. وی با اشاره به این‌که گران شدن خامه، علت مهمی برای استفاده از ماده جایگزین در تولید لبنیات پرچرب بوده است، گفت: در تولید ماست و لبنیات با چربی بیش از پنج‌درصد تا 12‌درصد متاسفانه برخی تولیدکنندگان از روغن گیاه پالم استفاده کرده‌اند، ولی مجموعه تولیدی ما از این مسأله مستثنی بوده است. باهری افزود: در تولید خامه قنادی، پنیر، شیر پرچرب، ماست‌های چکیده و انواع ماست‌های خامه‌ای و پرچرب، تولید‌کنندگان متخلف برای تأمین درصدهای چربی موردنظر از روغن پالم که حالت نیمه جامد دارد استفاده کرده‌اند که باید وزارت بهداشت و ارگان‌های مسئول برخورد جدی با آنان انجام دهند. وی با اشاره به تولید روزانه 33 محصول از 300 تن شیر فراهم‌آوری‌شده از دامپروری‌های مورد اعتماد گفت: با اطمینان‌خاطر می‌توان بیان کرد که دامپروری‌ها به‌ویژه آن دسته از دامپروری‌هایی که شیر و لبنیات مورد نیاز ما از آنها تأمین می‌شود، هیچ‌گاه از این ماده مضر جهت پرچرب کردن شیر استفاده نکرده‌اند.
امکان فنی افزودن روغن پالم در شیر از سوی دامداران وجود ندارد
در ادامه این موضوع علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران از عدم امکان استفاده از روغن پالم در شیر دامداری‌ها و محصولات لبنی سنتی خبر داده است. وی اظهار کرد: استفاده از روغن جامد پالم نیاز به داشتن دستگاه‌های بزرگ تولیدی همچون دستگاه هموژنیزه دارد تا این روغن کاملا در شیر و ماست یکنواخت شود. وی ادامه داد: در ماست‌بندی‌های سنتی شیر گاو جرسی که دارای چربی بسیار بالایی است با شیر‌های دیگر ترکیب شده تا محصول با کیفیت و پرچرب که دلخواه عموم مردم است تولید شود، در کنار آن با استفاده از دستگاه‌های چرخشی محصول پرچرب نیز تولید می‌شود. رجبی با تأکید بر این‌که امکان افزودن پالم از سوی دامدار وجود ندارد، بیان کرد: قیمت مصوب عرضه شیر کیلویی 1440 تومان است که این قیمت از سوی کارخانجات متقاضی به کیلویی 1110 تومان کاهش یافته و بنابراین شرایط افزودن روغن هیچ تأثیری برای دامدار نخواهد داشت. رجبی افزود: 1200 واحد تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات لبنی سنتی در سطح شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که نسبت به 2‌سال گذشته این رقم با افزایش 3برابری مواجه شده است و نشان از تغییر نگرش مصرف مردم به سمت لبنیات سنتی دارد.


تعداد بازدید :  100