شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز ویرجینیا وولف
133 سال پیش، برابر با بیست و پنجم ژانویه 1882 میلادی، آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، ناشر، منتقد انگلیسی و نویسنده آثار برجسته‌ای چون «خانم دالووی» (۱۹۲۵)، «به سوی فانوس دریایی» (۱۹۲۷) و «اتاقی از آن خود» (۱۹۲۹) در لندن به دنیا آمد. ویرجینیا وولف در سال‌های بین 2 جنگ جهانی از چهره‌های سرشناس محافل ادبی لندن و از مهره‌های اصلی انجمن‌های روشنفکری بود. او در طول زندگی بارها دچار بیماری روانی دوره‌ای شد و در نهایت در سال ۱۹۴۱ به زندگی خود پایان داد. جمله‌‌ای معروف از او در کتاب «اتاقی از آن خود» وجود دارد به این شرح که: «زن اگر می‌خواهد داستان نویسی کند، باید حتماً پول و اتاقی از آن خود داشته باشد.»

اولین المپیک زمستانی
91  سال پیش، برابر با بیست و پنجم ژانویه 1924 میلادی، اولین دوره بازی‌های زمستانی در شامونی، فرانسه برگزار شد. یک سال بعد، در کنگره‌ سال ۱۹۲۵، کمیته‌ بین‌المللی المپیک به این نتیجه رسید که بازی‌های زمستانی را به طور جداگانه و تحت‌ المپیکی مجزا و با نام بازی‌های المپیک زمستانی، هر 4 سال یک بار، برگزار کند. المپیک ۱۹۲۴ شامونی توسط کمیته‌ بین‌المللی المپیک به عنوان اولین المپیک زمستانی
 شناخته می‌شود.

آغاز انقلاب مصر
4  سال پیش، برابر با بیست و پنجم ژانویه 2011 میلادی، انقلاب مصر با مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها، اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی آغاز شد که نهایتاً 18روز بعد در 11 فوریه 2011 به استعفای حسنی مبارک از پست ریاست جمهوری این کشور انجامید. مخالفان اهداف این اعتراضات را با الهام از موفقیت انقلاب تونس انقلاب علیه شکنجه، فقر، فساد و بیکاری، سرنگونی حسنی مبارک و لغو قانون شرایط اضطراری، افزایش حداقل دستمزدها، پایان دادن به خشونت‌ها و مهمتر از همه خواسته اخیر خود را روی کار آمدن دولتی مردمی اعلام کرده بودند.


تعداد بازدید :  273