شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
وزیر صنعت در نشست خبری
درهای کشور همچنان به روی کالای قاچاق باز است
از اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها بی‌خبرم امسال روی شفاف‌سازی خیلی کار کردیم 70 درصد واردات خودرو غیررسمی است

شهروند| عصرگاه روز شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت میزبان جمع زیادی از خبرنگاران اقتصادی بود تا طی نشستی، وزیر صنعت معدن و تجارت به همراه معاون و قائم مقام خود به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. در این نشست اما با وجود سوالات متعدد از وزیر صنعت، فرصت اظهار چند سوال اندک از خبرنگاران بیشتر دست نداد و به نوعی پاسخ‌های مشروح  نعمت‌زاده به برخی سوالات موجب از دست رفتن زمان و البته بلاتکلیف ماندن موضوعات بسیاری شد. به عبارتی دیگر در مقطع زمانی کنونی که هجمه‌های بسیاری درخصوص موضوعات مختلف اقتصادی از بحث متمرکزسازی واردات خودرو و بسیاری از کالاهای اساسی گرفته تا انتصابات در حوزه متبوع وی و قاچاق زیانبار در حوزه‌های مختلف به شخص وزیر صنعت و وزارتخانه تحت نظر او منتسب شده است، واقع آن بود تا نعمت‌زاده از این فرصت استفاده کرده و اگر پاسخی شفاف و قانع‌کننده به این گمانه‌ها دارد آن را ابراز کند. او اما برخلاف انتظارات در صحبت‌هایش اخبار متفاوت و جدیدی را ارایه نداد و تنها از تلاش‌های 10‌باره‌اش در مسیر اخذ یارانه تولید گفت و همچنین با ارایه آماری از میزان قاچاق در بخش پوشاک و پارچه از روند ورود کالاهای قاچاق به کشور انتقاد کرد. نعمت‌زاده اما این بار تأکید ویژه‌ای روی کلید واژه شفاف‌سازی در عملکرد خود و تیم دولت داشت، اتفاقی که درواقع با عدم تشریح موضوعات مطرح شده از جانب نمایندگان مجلس همچنان در فضایی غبارآلود بی‌پاسخ ماند. در ادامه گزیده‌ای از صحبت‌های او و پاسخ‌هایش به سوالات خبرنگاران را در ادامه می‌خوانید:  
باز بودن دروازه  قاچاق
محمدرضا نعمت‌زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که همچنان دروازه‌های کشور به‌روی کالاهای قاچاق باز است، گفت:  رشد واردات در اقلام مصرفی کمتر است، البته هنوز درهای قاچاق به روی جامعه ما باز است و بیشتر محصولاتی که به واردات آنها انتقاد می‌شود از طریق غیررسمی وارد می‌شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی گفت:  اطلاعات بسیار خوب است و در 10 ماهه امسال صادرات غیرنفتی کشور به 42.5‌میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه‌سال قبل 24‌درصد رشد داشته است. همچنین واردات با رشد 15.4‌درصدی به 43.6‌میلیارد دلار رسیده که در این زمینه ترکیب واردات عمدتا کالاهای واسطه‌ای است که می‌تواند مواد اولیه صنایع و ساختمان باشد.
هنوز خبری از یارانه تولید نیست
نعمت زاده گفت:  من ده‌ها بار یارانه تولید را پیگیری کردم اما خبری از آن نیست. در دولت مصوب شد 1200‌میلیارد تومان برای حمایت تولید با ارزش افزوده و همچنین 100‌میلیارد تومان به منظور تشویق صادرات از درآمدهای یارانه‌ها به بخش صنعت، معدن اختصاص پیدا کند. وی با بیان این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول تخصیص این میزان یارانه را به بخش تولید داده است، اظهار امیدواری کرد که این یارانه تولید هرچه سریع‌تر به بخش صنعت و معدن اختصاص پیدا کند.
رشد منفی صنعت متوقف شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که رشد صنعت در 3‌ماهه نخست 10‌درصد بوده است،‌ گفت:  در 6 ماه نیز رشد صنعت 5‌درصد بود، طبیعی است هرچه جلوتر می‌رویم از رشد کاسته شود ولی این به‌معنای این نیست که رشد منفی در صنعت داریم. وی ضمن اشاره به این‌که بانک مرکزی در کلان رشد اقتصادی را اعلام کرده ولی بخش‌های مختلف را هم اعلام خواهد کرد، گفت:  در صادرات غیرنفتی دو روز قبل از گمرک اطلاعات را گرفتیم و امروز هم مرکز آمار گمرک اطلاعات را داد که نشان می‌دهد ده‌ماهه صادرات غیرنفتی 42.5‌میلیارد دلار بوده که نسبت به 10 ماه گذشته 24‌درصد رشد داشته است. نعمت‌زاده ضمن تأکید بر این‌که با تکمیل طرح‌های 40 تا 70‌درصد در استان اصفهان نزدیک به 30هزار شغل ایجاد می‌شود، افزود:  در اصفهان به‌خاطر محدودیت آب توسعه پروژه‌های بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: امسال روی شفاف‌سازی خیلی کار کردیم؛ درخصوص ثبت سفارش برای مواردی که نیاز به مجوز خاص از سایر دستگاه‌ها نیست، هر کسی می‌تواند از شرکت خود ثبت سفارش حدود 3هزار کالا را انجام دهد، زمان را در این مورد صفر کرده‌ایم.
خودروهای وارداتی
 هم قیمت‌گذاری می‌شوند
نعمت‌زاده در مورد واردات خودرو نیز ادامه داد: ‌سال قبل نتوانستیم قراردادمان را با برخی شرکت‌ها تمدید کنیم و به همین خاطر وزارتخانه اجازه داده بود کسانی که مجوز ندارند هم واردات را انجام دهند و به جایی رسید که 70‌درصد خودروها جدا از نمایندگی‌ها وارد کشور می‌شد. حتی گزارش‌هایی داریم که تجهیزات این خودروها اصلی نیست و آن طرف آب کارگاه‌هایی تشکیل شده و تجهیزات اصلی را برمی‌دارند و جعلی را جای آن می‌گذارند. این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین افزود:  بعد از جلسات با مسئولان و مشورت با معاون اول و طرح موضوع در دولت مقرر شد با وجود برداشته نشدن تحریم، قانون را دقیق عمل کنیم و تنها کسانی که مجوز دارند، واردات را انجام دهند، این انحصار نیست بلکه موضوع کیفیت است. یا باید نمایندگی‌ها واردات را انجام دهند یا اگر کسی وارد می‌کند باید با خدمات پس از فروش قرارداد ببندد که بعد از خرید قطعات برای مردم تأمین شود. مگر کسی نخواهد و گردن‌کلفتی کند. چرا باید ارز کشور را به اینها بدهیم؟ الان 35 نمایندگی خودرو وجود دارد. وی ادامه داد:  درخصوص قیمت نیز همکاران جلسه دارند. در روز جاری با وجود این‌که خودروی وارداتی الزام به قیمت‌گذاری ندارد اما ما گفتیم که ضوابطی باید در قیمت‌گذاری وجود داشته باشد. با این ضوابط، ‌درصد کمی روی خودروی وارداتی از سوی واردکننده کشیده خواهد شد اما نظارت بر این ضوابط در وزارتخانه برقرار خواهد بود.
انتقال برخی وظایف وزارت صنعت
 به وزارت کشاورزی
این عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص واردات شکر و همچنین این‌که کدام دستگاه مسئول نظارت بر واردات کالاهای اساسی در کشور است؟ تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای باید تهیه شود که مشخص کند واردات کالاها برچه اساسی باشد. آیین‌نامه با دو امضای بنده و آقای حجتی به دولت رفت و تصویب شد. در آن‌جا صراحتاً تأکید دارد که این وظایف منتقل شود به جز شرکت بازرگانی دولتی، بنابراین هر چه کشاورزی است به وزارت جهاد منتقل شد و از ابتدای امسال رسماً تمام اینها واگذار شده است.
فعلا از فاز سوم هدفمندی صحبتی نیست
نعمت‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا در دولت صحبتی برای اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است؟ گفت:  در اینباره بی‌اطلاعم و تا کنون صحبتی درباره فاز سوم در دولت نشده است، البته پارسال که صحبت اجرای فاز دوم بود برخی آقایان درخصوص فاز سوم هم صحبت می‌کردند ولی آقای رئیس‌جمهوری گفتند فعلاً اجازه دهید فاز دوم هدفمندی اجرا شود تا نتیجه را مشاهده کنیم.


تعداد بازدید :  221