شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
استقبال سرد کاخ سفید از نتانیاهو:
به واشنگتن سفر نکن
کاخ سفید اعلام کرد که اوباما با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد

شهروند| کاخ سفید به شدت از اقدام رئیس کنگره آمریکا در دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در جمع اعضای کنگره ناخشنود است و با ارسال سیگنال‌هایی به صورت غیرمستقیم به نتانیاهو پیام می‌دهد که از این سفر منصرف شود. کاخ سفید بر این عقیده است که این دعوت بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام شده است و اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک است. در همین راستا جاش ارنست سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید دعوت بعمل آمده از نتانیاهو را «دور شدن از پروتکل‌های معمول» توصیف کرد و افزود:  رئیس‌جمهوری آمریکا درجریان این سفر هیچ دیداری با نتانیاهو نخواهد داشت. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان نیز طی گزارشی عنوان کرد: کاخ سفید از دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کنگره آمریکا ناخرسند است. سی.ان.ان افزود:  به باور کاخ سفید، نتانیاهو تلاش دارد از این فرصت بعنوان فعالیت جهت مبارزات انتخاباتی خود بهره جوید. سی.ان.ان همچنین اضافه کرد: این دیدار می‌تواند روابط واشنگتن با رژیم صهیونیستی را پیچیده‌تر کند. روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی نیز با اشاره به خبر دیدار خارج از عرف دیپلماتیک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا، کاریکاتوری از نتانیاهو در هیبت «کینگ کنگ» برفراز کاخ سفید و کپیتال هیل را منتشر کرد که وی روی کاخ سفید ایستاده و با باراک اوباما در ستیز است. دعوت بوهنر درست پس از این‌که اوباما در گفت‌وگویی تلفنی با نتانیاهو از وی خواست تا درخصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران با نمایندگان کنگره لابی نکند، انجام شد. کنگره آمریکا که پس از انتخابات میان دوره‌ای، اکنون در تسلط جمهوریخواهان و مخالفان اوباما است، با نادیده گرفتن هشدارهای اخیر وی در اقدامی تازه جهت رویارویی با کاخ سفید، خودسرانه از نتانیاهو برای سخنرانی دعوت کرده است. از این جهت، دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره به‌رغم هشدارهای اوباما و مذاکراتی که مقامات کاخ سفید با تل‌آویو داشته‌اند، به شدت خشم کاخ سفید را برانگیخته است. البته هنوز نتانیاهو در این خصوص آیا سفری به آمریکا خواهد داشت یا نه سخنی بر زبان نیاورده است اما به وضوح روشن است که کاخ سفید هیچ تمایلی به این سفر ندارد و استقبال سردی در انتظار نتانیاهو است. کاخ سفید نیز رسما اعلام کرده است که در سفر نتانیاهو به واشنگتن اوباما با وی دیدار نخواهد کرد. درواقع کاخ سفید با این موضع صراحتا نشان داده است که تمایلی ندارد نتانیاهو به واشنگتن برود. البته کاخ سفید اعلام کرده است که به این دلیل سفر نتانیاهو به آمریکا درست قبل از انتخابات اسراییل انجام خواهد شد، اوباما به دلیل احتمال تاثیرگذاشتن بر انتخابات دیداری با نتانیاهو نخواهد داشت. اما سابقه رابطه تل‌آویو و واشنگتن درخصوص مذاکرات هسته‌ای، روایتی متفاوت را از این پیام کاخ سفید مستفاد می‌کند.
ظریف:  پارلمان ایران تحریم‌های جدید کنگره را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
در حالی که در آن سو بنیامین نتانیاهو در تلاش است رای کنگره آمریکا را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران جلب کند، در این سو محمدجواد ظریف، در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، صراحتا اعلام کرد که «موافقت کنگره آمریکا با طرح تحریم‌های بیشتر علیه ایران مذاکرات هسته‌ای را به شکست می‌کشاند».  محمدجواد ظریف روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در حاشیه‌ اجلاس اقتصادی داووس در پاسخ به تلاش برخی قانون‌گذاران آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داد اگر کنگره آمریکا چنین طرحی را تصویب کند پارلمان ایران آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. وزیر امورخارجه کشورمان افزود: ‌ طرح تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا برنامه اقدام مشترک را که ما ‌سال گذشته در ژنو بر سر آن به توافق رسیدیم خواهد کشت. اکنون رئیس‌جمهوری آمریکا قدرت وتوی این طرح را دارد اما پارلمان ما نیز اقدام متقابل از خود نشان خواهد داد. وی تصریح کرد: ‌ پارلمان ایران این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و لایحه‌ای را برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تصویب خواهد کرد.
اختلاف در کنگره بر سر لایحه تحریم ایران
البته لایحه مناقشه‌برانگیز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود تهدید به وتوی آن کرد، محل اختلاف نظر نمایندگان کنگره نیز هست و اینگونه نیست اکثریت کنگره با آن موافق باشند. شاید از همین رو بود که سناتور رند پل جمهوریخواه، روز چهارشنبه لایحه جدیدی را به‌عنوان جایگزینی برای لایحه بحث‌برانگیز مارک کرک سناتور جمهوری خواه و رابرت منندز  سناتور دموکرات، مطرح کرد. طبق این لایحه پیشنهادی، اگر ایران هر یک از وجوه توافقنامه نهایی هسته‌ای را نقض کند، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال خواهد شد. با این وجود، پل همچنان درحال بررسی و اصلاح لایحه پیشنهادی خود با باربارا باکسر (سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا) است و این لایحه هنوز نهایی نشده است. باکسر این لایحه پیشنهادی را گزینه‌ای «میانه رو» معرفی کرد که به قانون‌گذاران امکان می‌دهد در صورتی که «رئیس‌جمهوری در مشاوره با جامعه اطلاعاتی، تشخیص دهند که ایران توافقنامه حاصله را نقض کرده است، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کنند.» باکسر و گروهش از اشاره به جزییات بیشتر این لایحه پیشنهادی خودداری و اعلام کردند بررسی‌های نهایی این لایحه هنوز پایان نیافته است. طبق لایحه کرک و منندز، در صورتی که قدرت‌های جهان و ایران نتوانند به توافقی دست یابند که ایران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای باز دارد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد. در این حال، دولت اوباما که مخالفت خود را با بررسی این لایحه در کنگره اعلام کرده، تاکنون هیچ واکنشی در مورد لایحه پیشنهادی پل و باکسر نشان نداده است؛ چرا که این لایحه جایگزین، مذاکرات حساس کنونی در وین را از مسیر خارج نمی‌کند. درواقع مشکل اصلی لایحه کرک و منندز این است که سعی دارد کنگره را در حمایت از قانون ایران عاری از تسلیحات هسته‌ای متحد سازد. اما از سوی دیگر، برخی جمهوریخواهان با این راهبرد مخالف هستند. جان مک کین (سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا) رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا ترجیح می‌دهد ابتدا لایحه کورکر مورد بررسی قرار گیرد و به رأی گذاشته شود؛ چرا که مناقشات بر سر این لایحه خفیف‌تر است و با تصویب این لایحه، دولت دیگر نمی‌تواند در صورت ناتوانی در دستیابی به توافق با ایران تا مهلت تعیین شده در 30 ماه ژوئن، جمهوریخواهان را مقصر جلوه دهد. مک کین هفته پیش در گفت‌وگو با بلومبرگ تصریح کرد: «هنوز خیلی زود است که بخواهیم نگران اعمال تحریم‌های جدید و شدیدتر باشیم.


تعداد بازدید :  241