شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

نشست پارلمان یمن برای تعیین سرنوشت رئیس‌جمهوری
حامیان انصارلله در روز گذشته برای دفاع از خواسته‌های خود و اهداف انقلابشان در یمن راهپیمایی کردند. این درحالی بود که جدایی‌طلبان جنوب یمن در عدن پس از برپایی نشست‌هایی از تشکیل «کمیته هماهنگی» برای بررسی آینده جنوب این کشور خبر دادند.
به گزارش الجزیره، در پی استعفای عبد ربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری یمن و خالدالبحاح، نخست‌وزیر این کشور جدایی‌طلبان جنوب یمن در عدن پس از نشست‌هایی که روز جمعه با رهبران و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف برگزار کردند، از تشکیل کمیته هماهنگی برای بررسی آینده جنوب یمن خبر دادند.
در سوی دیگر کمیته انقلابی یمن، که از گروه‌های وابسته به انصارالله است از تلاش برای فراهم آوردن تمهیدات لازم برای انتقال قدرت دموکراتیک در یمن خبر داد.
همچنین قرار است پارلمان یمن، امروز نشستی را برای بررسی استعفای عبد ربه منصور‌ هادی، رئیس‌جمهوری یمن برگزار کند. براساس قانون اساسی یمن، یحیی الراعی رئیس پارلمان به‌طور موقت تا زمان برپایی انتخابات جدید اداره امور کشور را برعهده خواهد داشت.
پیش از این جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل در یمن با رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور و گروه انصارالله دیدار کرده و از هر 2 طرف خواست تا مذاکراتی را آغاز و بحران موجود را حل‌وفصل کنند. در بیانیه‌ای که به دنبال این دیدار منتشر شد پیام قاطع نماینده سازمان ملل به تمامی احزاب سیاسی این است که آنها باید در رایزنی‌های جامع با یکدیگر که منجر به توافقنامه‌ای درخصوص عبور از بحران کنونی می‌شود، شرکت کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: بن عمر در روزهای آتی با گروه‌های مختلف سیاسی دیدار خواهد کرد و آنها را به برگزاری مذاکرات ترغیب می‌کند.
در روز گذشته همچنین اخباری از تصمیم واشنگتن برای تعلیق برخی عملیات‌های ضد ترور آمریکا در یمن منتشر شده بود، بر اساس این اخبار تعلیق شامل عملیات پهپادها علیه القاعده نیز می‌شد.
با این حال سخنگوی کاخ‌سفید تأکید کرد آمریکا به همکاری مستحکم خود در زمینه مبارزه با تروریسم در یمن ادامه می‌دهد. جاش ارنست در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: «دولت آمریکا همچنان به ادامه اجرای برنامه‌های مبارزه با تروریسم علیه القاعده در شبه جزیره عرب متعهد است.»

تلاش پادشاه عربستان برای محکم کردن پایه‌های قدرت
سلمان بن عبدالعزیز، که پس از مرگ ملک‌عبدالله به هفتمین پادشاه عربستان‌سعودی بدل شده‌است در روز گذشته از تداوم سیاست‌های کشورش خبر داد تا اقدامات خود را برای مستحکم کردن پایه‌های قدرتش آغاز کند.
سلمان بن عبدالعزیز در اولین فرمان خود به‌عنوان پادشاه عربستان، «محمد بن نایف» را به‌عنوان ولیعهد و محمد بن سلمان را به‌عنوان وزیر دفاع تعیین کرد. در شرایطی که چنین انتخاب‌هایی در عربستان چندین ماه به طول می‌انجامد، سلمان بن عزیز با این انتخاب سریع به حدس و گمان درخصوص شکاف در بدنه حاکمیت در عربستان پایان داد.
به گفته «جوزف کشیشیان» که یکی از محققان خانواده سلطنتی عربستان است در گفت‌وگو با رویترز گفت: «سلمان اهمیت این موضوع که به‌سرعت و با صدایی مصمم با تمامی تهدیدات مواجه شود را احساس می‌کند.»
قرار است همچنین باراک اوباما برای تحکیم روابط واشنگتن و ریاض به عربستان سفر کند و با پادشاه تازه این کشور دیدار کند، هرچند که با توجه به سابقه مدیریت منافع قبیله‌ای، سلطنتی و غربی‌ها در سیاست‌های سعودی به نظر نمی‌رسد که رویکرد این کشور درخصوص سیاست‌های خارجی و فروش انرژی دست‌خوش تغییر شود.
با این حال در کشوری با جمعیت جوان، میراثی که برای پادشاه عربستان به جا مانده‌است تلاش برای پیاده‌سازی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی است تا از گزند بحران‌های جمعیتی آینده در امان باشند.
یکی از مقامات رسانه‌ای عربستان در این خصوص می‌گوید: سلمان اصلاحات عبدالله را ادامه خواهد داد. او محافظه‌کار نیست با این حال به نظر محافظه‌کاران و موسسان کشور احترام می‌گذارد.
همزمان با افزایش جمعیت در عربستان و سقوط جهانی قیمت نفت، حاکمیت عربستان با چالشی جدی برای فراهم کردن هزینه‌های خود و زندگی مردمش مواجه است که در کشوری که انتخاباتی در آن برگزار نمی‌شود، تهدیدی به‌القوه برای مشروعیت آن محسوب می‌شود.
سلمان بن عزیز پیش از به قدرت رسیدن نیز در سخنانی در حضور دیپلمات‌های آمریکایی مخالفت خود با ترویج دموکراسی در عربستان را عنوان کرده‌بود، فایل صوتی این گفت‌وگو چندی پیش از سوی سایت ویکی‌لیکس منتشر شد. با این حال به نظر می‌رسد تمرکز شاه جدید عربستان بر ایجاد مشاغل و پروژه‌های زیربنایی عظیم برای مقابله با تنش‌های اجتماعی و تجاری است که در پی سقوط قیمت نفت به وجود خواهد آمد.


تعداد بازدید :  234