شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

انفجار دومين بمب اتم
69‌سال پیش، برابر با نهم آگوست 1945 میلادی، ساعت 11 و 20 دقيقه بامداد و سه روز پس از فرود آمدن نخستين بمب اتمي بر شهر هيروشيما، دومين بمب اتمي آمريكا با قدرت تخريبي معادل 22‌هزار تُن «تي‌ان‌تي» بر ناگاساكي یکی دیگر از شهرهای ژاپن افكنده شد. با انفجار این بمب يك‌سوم شهر ازجمله كارخانه‌هاي فولادسازي و صنعتي «ميتسوبيشي» نابود و جمعا 80‌هزار تن كشته و 60‌هزار نفر ديگر مجروح شدند.  يک روز پيش از بمباران دوم، هري ترومن رئيس‌جمهوري وقت آمريكا به دولت ژاپن اخطار كرده بود در صورت عدم تسلیم، اين نوع بمباران ادامه خواهد يافت.   

مرگ هرمان هسه
52‌سال پیش، برابر با نهم آگوست 1962 میلادی، هرمان هسه، نویسنده آلمانی و برنده جايزه نوبل ادبيات در ۸۵سالگي در تسين واقع در سوئيس درگذشت. هسه در طول دوران نویسندگی خود علاوه بر جايزه نوبل، هشت جايزه ادبي ديگر ازجمله جايزه جهاني گوته را به دست آورده است. در ايران بيشتر از ۱۰ اثر از اين نويسنده به ترجمه رسيده‌اند كه از ميان آنها مي‌توان به كتاب‌هايي چون «سيذارتا»، «بازي مهره شيشه‌اي»، «از عشق و جدايي»، «گرترود»، «اگر جنگ ادامه يابد»، «سفر به سوي شرق» و «تيزهوش» اشاره كرد.   

درگذشت محمود درویش
6‌سال پیش، برابر با نهم آگوست 2008 میلادی، محمود درويش شاعر فلسطينی درگذشت. درويش در‌سال ۱۹۴۱ میلادی در البروه روستاي شرقي عكا متولد شد. او با سرودن اشعاري در حمايت از مردم فلسطين، نام خود را جاودانه كرد و جوايز ادبي زيادي به‏دست آورد. درویش در طول فعاليت تقريبا 40ساله خود بيش از ۳۰ مجموعه شعر و هشت اثر منثور به چاپ رسانيد.   درويش علاوه بر جهان عرب در بسياري از كشورهاي دیگر نیز شاعري شناخته شده است و آثارش به بيش از ۲۲ زبان ترجمه شده‌اند.


تعداد بازدید :  94