شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
گپ‌و‌گفتی با رئیس سازمان داوطلبان
«سفرنامه سلامت و امید» در شهرها، نشاط و امید به وجود آورده است
افزایش آگاهی مردم از پیشگیری‌های بهداشتی

امیر‌ هاتفی‌نیا  | سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر را با شعار حلقه اتصال میان توان توانمندان و نیاز نیازمندان می‌شناسند. وظایف تعریف‌شده این سازمان در جهت رفع مشکلات مردم نیازمند در زمان حوادث و غیرحوادث است و به همین علت سفرنامه سلامت و امید از نیمه دوم امسال کار خود را شروع کرد. کمبود پایگاه‌های امدادونجات، لزوم احداث خانه‌های سلامت، پیشگیر‌ی‌ها در حوزه سلامت، معاینه رایگان بیماران کم بضاعت و... باعث شد تا این طرح با همکاری سازمان داوطلبان، سازمان امدادونجات، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، سازمان انتقال خون، مجمع خیرین سلامت و شبکه یک سیما در مناطق کم برخوردار اجرا شود. فعالیت‌های سفرنامه سلامت و امید تاکنون در 9 استان(در هر استان 4 شهرستان) اجرا شده و تا پایان‌سال نیز ادامه دارد. فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «شهروند» درخصوص سفرنامه سلامت و امید صحبت کرد.
برای شروع، درباره وضع فعلی سفرنامه سلامت صحبت کنیم؛ سفر بعدی به کدام استان است؟
ما 15 بهمن به استان بوشهر می‌رویم.
مقصدهای بعدی این سفرها کجاست؟
مقصد بعدی کهگیلویه‌و‌بویراحمد است و آخرین استان خوزستان.
تاریخ این سفر‌ها هم معلوم است؟
فعلا نه؛ باید با صدا‌و‌سیما هماهنگ کنیم.
یعنی سفر به همه استان‌های مدنظر در سفرنامه تا پایان‌ سال تمام می‌شود؟
بله؛ سفر به هر 3 استان تا پایان‌سال انجام می‌شود.
آیا زمین‌هایی که خیران در این سفرنامه‌ها اهدا می‌کنند به‌زودی در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد؛ درست است؟
بله.
زمان‌بندی انتقال و ثبت سند این زمین‌ها هم مشخص است؟
بله. ما سریعا با معاونت حقوقی هماهنگ کردیم و گفتیم که کارها را در سطح شهرها و استان‌ها انجام دهند؛ این کار درحال اجراست؛ حتی در استان گلستان که اولین مقصد ما بوده کار دارد شروع می‌شود. در سفرنامه بوشهر یک فیلم کوتاه از سفر به این استان(گلستان) پخش خواهیم کرد تا  اتفاقات روی داده در آن‌جا به نمایش گذاشته شود.
کاربری این زمین‌ها مشخص شده است؟
بله؛ بعضی از این زمین‌ها برای ساخت پایگاه امداد و نجات جاده‌ای است؛ تعدادی برای ساخت خانه‌های سلامت و امید است. اما ما خواستیم که دست‌مان باز باشد تا به هر نحوی که هلال‌احمر آن شهرستان نیاز می‌داند استفاده شود؛ مثلا ممکن است تشخیص بر ساخت درمانگاه و بیمارستان باشد یا حتی ساخت مراکز فرهنگی هنری برای جوانان و داوطلبان. قرار است با توجه به نیاز هر منطقه این کارها انجام و پیگیری شود.
خود واقفان راضی هستند؟
بله، خوشبختانه این مسأله را پذیرفته‌اند.
خانم رافع! شما از بازخوردهایی که طی برگزاری سفرنامه سلامت دریافت کرده‌اید، راضی هستید؟ به اهداف مدنظرتان رسیده‌اید؟
واقعا دستاوردهای خیلی بزرگی داشته‌ایم؛ از همه مهمتر این‌که به هر شهری که رفته‌ایم نشاط و امید به وجود آمده و مردم و مسئولان آن‌جا مدام تشکر می‌کردند. ما دستاوردهای بالایی در بحث آگاه‌سازی مردم داشته‌ایم؛ مردم آگاه شدند که اگر اطلاع کافی در حوزه پیشگیری داشته باشند، در بحث سرطان‌های شایع در حوزه زنان، پیشگیری از اعتیاد و اچ ‌آی وی، صافی کف پا و... می‌توانند به طرز دیگری واکنش نشان دهند.
در بحث درمان چطور؟
در بحث درمان هم به همین شکل. ما سعی کردیم که در مناطق محروم کشور حاضر شویم و در آن‌جا به صورت رایگان ویزیت‌های متعددی صورت گرفت. خوشبختانه اطلاع‌رسانی در بحث خودمراقبتی هم باعث شده که نه‌تنها خودشان به سلامت خود اهمیت دهند بلکه دیگران را هم مطلع کنند. دستاورد دیگر این سفرها، مشارکت مردم در امر سلامت بود؛ ما توانستیم آنان را ترغیب کنیم که مشارکت کنند.
یعنی هدف اصلی این سفرها، آگاه‌سازی و مشارکت مردم است...
بله؛ آگاه‌سازی مردم و مشارکت آنان در بحث سلامت بود که خوشبختانه توانستیم بیشتر روی آن کار کنیم و به نتیجه هم برسیم. همین که مردم وقف می‌کنند یعنی دارند مشارکت می‌کنند و آماده فعالیت در این حوزه هستند و این مسأله برایشان مهم است. وقتی که مردم در سفرنامه‌‌ها در حوزه‌های مختلف مثل بهداشت سالمندان، بحث پیشگیری یا آموزش‌های امدادی حضور پیدا می‌کنند، بیانگر این است که دوست دارند در حوزه سلامت مشارکت داشته باشند و اطلاعات خود را بیشتر کنند. باید زمینه برای مردم مهیا شود؛ تلاش ما این بود که مردم را تشویق کنیم سمن‌های(سازمان‌های مردم‌نهاد) محلی را در حوزه سلامت به‌ویژه خودمراقبتی ایجاد کنند و فکر می‌کنم یکی از دستاوردهای ما هم این بوده که در بسیاری از شهرها این امر محقق شده و باعث شده که مردم آن مناطق دور هم جمع شوند و ما هم قول کمک داده‌ایم و تلاش‌مان این است که شبکه بزرگی از مردم را در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در حوزه آموزش و پیشگیری داشته باشیم. در حوزه درمان خیلی کار شده اما در حوزه پیشگیری و آموزش کمتر؛ ما به‌عنوان یک سمن بزرگ و سیستمی که می‌تواند به دولت کمک کند و با توجه به آن‌که برنامه‌های دولت در حوزه سلامت پر رنگ بوده، خواستیم که یک ایفای نقش در حوزه مشارکت‌های مردمی در بخش سلامت داشته باشیم.
چه تعداد سازمان غیر‌دولتی(NGO) با سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در ارتباط هستند؟
تعدادشان به 400 سازمان می‌رسد که پروژه‌های مشترکی را با آنها در سطح استانی و ملی اجرا می‌کنیم و یکی از برنامه‌های ما در دهه فجر علاوه بر جذب مردم، جذب سازمان‌هایی است که با ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر همسو هستند تا از این طریق بتوانیم فعالیت‌های عمیق‌تری را در جامعه انجام دهیم و به باورهای جامعه در حوزه سلامت روح و جسم، عمق بیشتری   ببخشیم.
در حوزه کارآفرینی برای نیازمندان، سازمان داوطلبان چه برنامه‌هایی دارد؟
ما در حوزه توانمندسازی برنامه‌های مختلفی انجام داده‌ایم.
مثلا چه برنامه‌هایی؟
شاید امسال خیلی پر رنگ نبوده اما برنامه‌ریزی‌مان برای ‌سال 94 پر رنگ است. ما روی توانمندسازی زنان در چند استان کار کرده‌ایم و محصول آن در بازارچه‌های خیریه توسط همین عزیزان به نمایش گذاشته شده؛ در بخش کشاورزی، دامپروری و خیاطی.
نتیجه خوبی هم گرفته‌اید؟
خدا را شکر در چند استان که کار کردیم خوب جواب داد و امیدواریم در‌سال بعد بسیار وسیع‌تر این کار را انجام دهیم.


تعداد بازدید :  235