شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
سند جامعِ‌ موسیقی کامل می‌شود
صدای اهالی موسیقی شنیده می‌شود

شهروند| معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز از ادامه بررسی‌های کارشناسی پیرامون سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور قبل از ارسال برای رئیس‌جمهوری خبر داد. بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور سه‌شنبه 21 مردادماه با حضور مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شده بود. در این نشست علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، هومان اسعدی استاد دانشگاه، محمدرضا آزاده‌فرد مدرس دانشگاه، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمدرضا درویشی پژوهشگر، حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر، مسعود کوثری مدرس دانشگاه، حسین علیزاده آهنگساز، هوشنگ کامکار، داریوش طلایی، علیرضا مشایخی، سیدمحمد میرزمانی آهنگساز، حمید اسفندیاری ناشر، حسین دانش‌مزیان ناشر، حمید عسکری مدرس دانشگاه، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی، بابک چمن آرا ناشر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
برای مثال حسین علیزاده در این خصوص چنین اظهارنظر کرده است: «سند موسیقی کشور یکی از ارکان سیاست‌گذاری دولت درخصوص روند فعالیت این هنر در جامعه است که باید با تعامل متخصصان موسیقی تدوین شود. آنچه در جلسه گذشته انجام شد، نشان داد موسیقی‌دانان و متخصصان امر به فضایی برای تعامل و همفکری برای تدوین سند موسیقی کشور دست پیدا کرده‌اند، به‌خصوص این‌که قبل از این، هیچ‌گاه از موسیقی‌دانان برای تعامل در برنامه‌هایی از این دست دعوت نشده بود و حالا می‌توان امیدوار بود که حرمت موسیقی و فعالان آن نگاه داشته شود چرا که آنها و جامعه هستند که موسیقی را به سمت شکوفایی می‌برند.»
او همچنین به این مسأله اشاره کرده که در دولت‌های قبل هیچ‌گاه از هنرمندان برای تدوین اسنادی از این دست دعوت نشده بود که این مهم اتفاقی فرخنده در دولت جدید محسوب می‌شود. طبقِ گفته‌های علیزاده می‌توان این اطمینان را داشت که اگر این تعامل ادامه داشته باشد و اسناد و قوانینی از این دست با توجه به نظرات متخصصان تدوین شود موسیقی در مسیر درستی به راه خود ادامه دهد. در اولین جلسه سند جامع موسیقی تعداد قابل توجهی از هنرمندان صاحب نظر و کارشناسان موسیقی حضور داشتند و مسائلی را پیرامون این سند مطرح کردند؛ حالا علی مرادخانی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری مهر انجام داده به این مسأله اشاره کرده که: «با توجه به اهمیت این سند لازم است قبل از این‌که از نظر رئیس‌جمهوری بگذرد، بررسی‌های بیشتری روی آن انجام شود. ما در همان جلسه نیز به این نتیجه رسیدیم که باید این سند مهم بررسی بیشتری شود تا تمامی موارد آن شکوفاتر و بارورتر شود به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا کارشناسی بیشتری انجام شده و بعد از اتمام به شورایعالی انقلاب فرهنگی برسد.»  مرادخانی همچنین توضیح می‌دهد: «برای تدوین سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور زحمات فراوانی کشیده شده که لازم است در تمامی موارد بررسی‌های لازم صورت گیرد. از این جهت جای نگرانی نیست و هنرمندان و اهالی رسانه بدانند که دوستان من در مرکز بررسی‌های استراتژیک به شدت مشغول بررسی آن هستند ما هم در معاونت هنری تلاش خود را انجام می‌دهیم که بتوانیم هرچه زودتر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.»  طبقِ‌آنچه مرادخانی می‌گوید حضور بزرگان موسیقی نمودی عینی برای تأکید رئیس‌جمهوری روی خرد جمعی بود و حالا برای دولت، بررسی بیشتر و بهتر این سند راهبردی است که نباید هیچ اما و اگری داشته باشد. پیش از این اهالی سینما در نشستی با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری به نقد و بررسی سند چشم‌انداز سینمای ایران پرداختند و نظرات اصلاحی خود را برای تغییر و تحول این سند بیان کردند. سند چشم‌انداز سینمای ایران در دوره مدیریت جواد شمقدری بر سازمان سینمایی ایران تنظیم شده بود و مواردی که در این سند لحاظ شده بود به اعتقاد بسیاری از شرکت‌کنندگان در نشست بررسی سند یادشده، دور از فضای واقعی سینمای ایران در بخش‌های تولید، توزیع و زیرساخت‌ها بود. حالا به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار، قرار است صدایِ موسیقی‌دانان شنیده شود؛ در حوزه موسیقی نیز اگرچه این سند از سوی شواریعالی انقلاب فرهنگی تدوین شده اما به نظر می‌رسد همچنان این سند هم نیاز به لحاظ کردن مواردی دارد که منطبق با نیاز جامعه هنری و شرایط روز موسیقی ایران است.

 


تعداد بازدید :  216