شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
دیار

زنبورداران از داروهای متفرقه برای درمان زنبورها استفاده نکنند
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این‌که احتمالا تولید عسل طی سال‌جاری با کاهش همراه است، گفت: زنبورداران از داروهای متفرقه برای درمان زنبورها استفاده نکنند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، دکتر حسن رکنی درمورد استفاده زنبورداران از داروهای قاچاق و آسیب زنبورها اظهار داشت: هر زمانی که دقت‌نظر اعمال نشود، ممکن است به موجود زنده آسیب برسد. در این میان، طبیعتا مراکز مجاز برای عرضه دارو وجود دارد و تنها ارزانی محصول ملاک استفاده از آنها نیست.
معاون وزیر در امور تولیدات دامی بیان کرد: معمولا مواردی از این قبیل برای افرادی که پرورش‌دهنده باتجربه‌ای هستند، کمتر پیش‌می‌آید.
وی با تأکید بر این‌که به زنبورداران توصیه نمی‌کنیم از داروهای متفرقه استفاده کنند، گفت: اگر تأمین دارو از جای مطمئنی صورت بگیرد، مشکلی پیش نخواهد آمد.
دکتر رکنی با بیان این‌که ما داروهای بسیاری در داخل کشور داریم، افزود: درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های دارویی حتی در بخش داروهای گیاهی فعال شدند و فرآورده‌های دارویی خوبی در این زمینه حاصل شده، گستردگی زیادی هم دارند و این داروها می‌توانند به طرق مختلف در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرند. معاون وزیر جهادکشاوزی درمورد میزان تولید عسل طی سال‌جاری نیز اظهار داشت: این امر درحال‌حاضر اصلا قابل‌جمع‌بندی نیست و ما نمی‌توانیم درمورد آمار سال‌جاری اظهارنظر کنیم اما با توجه به این‌که عسل نیز مانند سایر محصولات بخش کشاورزی تابعی از طبیعت، شرایط بارندگی و آب‌وهوایی است، احتمال می‌رود امسال به‌دلیل این‌که با خشکسالی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه بودیم، آسیب‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد.
 دکتر رکنی با بیان این‌که در استان‌های فارس، خوزستان، همدان و لرستان آمارگیری مقدماتی به‌صورت موردی (در تعدادی از واحدها) انجام شده است، گفت: در این آمارگیری مقدماتی و موردی، کاهش تولیدی مشاهده نشد اما احتمالا در کل تولید کشور ما با کاهش مواجه خواهیم بود ضمن این‌که اظهارنظر قطعی زمانی ممکن خواهد بود که سال‌جاری را طی و بحث آمار را کامل کنیم.
وی میزان تولید عسل طی‌ سال گذشته را حدود ۷۴‌هزار تن و بیشتر از‌ سال ۹۱ عنوان کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون شرایط تولیدمان به‌گونه‌ای است که زنبورداران نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارند، آموزش‌های جدید می‌بینند، سعی دارند از ملکه‌های بهتری استفاده کنندو... بنابراین خود آنان نیز تلاش می‌کنند که استحصال عسل فراوان‌تری داشته باشند.
 
روش‌های مقابله با سرمازدگی در مزارع گوجه‌فرنگی در بستک
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستک از پوشاندن گوجه‌فرنگی با توری جهت جلوگیری از سرمازدگی این محصول در این شهرستان خبر داد.
به‌گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، عباس مویدی با اشاره به راهکارهایی جهت جلوگیری از سرمازدگی گوجه‌فرنگی، افزود: سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی کشاورزان شهرستان بستک 650 هکتار است که با توجه به اقلیم شهرستان و سرمازدگی در ماه‌های دی و بهمن، خسارت فراوانی به مزارع کشاورزی وارد می‌کند.
وی ضمن تأکید به بهره‌برداران که در مناطق سردتر شهرستان اقدام به کشت می‌کنند، عنوان کرد: جهت جلوگیری یا کاهش این خسارت با کمک راهکارهای فنی جدید و استفاده از نظرات کارشناسان جهادکشاورزی شهرستان به‌مدتی که احتمال کاهش دما و سرمازدگی وجود دارد، از پوشاندن توری روی بوته‌های گوجه‌فرنگی و آبیاری شبانه (در زمان اوج سرما) استفاده کنند تا گیاه و محصول آن دچار سرمازدگی نشود.

خشکسالی، عشایر و دامداران شهرستان پارسیان را تهدید می‌کند
یعقوب دلدار با اشاره به این‌که عشایر پارسیان با توجه به‌خشکسالی، نبود علوفه، چراگاه مناسب، کمبود شدید آب و خشک‌شدن ذخیره‌‌گاه آبی که همان آب انبارها هستند با مشکلات فراوانی مواجهند، ابراز داشت: برای حمایت از دامداران تاکنون چند تن سبوس با قیمت مناسب بین دامداران توزیع شده که این امر تاحدودی مشکل کمبود علوفه را جبران کرده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، وی با بیان این‌که پارسیان دارای 37هزارو500 رأس دام است که از این تعداد 2هزارو200 رأس دام‌سنگین و 35هزار رأس دام‌سبک است، افزود: از این تعداد رأس دام‌سبک 5هزار رأس آن توسط عشایر به‌وسیله 45 خانوار عشایری پرورش داده می‌شود.
وی همچنین افزود: این عشایر در کوه‌های سرکوه‌شنبه، لاورجت و کناردان سکنی‌گزیده‌اند.


تعداد بازدید :  298