شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
خانه‌به خانه

دلایل افزایش تکدی‌گری در سمنان
یک کارشناس ارشد علوم تربیتی و مدرس آموزش خانواده با اشاره به وضع تکدی‌گری در استان سمنان گفت: در گذشته تکدی‌گری در استان سمنان به ندرت صورت می‌گرفت اما شوربختانه این پدیده بنا به دلایلی ازجمله مهاجرت‌پذیری، رو به گسترش است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
علیرضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تکدی‌گری از منظر علم جامعه‌شناسی نه‌تنها یک انحراف و معضل اجتماعی بلکه وجود آن بیانگر معضلات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی نظیر فقر، بی‌سوادی و مهاجرت است. همچنین این معضل اجتماعی به نوعی تشدید‌کننده انحرافات و آسیب‌های اجتماعی دیگر نظیر اعتیاد، سرقت و... است. وی اظهار کرد: این پدیده چهره جوامع و محیط‌های مبتلا به خود را به زشتی معرفی کرده و عزت اجتماعی را خدشه‌دار می‌کند. این کارشناس ارشد علوم تربیتی در پاسخ به این پرسش که عوامل روانی و فردی موثر در ظهور پدیده تکدی‌گری چیست، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از متکدیان، افراد مبتلا به اختلالات روانی- ذهنی هستند و در بسیاری از موارد نیز این افراد از سوی افراد دیگر به این رفتار ناهنجار اجتماعی گمارده شده و مورد تشویق یا حتی تهدید برای ادامه آن قرار می‌گیرند. یوسفی با بیان این‌که در برخی موارد متکدی تنها به دلیل عادت و لذتی که از این‌کار می‌برد گدایی می‌کند، خاطرنشان کرد: افراد متکدی به علت پایین بودن عزت نفس به راحتی برای تأمین نیازهای مادی دست نیاز به سوی افراد دراز کرده و از این راه با کمترین زحمت و بدون احساس خجالت از هزینه‌کرد آبروی خود، زندگی و امرار معاش می‌کنند. وی تصریح کرد: تکدی‌گری نیز مانند سایر آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یک بیماری و آسیب جدی در پیکره هر اجتماع، معلول بحران‌ها و شرایط نامطلوب اقتصادی- اجتماعی و در برخی موارد سوءمدیریت‌هاست. یوسفی خاطرنشان کرد: جامعه ما نیز طی دهه‌های گذشته و به دلیل شرایط خاص فرهنگی و سیاسی مانند جنگ، تحریم‌ها و هجوم فرهنگی دشمنان از طریق رسانه‌های جدید، متاسفانه در معرض این هجمه‌ها قرار گرفته است.  

واگذاری 250واحد مسکونی به‌نیازمندان سیستان‌وبلوچستان
رئیس هیات‌مدیره بنیاد خیران مسکن‌ساز کشور با اشاره به این‌که افتتاح 5 هزار واحد مسکونی در امسال ازجمله برنامه‌های این بنیاد بوده است، گفت: تاکنون 2 هزار واحد افتتاح شد و 3 هزار واحد دیگر نیز تا پایان ‌سال به بهره‌برداری می‌رسد.
به‌گزارش ایسنا، «درفشین» افزود: این بنیاد امسال در سیستان‌وبلوچستان نیز 224 واحد مسکونی تحویل داده است و 250 واحد دیگر نیز در‌سال آینده تحویل نیازمندان می‌شود. وی با اشاره به این‌که 150 شعبه خیران مسکن‌ساز در کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون 3 شعبه از این بنیاد در شهرهای زاهدان، چابهار و زابل درحال فعالیت هستند.
رئیس هیأت‌مدیره بنیاد خیران مسکن‌ساز کشور شمار خیران کل سیستان‌وبلوچستان را 1500 نفر عنوان و اظهار کرد: این استان از لحاظ شمار خیران رتبه متوسطی را نسبت به آمار کشوری داراست.درفشین با اشاره به این‌که ساخت این واحدهای مسکونی برای اشخاصی است که مسکن ندارند یا قدرت خرید مسکن را ندارند، گفت: به علت این‌که اعتبارات ساخت این مسکن‌ها توسط خیران پرداخت شده است، نمی‌توان آمار دقیقی را برای میزان هزینه‌های صرف‌شده اعلام کرد.

مادران باردار نیازمند درقزوین، سبدغذایی دریافت می‌کنند
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین گفت: اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با همکاری اداره سلامت مادران این وزارتخانه، اقدام به توزیع سبدغذایی به مادران باردار نیازمند کرده است.
عطیه رزازی، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تغذیه در دوران بارداری و باروری سالم، عناصری مهم در ارتقای سلامت و رشد و تکامل کودکان و در نتیجه، سلامت جامعه است و یکی از راه‌های نیل به آنها، شناسایی گروه‌های در معرض خطر و حمایت تغذیه‌ای آنان برای رفع مشکلات سوء تغذیه‌ای است.وی با اشاره به این‌که این برنامه کشوری از ‌سال 1387 اجرا شده است، افزود: در این مرحله نیز 6 استان ازجمله استان قزوین، تحت‌پوشش برنامه قرار گرفتند.
رزازی با بیان اینکه، این برنامه قرار است فقط در مناطق روستایی تحت‌پوشش استان اجرا شود، تصریح کرد: مادران باردار نیازمند دارای شرایط لازم برای دریافت این سبد، وزن مادر زیر 45کیلوگرم، هموگلوبین زیر 11، پایین‌بودن نمایه توده مادر و وزن‌گیری نامناسب او در دوران بارداری و چندقلویی است که توسط کارکنان بهداشتی شناسایی و معرفی می‌شوند.وی ادامه داد: مقرر شده است به‌صورت ماهانه، سبدغذایی معادل یک‌میلیون ریال شامل برنج، ماکارونی، روغن، پنیر، مرغ، خرما، عسل، حبوبات و حلوا ارده برای یک سال، در اختیار آنان قرار داده شود.


تعداد بازدید :  212