شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
نمونه‌های موفق از کشاورزی شهری در دنیا (2)

|  بهروز مهدیزاده |

3.Sky Greens، سنگاپور
در یک کشور کوچک جایی که کشت سبزی‌های محلی تنها 7‌درصد مصرف را تشکیل می‌دهد، کشاورزی عمودی در ساختمان‌های بلند این کشور که به نام Sky Greensمعروف است، یک راه‌حل ساده و سازگار با محیط‌زیست را فراهم می‌کند. «جک نگ» این سیستم را بنیان نهاد. درواقع این «سبزی‌های آسمانی» اولین مزرعه کم‌کربن آبی جهان است که مقدار مصرف انرژی  و زمینه‌ایی که به تکنیک‌های سنتی کشاورزی نیاز دارد را کاهش می‌دهد. این گلخانه‌های 3طبقه عمودی هستند و 5 تا 10 برابر بیشتر از کشاورزی سنتی تولید میکنند. گلخانه و سیستم هیدرولیکی کم‌کربن به کلم‌ها و کاهوها اجازه می‌دهد در طول ‌سال با کمترین مصرف انرژی و آب رشد پیدا کنند. در حالی‌ که کیفیت و کمیت تولید از طریق سیستم «Sky Greens» مطلوب است اما همچنان به‌طور رقابتی قیمت‌گذاری می‌شود و در فروشگاه‌های موادغذایی سنگاپور به‌میزان کافی یافت می‌شود. برای چنین کشور کوچکی که اکثر موادغذایی خود را از چین، اندونزی و حتی اروپا و آمریکا وارد می‌کند، این پروژه یک راه باارزش در جهت تأمین موادغذایی برای جمعیت روبه رشد این کشور است.
4. ابتکار کشاورزی شهری توزیع شده،
برایان، تگزاس
ابتکار کشاورزی شهری توزیع شده یا DUFi شروع به تغییر شکل این شهر کرده. این طرح دارد نشان می‌دهد که چطور کشاورزی شهری می‌تواند آموزش‌دهنده و الهام‌دهنده باشد به همان اندازه‌ای که غذای سالم تولید می‌کند. هدفش افزایش پایداری و انسجام جامعه است. این طرح نه‌تنها باغ‌هایی را در فضاهای خالی شهر درست می‌کند، بلکه منبع الهام ساکنان شهر برای خوردن غذای سالم و ایجاد کارآفرینی و گردشگری است. در زمستان پارسال  این مرکز قادر بود تا کلم بروکلی، کاهو، کلم و گل‌کلم را در باغ‌های پالت‌شکل کشت کند. هدفش از به‌دست آوردن محصول از این واحدهای کوچک، رساندن آن روی بشقاب‌های رستوران‌های محلی است تا سیستم سلامتی و بهداشت جامعه را ارتقا دهد.
5. تقسیم حیاط‌خلوت، سراسر کانادا، ایالات‌متحده آمریکا و نیوزیلند
اشتراک‌گذاری حیاط‌خلوت برای مردمی که دارای کمبود یا فقدان زمین زراعی جهت کشت محصول خانگی خود هستند راه‌حل مناسبی است. در این سیستم مردمی که زمین ندارند تا بتوانند موادغذایی خودشان را از آن تأمین کنند از طریق این سیستم می‌توانند با زمین کسانی که فضای حیاط‌شان بدون استفاده است سهیم شوند. یعنی این سیستم فضایی را مهیا می‌کند تا کسانی که زمین  یا حیاط ندارند با  حیاط یا زمین افراد دیگر سهیم شوند. از طریق وب‌سایت Initiative، آنهایی که دارای املاک بدون استفاده هستند می‌توانند موقعیت تقریبی‌شان را در سایت بگذارند و آنهایی که به‌دنبال کشت موادغذایی در مقیاس محلی هستند می‌توانند از طریق این وب‌سایت موقعیت‌های نه‌چندان گران را جست‌وجو کنند. در حالی ‌که سیستم اشتراک حیاط‌خلوت در حال حاضر دارای برنامه‌های به اشتراک‌گذاری باغ در سراسر کانادا، آمریکا و نیوزیلند است، اما هرکسی تشویق می‌شود تا برنامه محلی خودش را شروع کند. به علاوه به‌نظر می‌رسد حفظ و نگهداری این باغ‌ها آسان‌تر باشد.
منبع:   http:  //foodtank.com


تعداد بازدید :  249