شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
سرانه خنده‌های‌جمعی پایین است

قرارگرفتن در جمع افراد و مشاهده رفتار و هیجان آنها در برخورد با یک پدیده می‌تواند بر رفتار و هیجان ما نیز اثرگذار باشد.  هنگامی که در خانه نشسته باشیم و بخواهیم مسابقات لیگ‌جهانی والیبال را دنبال کنیم، یا در جمع دوستانمان باشیم، یا بین همکاران، مسلما سطح انرژی و هیجان ما بسیار متفاوت خواهد بود. همه ما انسان‌ها نیازمند این هستیم که گاهی از قالب نقش‌های اجتماعی متفاوتی که در طول شبانه‌روز ایفا می‌کنیم خارج شویم و زمانی را برای خود بگذرانیم. اتفاقی که امروزه از آن به‌عنوان اوقات‌فراغت یاد می‌شود. شرایط زندگی مدرن مستلزم این است تا ما جایی را برای نفس‌کشیدن و تفکر کردن و شاد بودن ایجاد کنیم.  
برگزاري كارناوال‌هاي شادي و تشويق مردم به نشاط در تمام دنيا متداول است. برگزاري جشن‌ها و كارناوال‌هاي شادي در هر جامعه‌اي نشان‌دهنده احساس اميدواري و زمينه‌اي براي بروز عواطف و احساسات است. بسياري از كشورهاي دنيا، شهروندان خود را ترغيب مي‌كنند تا براي بيان احساسات و بروز هيجانات مثبت خود به خيابان‌ها بيايند و شادي خود را با ديگران قسمت كنند. تقسيم شادي با ساير شهروندان و ايجاد احساسات مثبت ميان مردم موجب مي‌شود تا همبستگي و همدلي ميان مردم افزايش يابد.
به‌طور حتم، ايجاد احساس همدلي و همراهي مردم در جامعه يعني شكل‌گيري يا تقويت اعتماد اجتماعي كه عنصر اصلي سرمايه اجتماعي و از شاخص‌هاي توسعه اجتماعي در هر كشور است. در ايران اما موارد چنين جشن‌هاي گروهي و خياباني در مقايسه با ساير جوامع اندك است. شادي مردم پس از انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري یا شادی موفقيت ايران براي ورود به جام‌جهاني 2014 از موارد شادي جمعي ما ايراني‌هاست. در ايران، نگاه چندان مثبتي به اين كنش‌هاي اجتماعي كه اغلب محصول فعاليت‌هاي جوانان است به‌دليل احتمال زير پا گذاشتن يك‌سري هنجارها و آسيب به اموال عمومي، وجود ندارد. این عوامل موجب شده است تا بسياري از مردم به‌ويژه جوانان ترجيح دهند شادي‌هايشان را به چهارديواري خانه‌ها يا حوزه‌هاي خصوصي ببرند و از بروز آن در سطح جامعه خودداري كنند.  اين در حالي است كه زماني كه شادي به حوزه خصوصي مي‌رود، مي‌تواند موجب بروز آسيب‌هايي شود كه زمينه شكل‌گيري آنها در سطح جامعه وجود ندارد. چندی پیش دکتر موسوی‌چلک، مددکار اجتماعی با بیان افزایش تعداد مراکز اصلاح و تربیت و همچنین افزایش مصرف الکل در جامعه، علت این امر را گم‌شدن شادی بین مردم اعلام کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد که مردم ما به‌دنبال شاد بودن هستند.
البته، اين نكته را هم نبايد فراموش كنيم كه در تمامي جوامع، مردم براي نشان‌دادن شادي‌جمعي و به‌راه انداختن كارناوال‌هاي جشن و سرور بايد قواعد و مقررات اجتماعي جامعه را مدنظر داشته باشند ضمن اين‌كه مسئولان جامعه نيز بايد فضاي اجتماعي را با توجه به انعطاف‌پذير بودن فضاي اجتماعي تا آن‌جا كه ممكن است جهت اين نوع از فعاليت‌ها باز و راه را هموار كنند.  در ايران نيز ايجاد زمينه و بستر‌هاي لازم براي ايجاد اين رويداد جمعي چندان دشوار نيست.
آموزش به جوانان درباره نحوه بروز احساسات مثبت در جامعه بدون ايجاد آسيب براي ساير اعضاي جامعه يا توهين به شخص يا گروه خاصي به‌همراه باز‌تر شدن فضاي اجتماعي و ايجاد انعطاف در محيط اجتماعي از سوي مسئولان و بازنگري در نگاه مسئولان نسبت به ظرفيت‌هاي جوانان مي‌تواند راهي باشد جهت گسترش اين‌گونه اقدامات مثبت در كشور و نکته اساسی این است که جامعه‌اي كه شادي را نپذيرد و به شهروندانش اجازه شاد بودن ندهد و مهم‌تر از همه بستر‌هاي لازم براي شاد بودن شهروندانش را فراهم نكند، جامعه پژمرده‌اي است كه هر لحظه ممكن است در معرض آسيب‌هاي اجتماعي و رواني جديد قرار گيرد.


تعداد بازدید :  201