شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
کی‌روش هم مرهم زخم‌هایمان نبود
این فوتبال نفرین شده

شهروند| گویا تاریخ همیشه روی تراژیکش را به ما نشان می‌دهد. ضربات پنالتی، مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا، ضربه هشتم، رقبای عربی... این فریم‌ها وقتی کنار هم می‌نشینند، تصویر غبارگرفته ایران در ادوار اخیر جام‌ملت‌های آسیا را تیره و تیره‌تر می‌کند.
تکرار تاریخ
تیم مهدی مناجاتی با هزاران آرزو در رقابت‌های‌سال 2001 جوانان آسیا قصد قهرمانی داشت و حتی وقتی با حضور در نیمه‌نهایی به خواسته جهانی‌شدن خود رسید، باز هم از تلاش دست برنداشت و در نبردی دراماتیک مقابل عراق تا پای جان جنگید. سرانجام آن‌جا هم در ضربات تک‌به‌تک کم آوردیم و جام را به عراق دادیم. حالا ما در نوع خود یک پا ایتالیا هستیم؛ تیمی تقریبا همیشه ناکام در ضربات پنالتی تورنمنت‌های بزرگ.
پایان نافرجام
عراق می‌رفت تا در پایان نیمه اول آرزوهای خود را نابودشده ببیند اما تصمیم عجیب داور در دادن کارت زرد دوم به پولادی کتک خورده از دروازه‌بان حریف آن هم به جرم تمارض، رقیب را به بازی برگرداند و گرنه سبک خوب تیم‌ملی در صورت عدم اخراج پولادی ادامه می‌یافت و عراق نمی‌توانست از سد ما بگذرد. تصمیم عجیب داور ما را به یاد خوش خدمتی‌های جمال قندور به عربستان انداخت و روی میلوراد مازیچ، داور بازی ایران و آرژانتین را هم سفید کرد. بعد از گل اول بازی، عراقی‌ها با یک یار بیشتر به بازی برگشتند و با 2 گل پیش افتادند اما این، پایان کار نبود چون پورعلی گنجی گل زد و در ادامه به سبک‌هاشمی‌نسب غش کرد. رالی گل با پنالتی عراق ادامه یافت اما ایران به سبک بازی قرن جام جهانی( وقت‌های اضافه دراماتیک بازی نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1970 بین آلمان و ایتالیا) پس از 2 رفت و برگشت درست در آخرین لحظات وقت اضافه، بار دیگر تساوی را بر جریان رقابت حکمفرما کرد تا ایران برای پنجمین‌بار (و همگی با نقش‌آفرینی آندرانیک تیموریان) در این مسابقات با کرنر به گل برسد. پس از هدر رفتن پنالتی‌های اول، 2 تیم 6 ضربه متوالی را گل کردند و قرعه شوم به نام وحید امیری افتاد که توپ را خلاف جهت دروازه‌بان حریف به تیر دروازه بکوبد. ضربه گل‌شده عراقی‌ها درنهایت باعث شد برای سومین بار در 4 دوره اخیر با شکست در ضربات پنالتی حذف شویم.
اعتراض و قهر کردن
در پایان بازی هلهله عراقی‌ها و بهت ایرانی، طبیعی‌ترین اتفاق ممکن بود. کارلوس کی‌روش که به حق و به شدت از نحوه قضاوت داور بازی ناراحت بود، اعتقاد داشت ویلیامز استرالیایی به دلیل اعتراض او به نحوه داوری‌اش در بازی ایران و بحرین، کینه به دل داشت و به همین دلیل مغرضانه علیه ایران سوت زد. او به‌حدی ناراحت بود که وقتی پس از پایان نشست خبری به دلیل جریان داشتن بازی به مدت 67 دقیقه (یک رکورد در جام ملت‌های آسیا) از طرف مسئولان برگزاری مسابقات به هر 2 مربی لوح یادبودی اهدا شد، کی‌روش با ناراحتی لوح را به مسئولان برگزاری مسابقات پس داد و گفت این لوح را به داور بدهید، بهتر است! او در تماس تلفنی با مظفری‌زاده که در صفحه شخصی داور کشورمان بازتاب داشت از او درباره اخراج جنجال برانگیز پولادی پرسید. قضاوت داور به‌حدی بد بود که گزارشگر شبکه تلویزیونی فاکس اسپورت اعلام کرد ویلیامز بدترین داور استرالیا است!
ایران اعتراضی ندارد
در همین حال علی‌کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد ایران هنوز برنامه‌ای برای اعتراض به نحوه قضاوت ویلیامز ندارد؛ درحالی‌که طبق نظر نصیرزاده، کارشناس داوری، دوپینگ هم از مصادیق تغییر نتیجه بازی تمام شده است.
دوپینگ   بازیکن عراقی؟
رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ادعا کرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اطلاعات مربوط به نتیجه مثبت تست دوپینگ علا عبدالزهرا،‌ هافبک ملی‌پوش عراقی را به سازمان متبوع او ارایه نکرد. دکتراحمد‌هاشمیان گفت: «فیفا 2 یا 3 بار از ما خواست اطلاعات مربوط به دوپینگ این‌هافبک عراقی را در اختیار آنها قرار دهیم. ما نیز متعاقب این درخواست فیفا مکاتباتی را با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ انجام دادیم. نمی‌دانم درحال حاضر وضع این بازیکن به کجا رسیده است اما در آن زمان دوپینگ این بازیکن مثبت اعلام شده بود.» ظاهرا به نبی اجازه داده نشد این خبر را در پایان بازی با عراق اعلام کند!
نکونام به رکورد   رسید
جواد نکونام،کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران با حضور در دیدار مقابل تیم‌ملی عراق به رکورد علی دایی که با ۱۴۹ بازی دارای بیشترین بازی ملی بود، رسید اما زننده پنالتی سوم در ضیافت جبار پنالتی‌ها تا مدت‌ها از رقابتی که او را به رکورد دایی رساند با حسرت یاد خواهد کرد.
نکات آماری
ضرغام اسماعیل که هم در جریان بازی و هم در ضربات پنالتی گل زد، بهترین بازیکن میدان شد اما در سایر آیتم‌های آماری، عراق الزاما بهتر از ما نبود. 4 شوت بیشتر در چارچوب به اضافه 4 شوت بلوکه شده افزون‌تر، برتری عراق در آیتم‌های آماری محسوب می‌شد. حریف 63‌درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و 5 کرنر بیشتر ازما زد اما تنها آفساید بازی از آن ما شد؛ ضمن این‌که عراق 85 و ایران 74‌درصد در ارسال پاس دقت داشتند. هر چند 9 تکل بیشتر از عراقی‌ها زدیم اما 4 سانتر کمتر از آنها داشتیم. در خطاها اما اختلاف خیلی زیاد بود؛ 23 خطای عراق مقابل 9 خطای ما.
اما آینده
تیم ملی فوتبال ایران پس از حذف از جام ملت‌های آسیا روز شنبه 4 بهمن به کشور باز می‌گردد. پلیس به منظور جلوگیری از درگیری هواداران دو تیم آنها را از اطراف هتل متفرقه کرد و به هیچ‌کس اجازه ورود به هتل را نداد. هواداران ایرانی بازیکنان را هنگام ورود به هتل تشویق کردند و اشکان دژاگه به همراه رضا قوچان‌نژاد با هواداران تیم‌ملی ایران عکس انداختند. پرچم خلیج فارس در ورزشگاه باز شد هرچند حالا به‌خاطر باخت تیم‌ملی نیمه برافراشته شده اما هنوز امید در این تیم‌ملی موج می‌زند. انتظار قهرمانی آسیا، 43 ساله می‌شود اما تیم ایران توان برخاستن را دارد و این موضوع از برگشت‌های حماسی پس از هر گل عراق مشهود بود.


تعداد بازدید :  515