شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
در 3 ماهه نخست صورت گرفت
۱۹۱ نفر قربانی قرص برنج شدند

سازمان پزشکی قانونی تعداد متوفیان به علت مسمومیت با قرص برنج را در سه ماه نخست امسال ۱۹۱ نفر اعلام کرد که بر این اساس تهران با ۸۹ کشته رکورددار محسوب می‌شود.
بر این اساس طی‌ سال گذشته 661 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین در این گزارش آمده است در 3ماهه نخست امسال 191 نفر شامل 79 زن و 112 مرد به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شده‌اند.
تعداد متوفیان در مدت مشابه ‌سال گذشته 169 نفر شامل 72 زن و 97 مرد بوده است که این تعداد رشد 13‌درصدی کشته‌شدگان در بهار 93 را نسبت به بهار 92 نشان می‌دهد. بیشترین متوفیان در استان‌های تهران با  89نفر، مازندران با 30 و گیلان با 19 نفر ثبت شده است. قرص برنج از سموم کشنده محسوب می‌شود که حتی استنشاق بوی آن نیز فرد را دچار مسمومیت می‌کند و خطر مرگ را به همراه دارد به‌طوری که در ماه گذشته اعضای یک خانواده در بندرعباس به علت استنشاق بوی قرص برنج از طریق کانال کولر جان خود را از دست داده‌اند.
رشد 14‌درصدی مرگ با قرص برنج
قرص برنج درحالی همچنان در کشور قربانی می‌گیرد که برخی عطاری‌ها برای کسب سود بیشتر اقدام به فروش آن به صورت زیرزمینی می‌کنند. مرگ بر اثر مسمومیت با قرص برنج درحالی رشد 13‌درصدی داشته که اغلب قربانیان به قصد خودکشی اقدام به خوردن آن کرده بودند.
دکتر غلامعلی جعفری متخصص سم‌شناسی دراین‌باره می‌گوید:  در مسمومیت با قرص‌های دیگر 99‌درصد بیماران زنده می‌مانند اما در مسمومیت با قرص برنج 99‌درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند.  گاهی برخی افراد برای ترساندن اطرافیان خود اقدام به مصرف قرص برنج می‌کنند غافل از این‌که مصرف این قرص هیچ راه برگشتی ندارد. اگر بشود قرص برنج را از عطاری‌ها جمع‌آوری کرد و در فروش آن نظارت‌های لازم را داشت، می‌توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.
این متخصص با اشاره به راه‌های پیشگیری از مرگ با قرص برنج اضافه می‌کند:  بهترین راه این است که فردی که با قرص برنج خودکشی کرده سریع به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شود.  انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت‌کشی خواهد شد.
به فردی که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص ایجاد گاز در معده است که این گاز به ریه‌ها راه یافته و در بین سلول‌ها پخش می‌شود. خوردن آب این روند را تسریع می‌کند.  البته اگر خانواده‌ها در خانه جوش شیرین یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش‌درمانی است.


تعداد بازدید :  55