شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
خارج از مرز

بازگشایی پرونده مرگ مشکوک پابلو نرودا
بعد از 41‌سال از مرگ مشکوک «پابلو نردوا» شاعر مطرح ادبیات جهان بررسی‌های جدید در پرونده مرگ او آغاز شد.
«فرانسیسکو آوگاس» سخنگوی دولت شیلی با بیان دوباره این‌که احتمالا مرگ «پابلو نرودا» در‌ سال 1973 یک قتل بوده است، از آغاز بررسی‌های جدید در این پرونده گفت. نرودا یکی از حامیان سرسخت «سالوادور آلنده» رئیس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی بود و فقط ‌12 روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی «آلنده» انجامید‌، در بیمارستان درگذشت و برخی معتقدند او به‌دلیل این‌که قصد داشت رهبری حزب مخالفان حکومت را برعهده بگیرد، به قتل رسیده است.
پیش از این، متخصصانی از آرژانتین و اسپانیا برای نبش قبر «پابلو نرودا» پس از گذشت 40‌سال به نیروهای صلیب‌سرخ بین‌المللی پیوستند و پس از انجام آزمایشاتی که 6‌ماه به طول انجامید، کارشناسان اعلام کردند هیچ‌گونه سمی در بدن او یافت نشده و مدعی شدند که مواد شیمیایی یافت‌شده در بدن نرودا کاملا منطبق با داروهایی است که او برای درمان بیماری‌اش مصرف می‌کرد. با این حال، سخنگوی دولت شیلی که رئیس اداره حقوق بشر این کشور نیز است، در جدیدترین اظهارنظر خود عنوان کرد، شواهد اولیه‌ای مبنی بر این‌که «نردوا» با مسمومیت به قتل رسیده است، وجود دارد و آزمایشات جدیدی روی بقایای این شاعر برنده جایزه نوبل ادبیات انجام خواهد شد تا دلایل مستقیم و غیرمستقیم مرگ او کشف شود.

 10 ماهیگیر در آب‌های کره غرق شدند
قایق ماهیگیری با یک کشتی باری برخورد کرد و حادثه دریایی تلخی را در آب‌های کره‌جنوبی رقم زد. 10 ماهیگیر چینی در این حادثه ناپدید شدند.
این حادثه دریایی شامگاه پنجشنبه در آب‌های نزدیک جزیره تفریحی «جِجو» در جنوب کره رخ داد که در پی آن 10 ماهیگیر چینی مفقود شدند و هنوز اثری از آنها یافت نشده است.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، قایق ماهیگیران چینی در مجموع 13 سرنشین داشته که 3 نفر از آنها نجات داده شدند اما 10 نفر دیگر ازجمله کاپیتان و مهندس ارشد آن هنوز ناپدید هستند.


تعداد بازدید :  468