شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
نشستن زیاد مرگ را نزدیک می‌کند

شهروند| نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، افرادی که هر روز ساعات طولانی را به صورت نشسته روبه‌روی رایانه یا تلویزیون سپری می‌کنند حتی اگر ورزش هم بکنند با خطر زیاد ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان و طول عمر کوتاه مواجه هستند.
به گزارش ایرنا از لایو ساینس، محققان دانشگاه «تورنتو» در بیانیه‌ای اعلام کردند: بیش از نیمی از متوسط روز یک فرد به صورت نشسته روبه‌روی رایانه  یا تلویزیون سپری می‌شود که این موضوع خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد.
مطالعه این محققان همچنین نشان داد که حتی ورزش کردن نیز به‌رغم فوایدی که برای تقویت وضع سلامتی دارد اما به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از نشستن طولانی‌مدت را کاهش دهد. محققان در این مطالعه، 47 مطالعه را در زمینه ارتباط میان نشستن و میزان مرگ‌ومیر بررسی کردند.
این مطالعه نشان داد: افرادی که برای دوره‌های طولانی می‌نشینند نسبت به افرادی که کمتر می‌نشینند، بیشتر احتمال دارد که بر اثر مشکلات سلامتی جان خود را از دست بدهند.
محققان می‌گویند: نشستن بیش از 8ساعت اثرات منفی بر سلامتی دارد. نشستن بیش از حد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی را 18‌درصد و خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان را 17‌درصد افزایش می‌دهد. نشستن طولانی‌مدت با افزایش 91‌درصدی ابتلا به دیابت نوع دو ارتباط دارد و خطر ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی - عروقی را به ترتیب 13 و 14‌درصد افزایش می‌دهد.
محققان متوجه شدند که نشستن طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، روده، راست روده، آندومتر و تخمدان را نیز افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که حتی ورزش کردن هم نمی‌تواند خطرات ناشی از نشستن طولانی‌مدت را به‌طور کامل برطرف سازد.
برای مثال محققان در این مطالعه متوجه شدند که خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با نشستن طولانی‌مدت در افرادی که برای مدت‌های طولانی می‌نشستند اما ورزش می‌کردند نسبت به افرادی که کم ورزش می‌کردند یا ورزش نمی‌کردند، تنها یک‌سوم کمتر بود. این مطالعه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

 


تعداد بازدید :  466