شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در زوریخ
دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا به ریاست عباس عراقچی و وندی شرمن در زوریخ آغاز شد. تیم مذاکره‌کننده ایران ساعت 10 و 30 دقیقه صبح به وقت زوریخ،  13 به وقت تهران گفت و گو‌های هسته‌ای خود با هیأت آمریکایی را از سر گرفت.
 مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر
 امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امورخارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و نیز پژمان رحیمیان از سازمان انرژی اتمی سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در زوریخ هستند.
قرار است در این دور از مذاکرات که تا امروز ادامه خواهد داشت بار دیگر همه موضوعات مورد اختلاف بررسی و مرور شود. نمایندگی اتحادیه اروپا در این دور از گفت و گو‌ها را هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد. همزمان، محمد جواد ظریف نیز که برای شرکت در مجمع جهانی داووس در سوییس بسر می‌برد، قرار است با جان کری همتای آمریکایی خود و سایر وزیران کشورهای 1+5 درباره مسائل مورد اختلاف هسته‌ای گفت و گو کند.
وزیر امور خارجه شب گذشته درتماس تلفنی که به درخواست فدریکا موگرینی انجام شد، با مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات مربوط به مذاکره هسته‌ای را بررسی کرد. روز گذشته لوران فابیوس، فیلیپ‌هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر و فدریکا موگرینی با انتشار مقاله‌ای از طرح جدید تندروهای آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کردند و آن را گامی به عقب خواندند. وزیران خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مقاله که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرد، نوشتند: ما یک فرصت تاریخی داریم که ممکن است دوباره بدست نیاید. چشم‌های دنیا روی ماست، باید تعهدمان به دیپلماسی و تلاش برای حل موضوع هسته‌ای ایران را در مهلتی که تعیین کرده‌ایم، نشان دهیم. این مطمئن‌ترین مسیر برای رسیدن به یک توافق جامع و آخرین راه حل است که دنیا و منطقه را امن‌تر خواهد کرد.

لغو تحریم‌های ضد‌ایرانی در دادگاه اتحادیه اروپا‎
دادگاه عالی اتحادیه اروپا تحریم‌های بانکی و کشتیرانی علیه ایران را لغو شده اعلام نمود. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال؛ دادگاه عالی اتحادیه اروپا تحریم‌های بانکی و کشتیرانی علیه ایران را لغو شده اعلام كرد. این دادگاه اعلام کرده است تحریم بانک‌های ایرانی و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلیل برنامه هسته‌ای را لغو شده اعلام می‌کند. دادگاه عالی اتحادیه اروپا در حکم جدید خود اذعان کرده است که سران منطقه یورو نتوانسته‌اند برای تصمیم خود جهت تحریم بانک تجارت ایران و مصادره اموال و منابع مالی این بانک شواهد و توجیهات کافی و محکمه‌پسند ارایه کنند.دادگاه اتحادیه اروپا حکم داده است که شواهد برای این‌که ثبات شود بانک تجارت در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته است، کافی نیست. دادگاه عالی اتحادیه اروپا در حکم دوم خود مدعی شده است که نمی‌تواند ثابت کند که شرکت «اوشن کاپیتال» که یک شرکت کشتیرانی است به همراه سایر شرکت‌ها و خطوط کشتیرانی که با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران «IRISL» در ارتباط هستند به ایران در مورد برنامه هسته‌ای و اشاعه سلاح اتمی کمک کرده‌اند. لذا تحریم‌های این شرکت نیز لغو شده
اعلام گردیده است.

مشاور سابق اوباما: به توافق با ایران نزدیک نیستیم
 دنیس رأس مشاور سابق رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد به دلیل این‌که ایران خواهان توافقی براساس شروط موردنظر خود است، به توافق با تهران بر سر برنامه هسته‌ای نزدیک نیستیم. به گزارش فارس، دنیس رأس مشاور سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز به سوالاتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و همین‌طور مسأله مقابله با داعش پاسخ داد. دنیس رأس درباره مقابله با داعش هم تأکید کرد که باید راهی برای کمک به نیروهای عراقی و کرد پیدا کرد تا آنها در نبرد با داعش بتوانند به موفقیت برسند.

 


تعداد بازدید :  424