شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
نمایش فیلم «شیار 143» در مراسم سالگرد بمباران اتمی هیروشیما
تلاش برای زنده نگه داشتن یاد قربانیان ظلم

در روزهایی که هنرمندان به‌عنوان چهره‌‌‌های صلح‌طلب درحال اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستند، گروهی از هنرمندان ایرانی هم به‌عنوان سفیران صلح به مناسبت مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و گرامیداشت یاد قربانیان این حادثه به کشور ژاپن سفر کرده‌اند. در پایان این مراسم که روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهوری کشور ژاپن و چند تن دیگر از مسئولان این کشور و هنرمندانی از ایران و سراسر کشورهای جهان برگزار شد، فیلم سینمایی «شیار 143» برای مردم ژاپن و صلح‌طلبان اکران شد.
نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان «شیار 143» در این مراسم با قرائت متنی، ضمن ابراز همدردی با مردم ژاپن بیان داشت: «کرامت انسانی بر این پایه استوار است که جان انسان‌ها را ارزشمند بشماریم. حتی به بهای از دست دادن جان خود و هستند انسان‌هایی که جان خود را فدای جان انسان‌های دیگر کرده تا تفاوت انسان با دیگر مخلوقات عالم نمایان باشد.» او با اشاره به جنایت‌های اخیر رژیم اشغالگر اسراییل در غزه ادامه داد: «در مقابل، در همین دنیا و در برابر دیدگان ما کسانی هم هستند که حیات خود را با ستاندن جان انسان‌ها و کودکان بیگناه غزه پیوند زده‌اند و با این فکر باطل به گستردگی جغرافیایی خود می‌اندیشند. آنها نمی‌دانند که برای ماندگاری باید بر دل‌ها حکومت کنند نه زمین‌ها و این شهرک‌ها و خانه‌هایی که روی زمین‌های آغشته به خون مردمان مظلوم فلسطین بنا می‌کنند، هیچگاه محل امنی نبوده و نخواهد بود و هرکس در آن سکنی گزیند، خواب آرامی را تجربه نخواهد کرد.» آبیار با ابراز امیدواری از این‌که روزی برسد تا سیاستمداران ظالم به مفهوم صلح در جهانی برسند که قرار بر این است انسان‌ها در کنار هم زندگی کنند نه در مقابل هم، خطاب به مردم ژاپن اعلام کرد: «تلاش شما در زنده نگه داشتن یاد کشته‌شدگان بمباران اتمی هیروشیما پس از گذشت 70‌سال از جنگ جهانی بسیار قابل‌تقدیر است و این که آموزه‌ای است برای زنده نگه داشتن یاد قربانیان ظلم برای جلوگیری از این جنایت در سراسر جهان. در کشور من نیز 8‌سال جنگ تحمیلی صورت گرفت که منجر به قربانی شدن بسیاری از هموطنانم شد.»
در حاشیه این مراسم، فیلمسازان صلح‌طلب به ساخت درناهای کاغذی که در فرهنگ ژاپنی به‌عنوان نماد صلح شناخته شده است، همت گماشتند. نکته جالب توجه در جریان نمایش فیلم «شیار 143» واکنش‌ها و گریه مردم ژاپن بعد از اکران این اثر بود که نشان می‌داد با مفاهیم آن ارتباط خوبی برقرار کرده و آن را نزدیک به فجایع انسانی سال‌هایی نه چندان دور در کشور خود دانسته‌اند. گفتنی است «شیار 143» که به همراه تعدادی از فیلم‌های سینمایی ایرانی همچون «ننه گیلانه»، «اتوبوس شب»، «فرش باد»، «تنهای تنهای تنها» و مستند «خاطراتی برای تمام فصول» در جشنواره صلح هیروشیما شرکت کرده ‌اند، روز شنبه 9 آگوست در توکیو نیز برای صلح‌طلبان ژاپنی و سایر کشورها به نمایش درمی‌آید. نرگس آبیار کارگردان برگزیده دوره اخیر جشنواره فیلم فجر به همراه پرویز پرستویی، کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد، بیژن نوباوه‌وطن، مصطفی رزاق‌کریمی و تعدادی دیگر از کارگردانان ایرانی برای حضور در جشنواره صلح هیروشیما به ژاپن سفر کرده‌اند. دبیری بخش فیلم‌های ایرانی در این جشنواره را پرویز پرستویی برعهده دارد.

 


تعداد بازدید :  69