شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
نکته‌های طلایی برای خرید از بازار طلا
به زبان زرگری اقتصاد را بشناسید

گروه اقتصادی شهروند| برای خرید از بازار طلافروشان دانستن برخی از اصطلاحات و نکات ضروری به نظر می‌رسد. بعضی از این اصطلاحات در فاکتورهای خرید شما درج می‌شود و بعضی دیگر را از زبان زرگرها خواهید شنید. علاوه بر این رازهایی وجود دارد که در صورت بی‌اطلاعی از آن، ممکن است شما را با ضرر قابل‌توجهی روبه‌رو کند.
واحدهای اندازه‌گیری
اونس: مقیاس جهانی بازار طلا برای سنجش قیمت‌هاست. یک اونس تقریبا برابر با 1/31 گرم است که با عیار 24 سنجیده می‌شود.
مثقال: واحد مثقال در بازار ایران یک اصطلاح رایج است. یک مثقال تقریبا معادل 608 /4 گرم طلا است.
سوت: هر گرم معادل 1000 سوت است.
قیراط: یک قیراط معادل 200 سوت است. به عبارت دیگر یک گرم معادل 5 قیراط است.
عیار و وزن سکه‌های طلا
تمام قطعات سکه اعم از سکه کامل، نیم و ربع عیار 22 دارند.  هر سکه تمام بهار آزادی اعم از سکه امامی یا طرح جدید 133/8 گرم وزن دارد. سکه نیم بهار تقریبا وزنی معادل 066/4 گرم و سکه ربع بهار آزادی تقریبا 032/2 گرم وزن دارد.
اصطلاحات طلافروشان
مظنه:  وقتی در این بازار صحبت از مظنه می‌شود منظور این است قیمت یک مثقال طلا با عیار 17 چقدر است؟
ری گیری: به جایی گفته می‌شود که عیار طلا را تشخیص می‌دهند.
انگ: به شماره‌ای گفته می‌شود که ری‌گیری به‌عنوان عیار روی طلای آب شده حک می‌کند.
چند راز بازار طلا
دروغ طلای 24 عیار: ممکن است پشت ویترین بسیاری از طلافروشی‌ها با مصنوعاتی مواجه شوید که ادعا می‌شود طلای 24عیار است اما بهتر است بدانید این ادعا تنها یک دروغ بزرگ است. به گفته فعالان بازار طلا، طلای 24 عیار بسیار نرم است و قابلیت شکل‌دهی در قالب زیورآلات را ندارد. این عیار طلا را تنها می‌توانید در قالب شمش‌های طلا ببینید.
سکه بخرید: اگر هدفتان از خرید طلا سرمایه‌گذاری در این بازار است بهتر است به جای خرید زیورآلات، سکه بخرید زیرا در ازای خرید زیورآلات از شما هزینه اضافه‌ای با عنوان مزد ساخت دریافت می‌شود اما سکه مزد ساخت ندارد. بنابراین خرید سکه برای این دسته از افراد راهکار
عاقلانه‌تری است.
تقلب طلای دست دوم: برخی از طلافروشان با فروش طلای دست دوم به جای طلای نو از خریداران مزد ساخت دریافت می‌کنند در صورتی که فروشندگان اجازه ندارند برای فروش طلای دست دوم مزد ساخت بگیرند. برای آن‌که بتوانید طلای دست دوم را از طلای نو تشخیص دهید به قفل آن نگاه کنید. قفل طلای دست دوم نسبت به سایر بخش‌های طلا کمتر براق است یا دچار خط و خدشه شده است.


تعداد بازدید :  179