شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
توليد پسماندهای خانگی خطرناک در قزوين

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: برخی از پسماندهای تولید شده در خانه جزو پسماند خطرناک بوده و شهروندان هیچ اطلاعی از خطرات احتمالی آن ندارند.  
مجتبی منتظری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بی‌اطلاعی برخی از شهروندان از خطرات پسماندهای خطرناک خانگی موجب می‌شود این نوع زباله‌ها با پسماند عادی مخلوط شود.  
وی با بیان این‌که مواد زاید خطرناک خانگی در حدود یک‌درصد وزنی پسماندهای خانگی را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: در این نوع پسماندها همواره مقدار زیادی مواد زاید خطرناک یافت می‌شود که ناآگاهانه در سطل‌های زباله و به صورت مخلوط با پسماند عادی رها می‌شوند.  
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد:  مواد بهداشتی- درمانی، پاک کننده‌ها، قوطی‌های رنگ، حشره کش‌ها و باتری‌های جیوه‌ای ازجمله این مواد هستند هنگامی که این مواد در محیط‌زیست رها شوند می‌توانند تهدیدی جدی برای ارگانیسم‌های زنده باشند.  
وی یادآور شد: پسماندهای خطرناک خانگی می‌توانند در هر جایی از خانه مثل انباری، حمام، حیاط خلوت و آشپزخانه یافت شوند و ممکن است افراد از آن غافل باشند و به راحتی و بدون اطلاع آن را با پسماندهای عادی خانگی مخلوط کنند.  
منتظری از انواع پسماندهای خطرناک خانگی به سموم، موادمنفجره و موادخورنده و مواد قابل اشتعال اشاره کرد و افزود:  برخی دیگراز پسماندهای خطر ناک خانگی مانند ضدعفونی کننده‌ها، واکس‌ها، شوینده‌ها، لوازم آرایشی، داروها، حلال‌ها، رنگ‌های سربی و آلکیدی، آفت‌کش‌هال، روغن و گریس، باتری‌ها و لامپ‌ها در تمامی منازل یافت می‌شود که حتما باید از پسماند عادی خانگی جدا شود.  

 


تعداد بازدید :  54