شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
حذف ميگو از سبد غذايي بوشهري ها

  از سبد غذايي بوشهري ها
فصل صید میگو در استان بوشهر از یک هفته پیش آغاز شده و حدود 10‌هزار صیاد استان بوشهر با استفاده از شناورهای خود اعم از قایق صیادی و لنج‌ها به دریا رفته‌اند تا عمل صید میگو را  انجام دهند.
قایق‌ها یکی پس از دیگری از سفر صیادی خود برمی‌گشتند ولی تور آنها مثل همیشه پر از میگو نبود و امسال نسبت به‌سال گذشته شاهد کاهش بسیار شدید ذخایر میگو در دریا و به تبع آن کاهش صید صیادان هستیم.
صید پایین صیادان باعث شده است تا کاهش عرضه و بالا بودن میزان تقاضا برای خرید میگو منجر به افزایش قیمت میگو شود که این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.
یکی از شهروندان بوشهری که برای خرید میگو به اسکله مراجعه کرده بود به مهر گفت: پارسال میگو را با قیمت 10 تا 12‌هزار تومان می‌خریدیم ولی امسال قیمت میگو به بالای 20‌هزار تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: بالا رفتن قیمت میگو باعث شده است تا نتوانیم میگو را خریداری کنیم و هم اکنون با قیمت پارسال باید میگوی درجه 2 و درجه 3 را بخریم که اندازه آنها بسیار کوچکتر از میگوی بزرگ است.
یکی از صیادان بوشهری نیز گفت: متاسفانه امسال وقتی به دریا می‌رویم با مقدار صید کمتری روبه‌رو می‌شویم و حتی نصف پارسال خود هم نتوانسته‌ایم صید کنیم.
وی تأکید کرد: صید بی‌رویه در فصل خارج از فصل صید و به‌صورت غیرمجاز باعث شده تا شاهد کاهش ذخایر میگو در دریا باشیم و این موضوع کاهش صید و افزایش قیمت میگو را
در‌پی داشته است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر هم با اشاره به کاهش 57‌درصدی صید میگو در آب‌های استان بوشهر، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش میزان صید، کاهش ذخایر دریاها ست.
عبدالحسن تنگستانی با اشاره به برخی مشکلات کاهش ذخایر دریایی، تصریح کرد: صید غیرمجاز به‌ویژه در خارج از فصل صید باعث می‌شود که شاهد کاهش ذخایر دریایی باشیم.
وی ادامه داد: هر چند در‌سال جاری شاهد کاهش میزان صید هستیم، ولی میزان صید تنها نسبت به‌سال گذشته کاهش یافته   و میزان صید در حد متوسط 10‌سال گذشته است.
 معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد:  در‌سال گذشته بیش از 2‌هزار و 420 تن میگو در استان صید شد ولی متوسط میزان صید میگو در آب‌های استان بوشهر طی 10‌سال گذشته یک‌هزار و 500 تن بوده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با اشاره به افزایش قیمت میگو اظهار داشت: هزینه‌های صید برای صیادان افزایش یافته است که می‌توانیم به گرانی هزینه‌ها، قیمت گازوئیل و ادوات صید اشاره کنیم.
حسین بهمنیاری با اشاره به این‌که صیادان بوشهری از ابتدای فصل صید تاکنون 600 تن میگو برداشت کرده‌اند، خاطرنشان ساخت:  این میزان برداشت با میانگین صید طی 10‌سال گذشته برابری می‌کند ولی نسبت به‌سال گذشته کاهش بسیاری داشته است.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین عواملی که در کاهش میزان ذخایر میگو در دریا تاثیرگذار بوده است می‌توانیم به صید غیرمجاز، تغییرات محیط‌زیست و آلودگی ناشی از اکتشافات نفتی اشاره کنیم.
مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به این‌که یک‌هزار قایق و500 لنج در استان بوشهر برای صید به دریا رفته‌اند، تأکید کرد:  صیدهای غیرمجاز با استفاده از روش‌های کف‌روب باعث شده است تا بسیاری از لاروها و بچه میگوها که در کف دریا زندگی می‌کنند از بین بروند و شاهد کاهش ذخایر هستیم.
وی در ادامه با بیان این‌که صادرات میگوی دریایی استان بوشهر ممنوع است، اضافه کرد:  تلاش ما این است که نیازهای مردم استان بوشهر از میگوهای صیدشده تأمین شود و این میگو برای مردم استان بوشهر عرضه و به فروش برسد و ارسال میگوی دریایی به دیگر استان‌ها یا صادرات آن ممنوع است.
بهمنیاری اضافه کرد: هم‌اکنون میگو در بازار بوشهر به قیمت 18 تا 20‌هزار تومان عرضه می‌شود که افزایش زیادی نسبت به سال‌های گذشته داشته است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد بهبود وضع میگو باشیم.
مدیرکل شیلات استان بوشهر از افزایش عرضه میگو از هفته آینده در اسکله‌های صیادی استان بوشهر خبر داد و افزود: تردد لنج‌ها در آب‌های استان بوشهر از هفته آینده افزایش می‌یابد و افزایش صید میگو، کاهش قیمت آن را در پی خواهد داشت.


تعداد بازدید :  112