شماره ۴۷۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
سیدمحمود میرلوحی:
امیدواریم تک صدایی‌های موجود در وزارت کشور از بین برود

شهروند| پس ازانتصاب سیاسی‌ترین پست در میان وزارتخانه‌های دولت، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نحوه تعامل محمدحسین مقیمی معاون سیاسی جدید وزارت کشور آغاز شده است. با توجه به سوابق مقیمی به‌عنوان سیاستمداری نزدیک به اصلاحات حالا گروه‌های اصلاح‌طلب انتظاراتی بیش از پیش از وزارت کشور دارند. سیدمحمود میرلوحی معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات می‌گوید امیدوار است
 تک صدایی‌های موجود در وزارت کشور از این پس جای خود را به چند صدایی بدهد.
معاون سیاسی وزارت کشور را تا چه اندازه می‌شناسید؟
آقای مقیمی آدم ریشه‌دار و زحمت کشیده‌ای است و در مجموعه اصلاحات و دولت‌های پیش از آن از استانداران مورد احترام بوده و هنوز هم ارتباطاتش با اصلاح‌طلبان وسیع است.
انتصاب محمدحسین مقیمی چقدر می‌تواند فشار سیاسی را که گروه‌های رقیب اصلاحات بر این جناح و احزاب آن وارد می‌کنند خنثی کند؟
وزارت کشور یک مجموعه حرفه‌ای است اما کسانی که در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند
 به لحاظ سوابق تا اندازه زیادی ضعیف بوده‌اند. آقای مقیمی از مدیران باسابقه وزارت کشور بوده است. او سابقه معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها را در کارنامه دارد و در استان‌های مختلف فعالیت کرده که همین موضوع باعث می‌شود مجموعه زیرنظر او تقویت شود. اما به‌هرحال نباید فراموش کنیم آقای رئیس‌جمهوری پیش از انتخابات وعده‌هایی هم داد که آن وعده‌ها براساس نیازهای کشور بود. به‌هرحال تا سال‌ها کشور براساس فضای امنیتی و فشار بر احزاب و
 ان جی او‌ها اداره شد. درحال حاضر حتی اصولگرایان سنتی و اصلاح‌طلبان هم بر سر این موضوع که فضا باید برای احزاب باز شود اختلاف چندانی ندارند و هر دو معتقدند گفت‌وگو و نشست با احزاب از سوی معاونت سیاسی وزارت کشور در سطح مقبولی از سر گرفته شود. البته ما هنوز انتظار نداریم که شرایط مانند دوره اصلاحات پیش برود اما حداقل انتظار این است که از فشار و محدودیت به یادگار مانده از دوران احمدی‌نژاد فاصله بگیریم.
شما دارای سوابقی در مجموعه وزارت کشور هستید، فکر می‌کنید اساساً معاون سیاسی وزارت کشور دارای چه اختیاراتی است و چه انتظاراتی می‌توان از این معاونت داشت؟
به هر حال نمی‌توان گفت اختیارات قانونی خاصی دارد اما واقعیت این است که در مجموعه وزارت کشور عملاً معاون سیاسی را به‌عنوان قائم مقام وزیر می‌شناسند و در گذشته هم به این صورت بوده است که در غیاب وزیر شخصی که جایگزین وزیر می‌شده است معاون سیاسی بوده. چنین پست مهمی چندماه خالی بوده است و حالا انتصاب آقای مقیمی پیامی که دارد این است که همه امیدوارند مجموعه وزارت کشور از برخی بلاتکلیفی‌ها در حوزه‌های سیاسی و احزاب
 در بیاید. وزارت کشور نمی‌تواند تک‌صدا باشد و الان هم انتظار موجود این است که این وزارتخانه از تک‌صدایی دربیاید.
بر چه مبنایی فکر می‌کنید یک وزارتخانه ممکن است تک‌صدایی شود؟
در 8‌سال دولت احمدی‌نژاد همه شاهد بودند که همین تک‌صدایی در وزارت کشور و سایر بخش‌های دولت چه ضربه‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد. در آن زمان بعضی از مدیران فکر می‌کردند می‌توان کشور را به صورت تک‌صدایی اداره کرد اما حالا که دیگر بیشتر عقلای قوم به این نتیجه رسیده‌اند که اداره کشور به صورت تک‌صدایی امکانپذیر نیست انتظار این بود که در معاونت سیاسی وزارت کشور شخصی منصوب شود که حداقل ممانعتی بر تحقق این موضوع نداشته باشد.
خدا رحمت کند مرحوم عسگراولادی را، ایشان در جلسات دعوت می‌شد و حضور پیدا می‌کرد. در استان‌ها نمایندگان موتلفه دعوت می‌شدند و حضور پیدا می‌کردند اما این رسم نادرست در زمان دولت‌های نهم و دهم پایه‌گذاری شد که تنها از اطرافیان دولت دعوت شد و آنها در امور دخالت می‌کردند.
با این انتصاب امیدوار هستید که تک‌صدایی‌های گذشته در وزارت کشور به پایان برسد و احزاب دیگر اصلاح‌طلب نیز شروع به ایفای نقش کنند؟
بله امیدواریم، البته درحال حاضر هم بیشتر مدیران وزارت کشور به دلایلی غیراز سابقه در این وزارتخانه دعوت به کار شده‌اند. با شناختی که از آقای مقیمی داریم انتظار داریم ارتباطات با احزاب و ان جی او‌ها تقویت شود و معاون سیاسی وزارت کشور پیش از انتخابات مجلس دیدگاه‌های خود را بتواند مطرح کند.


تعداد بازدید :  102