شماره ۴۷۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

از دست رفتن اندلس
523‌  سال پیش، برابر با نوزدهم ژانویه 1492 میلادی، با سقوط شهر غرناطه (گرانادا) به دست کاتولیک‌‌ها و تصرف این شهر توسط مسیحیان، آخرین حکومت اسلامی در اسپانیا از بین رفت. غرناطه، پادشاهی مسلمان‌نشینی در شبه‌جزیره ایبری اسپانیا بود که در اوایل سده سیزدهم میلادی بنیاد نهاده شد. سابقه حضور مسلمانان در اسپانیا به نیمه دوم قرن هفتم میلادی بر می‌گردد که ارتش اسلام به فتح اسپانیا روی آورد و پس از پیروزی نام اندلس را بر آن نهاد.

درگذشت شاه عباس
386‌ سال پیش، برابر با بیست و نهم دی 1007 خورشیدی، شاه عباس یکم با نام اصلی عباس میرزا، معروف به شاه عباس کبیر، نام‌دارترین پادشاه دوره صفویان درگذشت. او فرزند سلطان محمد خدابنده و پنجمین شاه از دودمان صفوی است که بر ایران به مدت بیش از ۴۲‌سال با اقتدار کامل حکمرانی کرد. شاه عباس به معماری، موسیقی، نقاشی و شعر علاقه داشت و میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، بخش‌هایی از عمارت چهل‌ستون، چهارباغ و پل‌های سی‌وسه‌پل و خواجو بر روی زاینده رود از آثار به‌جای مانده از دوران سلطنت او هستند .

زادروز فرهاد مهراد
71‌ سال پیش، برابر با بیست و نهم دی 1322 خورشیدی، فرهاد مِهراد، خواننده، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی در تهران به دنیا آمد. فرهاد از خوانندگان صاحب‌نام راک ایرانی بود و نخستین آلبوم راک‌اند رول ایران را منتشر کرد. از معروف‌ترین آهنگ‌های او می‌توان به «جمعه»، «کودکانه»، «وحدت»، «گنجشکک اشی مشی» و «شبانه» اشاره کرد. فرهاد آهنگ‎هایی نیز به زبان‎هایی غیراز فارسی دارد. فرهاد به بیماری هپاتیت C مبتلا بود و برای معالجه عوارض کبدی ناشی از آن در خرداد ۱۳۸۱ به فرانسه رفت. او نهم شهریور همان‌ سال پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن ۵۹ سالگی درگذشت و در گورستان تیه پاریس دفن شد.


تعداد بازدید :  254