شماره ۴۷۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۹ دي
صفحه را ببند
مراسم نكوداشت محمدعلي كشاورز،«پدرسالار» سينماي ايران برگزار شد
مردي كه دانه‌هاي دلش پيداست

شهروند| محمدعلی کشاورز مدت‌هاست که در بستر بیماری است؛ به همین خاطر است که در این مدت فعالیت‌های کمتری در حوزه سینما و تلویزیون داشته است؛ اما همچنان خاطره نقش‌های ماندگاری که در این سال‌ها ایفا کرده است، به یاد مانده است. شنبه شب، مراسم نکوداشت شش دهه فعالیت هنری و فرهنگی محمدعلی کشاورز که به‌عنوان «پدرسالار سینمای ایران» از او یاد می‌شود، برگزار شد؛ هنرمندی که از سوی دوستدارانش اینگونه توصیف شد؛ «دانه‌های دلش پیداست».
محمدعلی کشاورز، در این مراسم به این مسأله اشاره کرد: «از آقای دعایی(مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) که از علمای بسیار فهمیده این مملکت هستند، تشكر كنم. اگر روزنامه اطلاعات را بخوانید، می‌بینید که هیچ مساله‌ای ندارد. مخلص همه شما هستم. امشب یکی از شب‌های خاطره‌انگیز من است برای این‌که در میان مردم مملکت خودم هستم. عزیزان من‌، بنده هر کاری کردم، از شما مردم ایران الهام گرفتم و فقط مردم ایران. من جای جای مملکت خودم را دیدم به جوانان نیز توصیه می‌کنم جای‌جای مملکت خود را بشناسند. بروید و ببینید. ما که از گردونه خارجیم اما شما جوانان هستید که مملکت عزیز ما را پیش خواهید برد. جوانان باید سرزمین خودشان را بشناسند. وقتی در یک سناریویی نقشی را به شما دادند به فرض، اگر در بلوچستان کار می‌شد، بروید و ببینید که چه بوده است احساسات و عواطف آنها را بشناسید.»
پدرسالار سینما و تلویزیون ایران در مراسم تجلیلش گفت:  «امشب یکی از شب‌های خاطره‌انگیز من است؛ برای این‌که در میان مردم مملکت خودم هستم.»
در شب تجلیل از محمدعلی کشاورز بسیاری از هنرمندان دوستدارش در کنارش بودند و اگر هم نبودند‌، از دور به او تبریک گفتند؛ هنرمندانی همچون عزت‌الله انتظامی-آقای بازیگر سینمای ایران - از طریق پیامک اینگونه به محمدعلی کشاورز تبریک گفت: «بزرگداشت شما را تبریک می‌گویم؛ اگرچه دیر شد باز جای شکرش باقی است. کوچکتر شما عزت...» پری صابری - کارگردان تئاتر – به او پیامک زد. از این گفت که به خاطر سفر نمی‌توانسته به مراسم بیاید؛ اما مشتاق حضور در این جمع بوده است. فریماه فرجامی که به هنگام آمدن روی سن با تشویق حاضران روبه‌رو شد، در ابتدا گفت:  از همه سپاسگزارم؛ به خاطر شما کار می‌کنم، به خاطر شما زندگی می‌کنم و زنده هستم و به‌خاطر شما تئاتر و سینما را تکرار می‌کنم. آقای کشاورز عاشق شما هستم. به‌خاطر کارهای خوبی که کردید از شما سپاسگزارم. همیشه به یادتان هستم. مادر را یادم هست آقای کشاورز. برای بزرگداشت پدرسالار خیلی‌ها آمده بودند، در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده‌ اصغر همت بود‌، وي محمدعلی کشاورز را یکی از قافله‌سالاران تئاتر این مملکت دانست: «هنوز هم که وقتی شما کارنامه او را بررسی می‌کنید، به‌رغم این‌که سه دهه گذشته است ما به آن شکلی که باید و شاید از وجود او و خیلی از این عزیزان محروم بودیم. اینها بودند که از تئاتر آمدند و به سینما آبرو و حیثیت دادند.‌ سال 48 وقتی که ما هنوز دانش‌آموز بودیم و در شیراز تئاتر کار می‌کردیم، نخستین‌بار چشمم به جمال آقای کشاورز روشن شد. اسمش را زیاد شنیده بودیم. در کنار آقای انتظامی و آقای نصیریان به تئاتر شیراز آمدند. ما خیلی کوچک بودیم و اینها را نگاه می‌کردیم و آینده خودمان را در سیمای آنها می‌دیدیم و یک وجدی در ما به وجود می‌آمد آن موقع آقای کشاورز 37 ساله بود اما الان 60-70 ساله‌های تئاتر در گوشه و کنار این مملکت بدون این‌که استفاده‌ای از آنها بشود عمرشان را می‌گذرانند.»
 دکتر سعیدآبادی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – هم درباره کشاورز سخنرانی کرد. ایرج راد - مدیرعامل خانه تئاتر- هم محمدعلی کشاورز را یکی از هنرمندان بزرگی دانست که نه‌تنها در عرصه هنر به‌عنوان انسانی بزرگ از او یاد می‌شود، بلکه انسانیتش زبانزد عام و خاص است.
اکبر زنجانپور هم درباره او گفت: «اولین باری که در خدمت این هنرمند بودم در سریال «آتش بدون دود» بود. سپس در‌سال 55 «شطرنج باد» را در خدمت ایشان بودم و همچنین تئاترهایی که از این هنرمند دیدم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که آدم‌ها در زندگی‌شان از تولد تا پایان، حرکت می‌کنند، مراحل را طی می‌کنند و خمیده می‌شوند اما آدم‌های هنرمند به‌ویژه محمدعلی کشاورز اینطور نیستند. او یک نفر است از تولد شروع کرد و به این‌جا رسید ولی همین یک نفر چندین آدم را با خودش جلو برد؛ یعنی این آدم‌ها را زندگی کرد؛ یعنی یک کشاورز با صد نقشی که ایفا کرد. حال ببینید بازیگرانی مثل کشاورز چقدر آدم‌ها را تجربه کرده‌اند نباید بگذاریم این هنرمندان گوشه تنهایی بروند. قدر کشاورزها را بدانیم.»
 - سامان احتشامی - نوازنده - که در مراسم یادبود شش دهه فعالیت فرهنگی و هنری محمدعلی کشاورز حاضر شده بود‌، به پاس آن، چند قطعه از آثار به‌یادماندنی محمدعلی کشاورز را اجرا کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قطعه «پدرسالار» اشاره کرد.
- در این مراسم همچنین کلیپی از آثار محمدعلی کشاورز برای حضار پخش شد که با تشویق پرشور آنان همراه شد.
مراسم تجلیل از محمدعلی کشاورز
- در پایان این مراسم از طرف سردار طلایی تابلویی به‌عنوان یادگاری به محمدعلی کشاورز اهدا شد. همچنین ایرج راد به نمایندگی از خانه تئاتر هدیه‌ای را به این هنرمند اهدا کرد.
سعید سلطانی - کارگردان ستایش - نیز هدیه‌ای را به پاس شش دهه فعالیت هنری محمدعلی کشاورز به وی تقدیم کرد.
در عین حال از طرف فرهنگسرای رسانه نیز تابلویی به محمدعلی کشاورز اهدا شد.
در پایان هر یک از هنرمندان روی تمبر اختصاصی محمدعلی کشاورز یادگاری نوشتند و با این هنرمند عکس یادگاری گرفتند.
- حضور مردم و علاقمندان به محمدعلی کشاورز در مراسم تجلیل از این هنرمند، باعث شده بود که سالن فرهنگسرای ارسباران شلوغ شده و بسیاری ایستاده مراسم را نظاره‌گر بودند.

 


تعداد بازدید :  201