شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
روش ترکیبی برای کاهش آلودگی صوتی در جاده‌های هلند

امروزه قریب به یقین تمام شهرهای دنیا که با رشد جمعیت همراه هستند، از آلودگی صوتی رنج می‌برند. منابع این آلودگی هم بسیار متنوع است. از پروژه‌های ساختمانی گرفته تا وسایل پرسرو صدای خانگی، از تردد خودرو گرفته تا صدای آزاردهنده سیستم‌های تهویه مطبوع خانه‌ها، همه آثار روانی مخربی بر ذهن انسان دارند. اگرچه در همه کشورهای پیشرفته سعی شده با تصویب قوانین ضد آلودگی از افزایش این نوع آلودگی جلوگیری شود. مثلا در آلمان و هلند، در بسیاری از بزرگراه‌ها که در مجاورت مناطق مسکونی هستند، دیوار ضد صوت درست کردند تا ساکنان آن مناطق دچار آسیب‌های ناشی از صدای بوق خودرو و تردد آنها نشوند. شهر نیخمگن، ایالت گلدرلند هلند، روستای آلورنا و جوامع محلی به شدت از سر و صدای ترافیک و تردد خودرو‌ها رنج می‌بردند. در طول سده گذشته شهرهای نیخمگن، ویخن و مناطق اطراف آنها رشد بسیار زیادی پیدا کردند. ظهور چندین منطقه مسکونی جدید منجر به افزایش سطح ترافیک در جاده‌های محلی و منطقه‌ای شد. جاده Graafseweg در بین این دو شهر روزانه شاهد تردد 25هزار وسیله نقلیه نسبت به 15هزار در 10‌سال قبل است. با این سطح استفاده از این جاده طبیعتا میزان سر و صدا افزایش یافته و چیز عجیبی نیست که به همین میزان شکایت ساکنان محلی هم رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. مالکان جاده (استان گلدرلند) با همکاری شهرداری وینخن طرحی را برای حل این مشکل ترسیم کردند. این طرح اولین‌بار برای صاحبان تجارت و ساکنان منطقه در ‌سال 2004 بازگو شد. به منظور کاهش آلودگی صوتی به میزان کافی، طرح اولیه شامل احداث موانع صدایی با ارتفاع 4متر در هر دو طرف جاده بود.

رد این طرح توسط ساکنان محلی
طبیعی بود واکنش مردم محلی به یک دیوار صوتی 4متری در مقابل در خانه‌شان منفی است. تصویر کامپیوتری از این طرح روشن می‌کند که دیوار 4 متری نه‌تنها چهره روستا را تخریب می‌کند بلکه جامعه روستایی را به 2 بخش تقسیم می‌کند. درنتیجه این طرح رد شد. به همین دلیل برای حل چنین مشکلی رو به سوی خود ساکنان و بازرگانان و کارفرمایان این بخش آوردند. تجربه و حرفه‌شان کمک کرد به تعریف هدف‌های اولیه زیر:
بهبود جنبه‌های زیست‌محیطی، با کاهش سروصدای ناشی از ترافیک و بهبود کیفیت هوا
بهبود جریان ترافیک، کاهش تقاطع
تأکید بر ایجاد فضای سبز در حاشیه منطقه
حفظ ظاهر روستای آلورنا
حفظ و بهبود آلورنا به‌عنوان یک مکان جذاب برای زندگی
منطقه‌ای که برای این پروژه پوشش داده شد، شامل 70خانه که نیاز به کاهش آلودگی صوتی داشتند. در کل 90خانه یک کاهش بیش از 10دسی‌بل را تجربه کردند.
برای کاهش حجم ترافیک و صدای ناشی از تردد خودروها، 5روش اساسی و اولیه اتخاذ شد که به اندازه دیوار صوتی 4 متری موثر خواهد بود. این روش‌های ترکیبی زیر مقدار آلودگی صوتی را به بیش از 10 دسی‌بل کاهش داد.
انتقال و کاهش تعداد لاین‌های ترافیک
ایجاد جاده‌های فرورفته در برخی از قسمت‌ها
دیوارهای صوتی کم‌ارتفاع
استفاده از آسفالت ویژه مرغوب که صدای تردد خودروها را می‌گیرد.
کاهش حداکثر سرعت در سراسر منطقه آلورنا
ترکیب این روش‌ها منجر به کاهش سطح صدای بیش از 10دسی‌بل شد. این دستاورد نه‌تنها باعث افزایش در میزان کاهش آلودگی صوتی در آلورنا شد بلکه این منطقه را برای زندگی خیلی جذاب‌تر کرد. این پروژه سبب شد تا ساکنان از وجود چنین جاده شلوغ و پرترددی حمایت کنند چراکه نه‌تنها آلودگی صوتی کم شد بلکه محیط جدید ایجاد شده توسط این روش ترکیبی به ساکنان در احداث کافه و رستوران‌های متعدد به منظور ایجاد منطقه زیبا و جذاب برای عابران و مسافران کمک کرد.
با گذشت زمان مسئولان با مشورت مردم تصمیم گرفتند که اصلاحات بیشتری در این روش دهند تا کارآیی بیشتری داشته باشد. به‌عنوان مثال لاین‌های ترافیک تا 5/0 متر فرو رفته شدند و تصمیم گرفته شد برای هر دو طرف جاده دیوار حائل صوتی زده شود ولی برخلاف طرح اولیه، این دیوارها یک‌متر ارتفاع دارند. همچنین این دیوارهای صوتی از مصالح متناسب با تاریخ طبیعی آن منطقه درست شده‌اند، مثلا این دیوارها از سنگ‌هایی ساخته شدند که به‌طور تاریخی متعلق به همانجاست و انسان را به یاد راه‌های رم باستان می‌اندازد و همچنین این موانع صوتی طوری طراحی شدند که در حاشیه آنها فضای سبز بتواند رشد کند. تصویب قانون بسیار سفت و سخت رانندگی در آن سقف سرعت از 80 کیلومتر در ساعت را به 50 کیلومتر در ساعت رسید و این کار نه‌تنها آلودگی صوتی را کاهش داد بلکه از انتشار دی‌اکسیدکربن به اتمسفر جلوگیری کرد. درحال‌حاضر این روش در خیلی از جاده‌های کشورهای اروپایی اجرا شده است.
منبع: http://www.dgmr.nl/en/home/


تعداد بازدید :  68