شماره ۳۴۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
کنترل آلودگی صوتی در نیویورک

آلودگی صوتی فقط مربوط به صدای آزاردهنده بوق خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیست. سالانه تعداد زیادی شکایت به دلیل آلودگی صوتی ناشی از ساخت‌وساز و سیستم‌های تهویه مطبوع خانه‌ها به پلیس نیویورک می‌شود. در شهر نیویورک منابع مختلف تولید صدا زیاد است. ساخت‌وساز در نیویورک یکی از مهم‌ترین منابع تولید آلودگی صوتی در این کشور است. طوری که به نظر می‌رسد این شهر هیچ وقت خواب ندارد. در ‌سال 2007 شهر کد صدا را برای اولین‌بار طی 30‌سال به‌روزرسانی کرد تا تغییرات لندسکیپ و پیشرفتها در تکنولوژی آگوستیک صدا را منعکس کند. Noise Code یا کد صدا در این شهر ایجاد شد تا صداهای آزاردهنده و ممنوع و غیرقابل تحمل را که روی سلامت شهروندان تأثیر منفی می‌گذارد، کاهش دهد. به منظور اجرایی‌کردن این هدف- کاهش آلودگی صوتی- بخش حفاظت محیط‌زیست شهر نیویورک و پلیس این شهر وظایفی را براساس نوع آلودگی صوتی که از آن شکایت می‌شود، تقسیم کردند. برای گزارش دادن مورد آلودگی صوتی مردم می‌توانند با 311 تماس بگیرند و بلافاصله بعد از گرفتن شکایت‌های مردمی مأموران اقدامات ضروری را انجام می‌دهند. شهر نیویورک شاهد ساخت‌وسازهای جدید با فناوری‌های روز است و یکی از منابع تولید آلودگی صوتی، همین روند صعودی ساخت‌وساز در این شهر است. برای محدود کردن صدای ساخت‌وسازها، برنامه کد صدا تعهد می‌کند که همه ساخت‌وسازها هدایت شود، در تطابق با برنامه‌های کنترل صدا که در آن موقعیت پروژه، نوع کار و زمان یک پروژه باید تعیین شود. همچنین طرح کد صدا یک‌سری استانداردهایی برای حد صدای ایجاد شده به‌وسیله حمل‌کننده‌های دستی و مصالح ساختمانی در خیابان‌های عمومی تعیین کرده است. برای مثال مته‌های دستی مخصوص سوراخ‌کردن آسفالت باید با وسایل کاهش دهنده صدا تجهیز شوند یا موانع خیابانی قابل حمل داشته باشد تا صدای ایجاد شده در یک منطقه خاص را کاهش دهد. به عبارتی دیگر یا باید روی مته از وسایل کاهش‌دهنده صدا استفاده کنند یا موانع قابل حملی وجود دارد که در سطح منطقه‌ای که مته دارد کار می‌کند چیده می‌شود تا وسعت صدای آن را کاهش دهد. همچنین طبق این برنامه ساعت‌هایی که ساختمان‌سازی باید انجام شود تعیین شده است. به‌رغم طرح کد صدا، برنامه‌های کنترل صدا در این شهر وجود دارد که همه موظف به رعایت کردن آن هستند. در بحث ساخت‌وساز، این موارد باید رعایت شوند.
سازنده باید قبل از شروع کار برنامه کنترل صدای پروژه خود را توسعه دهد. مکان ساخت‌وساز باید برنامه کنترل صدا براساس موقعیت منطقه داشته باشد. اگر شکایتی در زمینه آلودگی صدا به 311 برسد و یک بازرس بعد از اعزام به محل این را تأیید کند، پیمانکار حتما باید بلافاصله نسبت به کاهش صدا اقدام کند یا جریمه شود. همچنین این اقدام مشخص می‌کند آیا طرح احتیاج به اصلاح دارد یا خیر.
ساعت کاری ساخت‌وساز در نیویورک
در طول هفته ساخت‌وساز می‌تواند از 7 صبح تا 6 غروب انجام شود. تعمیرات یا تغییرات خانه موجود برای یک یا 2 خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کنند یا برای یک صومعه باید در روزهای شنبه و یکشنبه بین ساعت 10 تا 4 بعدازظهر انجام شود، اگر محل اقامت بیش از 300فوت از یک مکان مذهبی یا عبادتگاه فاصله داشته باشد.
قبل از این قانون برنامه‌ای در نیویورک وجود داشت به نام عملیات شب‌های ساکت. در ‌سال 2002 شهر نیویورک یک برنامه جدید تصویب شد تا فرمان‌های موجود برای کاهش آلودگی صوتی را اجرایی کند که این برنامه به عملیات شب‌های ساکت معروف شد. آلودگی صدا در این ابرشهر چیزی است که بر کیفیت زندگی ساکنان آن به شدت اثر گذاشته است. هر روز شکایت‌های زیادی به پلیس نیویورک به دلیل آلودگی صوتی می‌رسد. بنابراین شهردار وقت این شهر تصمیم گرفت که طرحی برای کاهش آن تصویب کند. براساس این طرح، آژانس‌ها و ایستگاه‌هایی در 24منطقه‌ای که آلودگی صوتی زیاد است به وسیله پلیس نیویورک تعبیه شد. مناطقی که زندگی مردم به شدت آسیب‌پذیر به آلودگی صوتی هستند. این طرح در بلندمدت جواب داد. براساس طرح عملیات شب‌های ساکت، مأمور اجرایی پلیس در هر منطقه ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت تا مطمئن شود که مسائل سروصدا در آن منطقه برطرف شده است یا خیر. پلیس با همکاری آژانس‌های دیگر از وسایل سنجش صدا برای نظارت و کنترل آلودگی صوتی در این مناطق استفاده می‌کنند. همچنین نظارت سفت و سختی بر وسایل نقلیه عمومی این شهر می‌شود و در صورت تخلف، احضاریه قانونی برای افراد و دستگاه‌های خاطی صادر می‌شود. این استراتژی‌ها سبب شده که شهروندان این ابرشهر دیگر مانند گذشته از آلودگی‌های صوتی سرسام‌آور آسیب نبینند، اگرچه این مشکل به‌طور کامل حل نشده است.
منبع: www.nyc.gov/dep


تعداد بازدید :  83