شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد اسطوره جنایت
116‌سال پیش، برابر با هفدهم ژانویه 1899 میلادی، آل کاپون (آلفونزو گابریل کاپون)، معروفترین گنگستر تاریخ ایالات متحده آمریکا و بزرگترین نماد
 قانون شکنی در دهه ۱۹۲۰ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. او تبهکاری را از بروکلین آغاز کرد. سپس به شیکاگو رفت و تبدیل به بدنام‌ترین مجرم این شهر شد. کاپون جرایم بسیاری از قتل تا دزدی و قاچاق را در کارنامه خود دارد. او نهایتاً در‌سال ۱۹۳۱ توسط حکومت فدرال به جرم فرار از پرداخت مالیات متهم شناخته و به ۱۱‌سال زندان محکوم شد. کاپون در‌سال ۱۹۴۷ در پی ایست قلبی درگذشت.

قتل پاتریس لومومبا
54‌سال پیش، برابر با هفدهم ژانویه 1961 میلادی، پاتریس امری لومومبا، رهبر استقلال کنگو از بلژیک و اولین نخست‌وزیر کنگو (زئیر)، توسط نیروهای سرهنگ موبوتو سه‌سه‌سکو به قتل رسید. لومومبا پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری کنگو، راه را برای استقلال این کشور از بلژیک هموار کرد اما پس از 10 هفته حکومت به‌عنوان نخست وزیر، بر اثر توطئه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بلژیک، توسط رئیس‌جمهوری وقت کنگو عزل و متواری شد که پس از مدتی توسط نیروهای وفادار به سرهنگ موبوتو سه‌سه‌سکو دستگیر شد.

عملیات طوفان صحرا
24‌سال پیش، برابر با هفدهم ژانویه 1991 میلادی، در پی پایان ضرب‌الاجل سازمان ملل متحد به دولت عراق برای تخلیه خاک کویت، ایالات متحده آمریکا و نیروهای ائتلاف حمله هوایی گسترده به عراق را آغاز کردند. دلیل حمله عراق به کویت بدهی ۳۰‌میلیارد دلاری این کشور و تلاش بغداد برای بازسازی اقتصاد ویرانش عنوان شد، که در جنگ با ایران نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده‌، این دولت‌ها باید بدهی عراق را ببخشند اما کویت موافق بخشیدن طلبش نبود.


تعداد بازدید :  133